Markkinoinnin kilpailukeinot ja simulaatio

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KD07BMMA134
Tyyppi: Valinnainen
Taso: AMK
Laajuus: 6.0 op
Vastuuopettaja: Rantalainen, Sirkku
Opettajatiimi: Rantalainen, Sirkku ; Mäkeläinen, Ville-Pekka
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa käyttää kilpailukeinoja suunnitelmallisesti kilpailuedun luomisessa ja osaa soveltaa niitä palveluihin. Hän osaa suunnitella yritykselle tehokkaan kilpailukeinojen yhdistelmän tuotteen elinkaaren eri vaiheissa nykyaikaista markkinoinnin ajattelua soveltaen. Opiskelijat osaavat myös tehdä markkinoinnin päätöksiä kokonaisvaltaisesti simulaatioympäristössä. He osaavat analysoida päätösten vaikutuksia ja kannattavuutta sekä verrata toimintaansa kilpailijoihin.

Opiskelijan työmäärä

- luennot ja pienryhmätyöskentely 42 t
- itsenäinen työskentely 118 t

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Liiketoimintaosaamisen perusteet

Sisältö

- tuotteeseen ja tuoteryhmiin kohdistuvat päätökset ja tuotteen elinkaaristrategiat
- hinnoitteluun vaikuttavat tekijät, lähestymistavat hinnoittelussa, hintastrategiat, hinnoittelumenetelmät, hintajouston merkitys ja hinnalla operointi
- markkinointikanavan suunnitteluun ja johtamiseen liittyvät päätökset, ulkoinen ja sisäinen saatavuus
- palvelujen erityispiirteet ja niiden vaikutus kilpailukeinojen käyttöön
- simulaatiossa erityisesti: markkina-analyysi, kohderyhmien valinta, markkinoinnin kilpailukeinojen käyttö ja kannattavuus

Opiskelumateriaali

- Kotler, P., Armstrong, G., Saunders, J. & Wong, V. (2008). Principles of Marketing. Chapters 11-15 and 19
- material provided by the teacher

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

- luennot, pienryhmätyöskentely ja simulaatio

Arviointikriteerit

Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa käyttää kilpailukeinoja suunnitelmallisesti kilpailuedun luomisessa ja osaa soveltaa niitä palveluihin. Hän osaa suunnitella yritykselle tehokkaan kilpailukeinojen yhdistelmän tuotteen elinkaaren eri vaiheissa nykyaikaista markkinoinnin ajattelua soveltaen. Opiskelijat osaavat myös tehdä markkinoinnin päätöksiä kokonaisvaltaisesti simulaatioympäristössä. He osaavat analysoida päätösten vaikutuksia ja kannattavuutta sekä verrata toimintaansa kilpailijoihin.

Hyvä (4-3): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot hyvin ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa käyttää kilpailukeinoja suunnitelmallisesti kilpailuedun luomisessa ja osaa soveltaa niitä palveluihin. Hän osaa suunnitella yritykselle tehokkaan kilpailukeinojen yhdistelmän tuotteen elinkaaren eri vaiheissa nykyaikaista markkinoinnin ajattelua soveltaen. Opiskelijat osaavat myös tehdä markkinoinnin päätöksiä kokonaisvaltaisesti simulaatioympäristössä. He osaavat analysoida päätösten vaikutuksia ja kannattavuutta sekä verrata toimintaansa kilpailijoihin.

Tyydyttävä (2-1): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot. Opiskelija osaa käyttää kilpailukeinoja kilpailuedun luomisessa. Hän osaa suunnitella yritykselle kilpailukeinojen yhdistelmän tuotteen elinkaaren eri vaiheissa nykyaikaista markkinoinnin ajattelua soveltaen. Opiskelijat osaavat myös tehdä markkinoinnin päätöksiä simulaatioympäristössä. He osaavat verrata toimintaansa kilpailijoihin.

Arviointimenetelmät

- tentti 30 %
- pienryhmätyöskentely, aktiivinen osallistuminen ja läsnäolo 40 %
- simulaatio 30 %
- kaikki edellä olevat osiot on suoritettava hyväksyttävästi

Takaisin