Luovan toiminnan menetelmät 2
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KF08BYL0900 |
Taso: | AMK |
Laajuus: | 4.0 op |
Vastuuopettaja: | Kohtamäki, Tiina |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2013   |
3-S   |
4.0   |
2015-08-01   |
2015-12-31   |
SOSALA-2014   |
3-S   |
4.0   |
2016-08-01   |
2016-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa selittää ja nimetä luovan toiminnan menetelmiä, soveltamisperiaatteita ja työtapoja. Opiskelija kykenee löytämään ohjatusti sovelluksia kokeilemistaan harjoituksista sosiaalialan työssä ja eri asiakasryhmille. Hän suhtautuu myönteisesti taiteen ja kulttuurin soveltamiseen sosiaalialalla. Opiskelija osaa perustella niiden merkityksen yksilön ja ryhmien hyvinvoinnin ja voimavarojen lisääjänä.
Opiskelijan työmäärä
Yhteensä 104h opiskelijan työtä, joka koostuu tuntityöskentelystä 44h ja itsenäisestä opiskelusta 60h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Luovan toiminnan menetelmät 1.
Sisältö
Tutustutaan monipuolisesti luovan toiminnan menetelmien käyttämiseen sosiaalialan työssä:
Esim.
- valokuva,
- TTAP™ taiteita hyödyntävä kuntoutusmenetelmä,
- kuvataide,
- teatteri,
- liikunta,
- musiikki,
- tanssi,
- elokuva,
- sanataide,
Toiminnalliset harjoitukset ja työpajatyöskentely.
Opiskelumateriaali
- Levine Madori, L. 2006. Therapeutic Thematic Programming for older Adults. Voimauttava valokuva: www.voimauttavavalokuva.net
- Voimaa Taiteesta. Malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla. 2013.Tampereen yliopisto, Tutkivan teatterityön keskus: Tammerprint
Saatavana: http://www.voimaataiteesta.fi/uploads/pdf/Voimaa_taiteesta.pdf
- Joronen K., Konu A., Rankin, S. & Åstedt – Kurki, P. 2011. An evaluation of drama program to enhance social relationships and anti-bullying at elementary school: a controlled study. Health Promotion International. Vol. 27 No.1
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Toiminnalliset harjoitukset, kokemuksellinen oppiminen. Luennot, yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät.
Arviointikriteerit
Hyväksytty/hylätty (hyväksytty 3):
Hyväksytyssä suorituksessa opiskelija osaa toteuttaa ohjatusti toiminnallisia työmuotoja. Hän kykenee joustavaan, järjestelmälliseen, luovaan ja aktiiviseen toimintaan yksin ja ryhmän jäsenenä. Opiskelija osaa toimia vastuullisesti suhteessa toisiin ihmisiin, tiloihin, materiaaleihin ja välineisiin.
Opiskelija osaa etsiä tietoa luovan toiminnan menetelmien hyödyntämisestä eri sosiaalialan asiakasryhmissä.
Arviointimenetelmät
Arviointi koostuu seuraavista osioista: tuntityöskentely, harjoitukset ja tehtävät.
Lisätietoja
Toiminnallisista harjoituksista kerätään materiaalimaksu.
Takaisin