Luovan toiminnan menetelmät 1
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KF08BYL0800 |
Taso: | AMK |
Laajuus: | 4.0 op |
Vastuuopettaja: | Kohtamäki, Tiina |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2013   |
2-K   |
4.0   |
2015-01-02   |
2015-07-31   |
SOSALA-2014   |
2-K   |
4.0   |
2016-01-01   |
2016-07-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on perustiedot ja –taidot luovan toiminnan menetelmistä ja työtavoista käden taidon ja teatterin alueilta. Hän osaa itse työskennellä tavoitteellisesti ja suunnitella luovan toiminnan prosessin alusta loppuun. Opiskelija on tietoinen luovista voimavaroistaan ja osaa käyttää niitä. Hän ymmärtää luovien, kulttuuri- ja taidelähtöisten menetelmien merkityksen minäkuvan ja itsetunnon sekä yhteisöllisyyden vahvistajina.
Opiskelijan työmäärä
104 tuntia, joista tuntityöskentelyä 44 tuntia ja itsenäistä työskentelyä 60 tuntia.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
- Toiminnallisia ja kokemuksellisia harjoituksia käsityön eri materiaaleilla, tekniikoilla ja työvälineillä
- Teatterin pienimuotoisia soveltamisharjoituksia yksin ja ryhmässä
- Oman motivoitumisen ja innostumisen merkitys luovan toiminnan menetelmien toteuttamisessa
Opiskelumateriaali
- Nietosvuori, L. 2008. Luovat ja toiminnalliset menetelmät sosionomin työssä s.135- 142. Teoksessa Leena Viinamäki (toim.) 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun julkaisuja Sarja A: Raportteja ja tutkimuksia 2/2008.
Saatavana:http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Hakutoimisto/Kev%C3%A4t_2011_NUKO/sote/Viinamaki_A_2_2008.pdf
- Voimaa Taiteesta. Malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla. 2013.Tampereen yliopisto, Tutkivan teatterityön keskus: Tammerprint
Saatavana: http://www.voimaataiteesta.fi/uploads/pdf/Voimaa_taiteesta.pdf
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Toiminnalliset harjoitukset, kokemuksellinen oppiminen. Luennot, yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät.
Arviointikriteerit
Arviointi hyväksytty/hylätty (hyväksytty H3):
Opiskelijalla on perehtyneisyyttä käden taitojen ja teatteri-ilmaisun menetelmiin. Hän osaa joitakin käden taitojen ja teatteri-ilmaisun työtapoja. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa työprosessin ryhmän jäsenenä. Opiskelija käyttää luovia taitojaan työvälineenä ja yhteisöllisyyden vahvistajana.
Arviointimenetelmät
Arviointi koostuu seuraavista osioista: tuntityöskentely, harjoitukset ja tehtävät.
Lisätietoja
Toiminnallisista harjoituksista kerätään materiaalimaksu.
Takaisin