Osaamisen kehittäminen ja johtaminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG30KEJO01
Tyyppi: Pakollinen
Taso: Ylempi AMK
Laajuus: 9.0 op
Vastuuopettaja: Kyrönlahti, Eija
Opettajatiimi: Risku, Aija ; Heikkilä, Asta
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
KEJO-2013   1-S   4.0   2013-09-01   2013-12-31  
KEJO-2013   1-K   2.0   2014-01-02   2014-07-31  
KEJO-2013   2-S   2.0   2014-09-01   2014-12-31  
KEJO-2013   2-K   1.0   2015-01-02   2015-07-31  
KEJO-2015   1-S   4.0   2015-08-01   2015-12-31  
KEJO-2015   1-K   2.0   2016-01-01   2016-07-31  
KEJO-2015   2-S   2.0   2016-08-01   2016-12-31  
KEJO-2015   2-K   1.0   2017-01-01   2017-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija perehtyy esimiestyön haasteisiin nykyaikaisessa sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiossa. Hän kykenee yhdessä oppimiseen ja opitun jakamiseen työyhteisöissä. Opiskelija osaa pohtia johtamisen periaatteita ja analysoida niitä ammattityössään. Lisäksi hän osaa arvioida ja kehittää organisaatiota ja sen johtamista. Hän osaa kehittää ja johtaa henkilöstöä ja omaa osaamistaan hyvien käytänteiden avulla. Opiskelija osaa analysoida uusinta tutkittua tietoa johtamisesta ja laadunhallinnasta sekä soveltaa sitä käytännön työssään. Hän osaa kehittää työyhteisöään ja itseään johtajana vastaten tulevaisuuden haasteisiin.

Opiskelijan työmäärä

234 t (92 t kontakti ja 142 t itsenäinen opiskelu)

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Asioiden ja ihmisten johtaminen
Uudistava johtaminen
Ammatillisen osaamisen kehittäminen

Opiskelumateriaali

Aarva, K. 2009. Hoivan ja hoidon lähijohtaminen. Acta Universitatis Tamperensis. Tampere: Tampereen yliopisto.

Huotari, P. 2009. Strategisen osaamisen johtaminen kuntien sosiaali- ja terveystoimessa. Acta Universitatis Tamperensi. Tampre: Tampereen yliopisto.

Laaksonen, H. 2008. Luottamukseen perustuvan voimistavan johtamisen prosessimalli ja työyhteisön hyvinvointi. Mallin testaus sosiaali- ja terveydenhuollon dementiayksikössä. Universitas Wasaensis. Vaasa: Vaasan yliopisto.

Niiranen, V. Seppänen-Järvelä, R., Sinkkonen, M. & Vartiainen, P. 2010. Johtaminen sosiaalialalla. Helsinki: Gaudeamus.

Ristikangas, M-R. & Ristikangas. V. 2010. Valmentava johtajuus. Juva: WS Bookwell Oy.

Sydänmaalakka, P. 2009. Jatkuva uudistuminen. Luovuuden ja innovatiivisuuden johtaminen. Hämeenlinna: Talentum.

Vuorinen, R. 2008. Muutosjohtaminen suomalaisessa yliopistosairaalassa osastonhoitajien ja sairaanhoitajien arvioimana. Acta Universitatis Tamperensis. Tampere: Tampereen University Press.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot ja itsenäinen opiskelu

Arviointikriteerit

Tyydyttävä taso (1 – 2)
Opiskelija osaa kuvailla näyttöön perustuvia osaamisen johtamisen käsitteitä ja osaa soveltaa niitä rajoitetusti oman työyhteisönsä kehittämisessä.

Hyvä taso (3 – 4)
Opiskelija osaa vertailla laajasti näyttöön perustuvia osaamisen johtamisen käsitteitä ja kykenee yhdistämään ne toimivasti oman työyhteisönsä kehittämiseen.

Kiitettävä taso (5)
Opiskelija osaa analysoida uusinta näyttöön perustuvaa tietoa osaamisen johtamisesta ja osaa soveltaa sitä kriittisesti oman työyhteisönsä kehittämisessä.

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu opiskelijan itsenäisiin tehtäviin.

Takaisin