Ammatillinen kasvu
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KF08AAK0110 |
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2013   |
1-K   |
1.0   |
2014-01-02   |
2014-07-31   |
SOSALA-2013   |
2-K   |
1.0   |
2015-01-02   |
2015-07-31   |
SOSALA-2013   |
3-K   |
1.0   |
2016-01-01   |
2016-07-31   |
SOSALA-2014   |
1-K   |
1.0   |
2015-01-02   |
2015-07-31   |
SOSALA-2014   |
2-K   |
1.0   |
2016-01-01   |
2016-07-31   |
SOSALA-2014   |
3-K   |
1.0   |
2017-01-01   |
2017-07-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa rakentaa ja kehittää omaa ammatillisuuttaan ja sisäistä yrittäjyyttään tavoitteellisesti. Opiskelija kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden. Hän osaa antaa rakentavaa palautetta ja kykenee hyödyntämään saamansa palautteen. Opiskelija on kehittynyt ryhmässä toimimisen taidoissa. Hän osaa hyödyntää reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta ja kykenee myös kannustamaan työyhteisöä toimimaan reflektiivisesti ja kehittävästi. Opiskelija osaa pohtia omia arvojaan, asenteitaan ja toimintaansa ammattieettisestä näkökulmasta.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakso sijoittuu koko opintojen ajalle, yhteensä 78 h. Jokaisena lukuvuonna käydään henkilökohtainen keskustelu vastuuopettajan kanssa ja pidetään ryhmän yhteinen portfoliopäivä 6h.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
- Itsetuntemus
- Eettisen ajattelun ja reflektiotaitojen kehittäminen
- Ryhmässä työskentely ja työyhteisöässä toimiminen
- Ammatillisuus, asiantuntijuus ja ammattikuvat sosionomin työssä
- Ammatillisiin kompetensseihin perehtyminen ja kompetenssien yhdistäminen osaksi omaa sosionomin ammatillisuutta
- Oman ammatillisen osaamisen, vahvuuksien ja kehittämiskohteiden tunnistaminen
- Työpolkujen innovointi ja työelämään siirtyminen
Opiskelumateriaali
- Opettajan esittelemä ja ryhmän käyttöönsä hankkima materiaali. Opinnoissa hyödynnetään myös Moodlea.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Orientoivat luennot, ryhmäkeskustelut, henkilökohtaiset keskustelut, portfolion työstäminen ja esittely. Lisäksi mahdollisesti alumnivierailijat ja vierailut sekä mahdolliset muut ryhmän ideoimat toteuttamistavat.
Arviointikriteerit
Hyväksytty/hylätty (hyväksytty taso 3):
Opiskelija harjaantuu reflektiotaidoissaan ja kykenee tarkastelemaan omaa toimintaansa ja työyhteisön toimintaa erityisesti ammattieettisistä näkökulmista. Opiskelija osaa arvioida ja pohtia omaa ammatillisuuttaan ja toimintaansa sosionomin ammatillisten kompetenssien ja sosiaalialan sektoreiden näkökulmasta. Opiskelija kykenee hyödyntämään reflektoivaa, tutkivaa ja kehittävää työotetta toimiessaan sosiaalialan työyhteisössä. Hän osaa arvioida oman toimintansa merkitystä suhteessa asiakkaiden tarpeisiin ja ennakoida oman toimintansa moninaisia seurauksia. Hän osaa toimia ja tehdä päätöksiä arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen orientoiviin luentoihin ja ryhmäkeskusteluihin, valmistautuminen henkilökohtaisiin keskusteluihin, portfolion tavoitteellinen työstäminen.
Takaisin