Yrittäjyys ja liiketoiminta

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KE16B082140
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 12.0 op
Vastuuopettaja: Perälä, Hanna
Opettajatiimi: Perälä, Hanna ; Turunen, Tero ; Taijala, Beata
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa määritellä aloittavan yrityksen liiketoiminnan vaatimukset ja osaa kehittää yrityksen toimintaa keskeisten työkalujen avulla. Opiskelija kykenee analysoimaan liiketoimintaa integroituneena kokonaisuutena ja omaa perusvalmiudet pk-yrityksen strategiaprosessin läpivientiin. Opiskelija osaa hyödyntää erilaisia tietolähteitä ja tukiorganisaatioita olemassa olevan tai perustettavan yrityksen kehittämistyössä. Opiskelija osaa mallintaa yrityksen liiketoimintaprosesseja. Opiskelijalla on valmiudet liiketoiminnan suunnitteluun sekä strategisella että operatiivisella tasolla, ja opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja markkinointisuunnitelman. Opiskelija kykenee arvioimaan yrityksen kilpailuasemaa suhteessa markkinatilanteeseen sekä soveltamaan tietojaan suunnittelussa kilpailuedun saavuttamiseksi.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 320 t:
- kontaktiopetus 155 t
- itsenäinen työskenetly 165 t

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Yritystoiminnan perusteet

Sisältö

- liikeidean kehittäminen ja strategiaprosessi
- liiketoiminnan suunnittelun apuvälineet ja menetelmät
- liiketoiminnan lähtötilanteen analysointi
- sisäiset ja ulkoiset kasvustrategiat, kasvun haasteet ja hallinta
- markkinointiympäristön analysointi
- markkinointistrategia sekä kilpailuedun ja kilpailuaseman määrittäminen
- segmentointi ja kohderyhmien analysointi
- markkinointitoimenpiteiden suunnittelu
- liiketoimintaprosessin mallintaminen

Opiskelumateriaali

Suositeltavaa kirjallisuutta
–Kehusmaa, Kirsti. 2010. Strategiatyö - organisaation voimanlähde
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=91854

–Hakanen, M. 2004. PK-yrityksen strategiatyö.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=57112

TAI Karlöf, B. 2004. Strategian rakentaminen
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=60846

TAI Lauri, T – Sumkin, T. 2010. Strategia arjessa
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=87081

- Nenonen & Storbacka. 2010. Markkinamuotoilu – johdatko markkinointia vai johtavatko markkinat sinua.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=92598

–Kotler & Keller. 2009. Marketing Management
Saatavuus: http://tiny.cc/4dwxkx

- Muut luennoitsijoiden ilmoittamat materiaalit.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

- Luennot
- Ryhmätyöskentely
- Itsenäinen työskentely

Arviointikriteerit

Kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut vaaditut tehtävät/osiot kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelijalla on erinomaiset tiedot yrittäjyyteen ja liiketoiminnan kehittämiseen liittyvistä asioista. Opiskelija osaa suunnitella perustellun ja analyyttisen liiketoimintasuunnitelman, jossa myös markkinatilanne ja lähtökohta-analyysit on huomioitu. Opiskelija osaa arvioida ja suunnitella realistiset vaatimukset liiketoiminnan aloittamiselle (pääoma, koneet/laitteet, henkilöstö). Opiskelija osaa mallintaa liiketoimintaprosesseja kiitettävästi.

Hyvä (4-3)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot hyvin ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelijalla on hyvät tiedot yrittäjyyteen ja liiketoiminnan kehittämiseen liittyvistä asioista. Opiskelija pystyy ideoimaan uutta liiketoimintaa ja osaa pohtia liikeidean menestymisedellytyksiä. Opiskelija osaa laatia perustellun liiketoimintasuunnitelman, jossa myös markkinatilanne ja lähtökohta-analyysit on huomioitu. Opiskelija osaa mallintaa liiketoimintaprosesseja hyvin.

Tyydyttävä (2-1)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot kurssin vaatimusten mukaisesti. Opiskelijalla on tyydyttävät perustiedot yrittäjyyteen ja liiketoiminnan kehittämiseen liittyvistä asioista. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman tyydyttävästi. Opiskelija osaa mallintaa liiketoimintaprosesseja tyydyttävästi

Arviointimenetelmät

- Tentti
- Liiketoimintasuunnitelma (sisältäen markkinointisuunnitelman)
- Liiketoiminnan osa-alueen mallintaminen
- Simulaatio (yrityspeli)
- Itse- ja vertaisarviointi

Harjoittelu

Opintojaksoon ei sisälly työharjoittelua.

Takaisin