Tieteellisten ja asiakirjatekstien kirjoittaminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KF08AVI0700 |
Taso: | AMK |
Laajuus: | 2.0 op |
Vastuuopettaja: | Sarvikas, Helena |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2013   |
4-S   |
2.0   |
2016-08-01   |
2016-12-31   |
SOSALA-2014   |
4-S   |
2.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa laatia tieteellisen tekstin kriteerit täyttävän laajahkon kirjallisen esityksen. Hän osaa hankkia tietoa itsenäisesti ja käyttää sitä kriittisesti. Hän osaa ottaa viestinnällisen vastuun ja noudattaa viestintätilannetta koskevia sopimuksia ja eettisiä periaatteita. Hänellä on kypsyysnäytteen laatimiseen tarvittavat tiedot ja taidot.
Opiskelijan työmäärä
Luento-opetus 12 h, klinikkaopetukseen osallistuminen 12 h, itsenäinen työskentely verkkotehtävissä ja oman opinnäytetyön laatiminen 28 h.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Suullinen ja kirjallinen viestintä, puheviestintä.
Sisältö
Opinnäytetyön kirjoittaminen: asiantuntijuuden osoittaminen, tieteellisen tekstilajin kielen, rakenteen ja tyylin hallinta, kielenhuolto ja oikeakielisyys, lähteiden käyttö sekä lähdeviitteiden merkintä ja lähdeluettelon laatiminen. Tieteellinen artikkeli ja tutkimustiedote.
Opiskelumateriaali
- Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2013. Tutki ja kirjoita. Tammi.
- Roivas, M. & Karjalainen, A-L. 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Edita.
- Seamk. Kirjallisten töiden ohje.
- Seamk. Raporttien mallipohja.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus ja klinikkaopetus, tukena verkkomateriaalit.
Arviointikriteerit
Taso 1- 2
Opiskelija hankkii ohjatusti tietoa kirjoittamiinsa teksteihin. Hän laatii tieteellisiä tekstejä, joiden kirjoitusasu on puutteellinen. Tekstien sisältö ei avaudu lukijalle. Hän perustelee väitteensä niukasti ja käyttää ammattikäsitteitä hatarasti tai ei ollenkaan. Lähdemerkinnät ovat puutteellisia.
Taso 3 - 4
Opiskelija laatii tieteellisiä tekstejä, joiden tavoite, tarkoitus, rakenne, tyyli ja tekstilajin muotovaatimukset on pääosin otettu huomioon. Hän käyttää lähdeaineistoja tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osoittaa perehtyneensä opinnäytetyön kirjoittamiseen. Opiskelijan tekstit sisältävät jonkin verran tulkintaa, vertailua ja johtopäätöksiä. Tekstien kieliasussa voi olla joitakin oikeakielisyyden puutteita, mutta ne eivät vaikeuta tekstin hahmottamista.
Taso 5
Opiskelija laatii tieteellisiä tekstejä, joiden tavoite, tarkoitus, rakenne, kieli, tyyli ja tekstin muotoilu noudattavat tieteelliselle tekstille (opinnäytetyölle ja tutkimusartikkelille) asetettuja vaatimuksia. Lähdeaineistojen käyttö on perusteltua ja sujuvaa. Lähdemerkinnöissä opiskelija noudattaa annettuja ohjeita. Tekstit ovat lukijalähtöisiä ja osoittavat, että kirjoittaja on perehtynyt aiheeseen ja hallitsee siihen kuuluvan käsitteistön. Tekstit osoittavat, että kirjoittaja on sisäistänyt hankkimansa tiedon laajentamalla ajattelua uutta kohden.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, kirjalliset tehtävät.
Takaisin