Hoitotyön perusteet
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KG09AIHE220 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 1.5 op |
Vastuuopettaja: | Palo, Raija |
---|
Opettajatiimi: | Maijala, Virpi |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
HOITOTYO-2013SH   |
1-S   |
1.5   |
2013-09-01   |
2013-12-31   |
HOITOTYO-2013TH   |
1-S   |
1.5   |
2014-09-01   |
2014-12-31   |
SH-2014   |
1-S   |
1.5   |
2014-09-01   |
2014-12-31   |
TH-2014   |
1-S   |
1.5   |
2015-08-01   |
2015-12-31   |
Osaamistavoitteet
HOITOTYÖN ASIAKKUUSOSAAMINEN
Opiskelija osaa kuvata hoitotyön käsitteet hoito, hoitaminen ja hoitotyö. Opiskelija osaa analysoida hoitotyötä hoitotyön periaatteiden pohjalta. Opiskelija tuntee hoitotyön toimintamallit. Opiskelija osaa analysoida asiakkaan/potilaan ja sairaanhoitajan/terveydenhoitajan väliseen hoitosuhteeseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa toimia ammatillisessa hoitosuhteessa.
PÄÄTÖKSENTEKO-OSAAMINEN
Opiskelija osaa kuvata hoitotyön prosessimallin päätöksenteon välineenä.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 40 tuntia, josta noin 18 tuntia lähiopetusta ja noin 22 tuntia ohjeiden mukaista irtsenäistä opiskelua.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Käsitteet hoito, hoitaminen, hoitotyö. Hoitotyön periaatteet. Hoitotyön toimintamallit ja yksilövastuinen hoitotyö. Hoitosuhde. Hoitotyön malli, esimerkkina Roper- Logan - Thierneyn malli. Hoitotyön suunnitelma. Rakenteisen kirjaamisen perusteet.
Opiskelumateriaali
Rautava-Nurmi, Westergård, Henttonen, Ojala & Vuorinen (2012) Hoitotyön taidot ja toiminnot, SanomaPro.
Saatavuus:
http://tiny.cc/hxunlx
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luento-opetus, harjoitukset, tehtävät.
Arviointikriteerit
5
Opiskelija osaa
-analysoida hoitotyössä käsitteitä hoito, hoitaminen ja hoitotyö
-analysoida hoitotyötä hoitotyön periaatteiden pohjalta
-kuvata hoitotyön toimintamallit sekä
- kuvata hoitotyön prosessimallin päätöksenteon välineenä
- analysoida asiakkaan/potilaan ja sairaanhoitajan/terveydenhoitajan väliseen hoitosuhteeseen vaikuttavia tekijöitä
- toimia ammatillisessa hoitosuhteessa
3-4
Opiskelija
-tietää hoitotyössä käsitteet hoito, hoitaminen ja hoitotyö
-analysoi hoitotyötä hoitotyön periaatteiden pohjalta
-tietää hoitotyön toimintamallit sekä
- kuvaa hoitotyön prosessimallin päätöksenteon välineenä
- tietää asiakkaan/potilaan ja sairaanhoitajan/terveydenhoitajan väliseen hoitosuhteeseen vaikuttavia tekijöitä
- toimii ammatillisessa hoitosuhteessa
1-2
Opiskelija
-tunnistaa hoitotyössä käsitteet hoito, hoitaminen ja hoitotyö
-tunnistaa hoitotyötä hoitotyön periaatteiden pohjalta
-tunnistaa hoitotyön toimintamallit sekä
- kuvaa hoitotyön prosessimallin päätöksenteon välineenä
- tunnistaa asiakkaan/potilaan ja sairaanhoitajan/terveydenhoitajan väliseen hoitosuhteeseen vaikuttavia tekijöitä
- toimii ammatillisessa hoitosuhteessa
Hylätty = 0
Opiskelija
- ei tunnista hoitotyössä käsitteitä hoito, hoitaminen ja hoitotyö
- ei tunnista hoitotyötä hoitotyön periaatteiden pohjalta
- ei tunnista hoitotyön toimintamalleja
- ei tunnista hoitotyön prosessimallia päätöksenteon välineenä
- ei tunnista asiakkaan/potilaan ja sairaanhoitajan/terveydenhoitajan väliseen hoitosuhteeseen vaikuttavia tekijöitä
- ei osaa toimia ammatillisessa hoitosuhteessa
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen, tehtävä/koe.
Harjoittelu
Teoriaopintojakso
Takaisin