Musiikkidokumenttielokuva, yhteiskunta ja kulttuuri
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KDKMVVO111 |
Tyyppi: | Vapaasti valittava |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 2.0 op |
Vastuuopettaja: | Kareinen, Jussi |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Kurssin tavoitteena on pureutua musiikkidokumenttielokuvien kautta kulttuuriteollisuuteen, musiikin vaikuttavuuteen eri yhteiskunnissa sekä musiikkifaniuteen ja musiikin yhteisölliseen rooliin maailmassa. Kurssilla pohditaan valikoitujen dokumenttielokuvien avulla mm. musiikin tekemistä, musiikin ja yleisön suhdetta, musiikkiteollisuutta suhteessa muuhun populaariteollisuuteen, musiikin ja perinteen välistä yhteyttä ja musiikin muutosvoimaa. Vaikka pääosassa ovat musiikkidokumentit, kurssilla käsitellään yleisesti mediaa ja kulttuuriteollisuutta eri puolilla maailmaa ja perehdytään mm. autenttisuuden käsitteeseen, omistajuuteen, sensuuriin, populaariin ja marginaaliin sekä dokumenttien ”totuudellisuuteen”.
Kurssi harjaannuttaa opiskelijaa mediakriittisyyteen, dokumenttielokuvien analyysiin, musiikin ja siihen liittyvien ilmiöiden eri tulkintatapoihin sekä tarjoaa mahdollisuuden ymmärtää kulttuurin (erityisesti musiikin) ja sitä ympäröivän yhteiskunnan suhdetta.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan kokonaistyömäärä 54 h.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei edeltäviä opintoja.
Sisältö
Kurssi toteutetaan osin verkko-oppimisalustalla ja osin lähiopetuksena. Lähiopetustunnit jakautuvat kolmeen osioon: 1) päivän aiheen alustukseen, 2) musiikkidokumenttielokuvan katsomiseen ja 3) sen pohjalta käytävään loppukeskusteluun, jossa alustuksen teemoja käsitellään kriittisesti dokumentin herättämien ajatusten kautta. Kurssilla myös analysoidaan itsenäisesti tai ryhmätyönä musiikkidokumenttielokuvia.
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan myöhemmin
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
• Lähiopetus, johon kuuluu käsiteltävästä aiheesta alustaminen, musiikkidokumentin katsominen ja sen jälkeinen ryhmäkeskustelu
• Itsenäinen/ryhmäanalyysi annetuista aiheista (verkko-oppimisalusta)
• Taustakirjallisuus
Arviointikriteerit
Arviointi asteikolla 1–5
Arviointimenetelmät
Arvioinnin kohteina ovat läsnäolo lähiopetuksessa ja siellä aktiivisuus keskusteluissa, itsenäinen/ryhmäanalyysitehtävät annetuista aiheista ja kirjallisuudesta sekä itsenäinen reflektiotehtävä kurssin päätteeksi.
Harjoittelu
Ei sisällä harjoittelua.
Takaisin