Improving Farm Management Skills
Structure Type: | Course |
Code: | KA33C90 |
Level: | Master |
Credits: | 10.0 points |
Responsible Teacher: | Ryhänen, Matti |
---|
Language of Instruction: | Finnish |
Course Implementations, Planned Year of Study and Semester
Curriculum   | Semester   | Credits   | Start of Semester   | End of Semester |
RUOKATUO-2016   |
1 spring   |
10.0   |
2017-01-01   |
2017-07-31   |
Learning Outcomes
Students will be introduced to the new business trends on farm. They have understanding new opportunities to develop farm business. They have core knowledge about rational decision-making, cost-efficient production, and joint ventures, those used in agriculture.
Student's Workload
Total work load of the course: 267 h
- of which scheduled studies: 64 h
- of which autonomous studies: 203 h
Prerequisites / Recommended Optional Courses
No prerequisites
Contents
-Whole-farm planning and development
-Process mapping and process management
-Cooperation
-Networking
-Technological development
-Returns to size
Recommended or Required Reading
-Material produced by the teacher
-Olson, K.D. 2004. Farm management: Principles and strategies (assigned parts)
-Ryhänen, M. & Laitila, E. (toim.) 2012. Yhteistyö ja resurssit maitotiloilla. Verkostomaisen yrittämisen lähtökohtia ja edellytyksiä. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 59
-Sipiläinen, T. & Ovaska, S. (toim.). 2012. Maitotilalle kilpailukykyä tuottavuutta ja tehokkuutta kehittämällä. MTT raportti 78: 1-68. [Verkkojulkaisu]. http://www.mtt.fi/mttraportti/pdf/mttraportti78.pdf.
-Ryhänen, M. & Laitila, E. (toim.) 2014. Yhteistyö ja verkostosuhteet. Strateginen tarkastelu maidontuotantoon sovellettuna. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia 19: 1-204.
-Halinen, P., Sipiläinen, T. & Ryhänen, M. 2015. Maitotilojen kasvituotannon tekninen tehokkuus Suomessa vuosina 2007–2012. Helsingin yliopisto. Taloustieteen laitos. Selvityksiä 81: 12-41.
-Ovaska, S., Sipiläinen, T. & Ryhänen, M. 2015. Tehokkuustappio – kasvin- ja maidontuotannon verkostomainen DEA-tarkastelu. Helsingin yliopisto. Taloustieteen laitos. Selvityksiä 81: 42-63.
-Sipiläinen, T., Ryhänen, M. & Ovaska, S. 2015. Liikkeenjohdon suorituskykyyn vaikuttavat tekijät eteläpohjalaisilla maitotiloilla. Helsingin yliopisto. Taloustieteen laitos. Selvityksiä 81: 64-79.
-Ryhänen, M., Närvä, M., Sipiläinen, T. & Rajakorpi, J. 2015. Yhteisnavetan perustaminen ja johtaminen. Helsingin yliopisto. Taloustieteen laitos. Selvityksiä 82: 57-90.
Mode of Delivery / Planned Learning Activities and Teaching Methods
-Lectures
-Exam
-Independent study
Assessment Criteria
-Students who are familiar with the whole-farm planning, development, and control activities and are able to describe cooperation and networking satisfactorily will receive a grade of 1 or 2.
-Students who are familiar with the whole-farm planning, development, and control activities and are able to describe advantages and disadvantages of cooperation and networking well will receive a grade of 3.
-Students who have the strong command of the whole-farm planning, development, and control activities and are able to describe advantages and disadvantages of cooperation and networking clearly, and are able to examine development possibilities from many different points of view will receive a grade of 4 or 5.
Assessment Methods
-Exam, activate participation
Work Placement
None
Back