Sosiokulttuuriset menetelmät
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KFG11BENVO3 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Vastuuopettaja: | Hietaniemi, Elina |
---|
Opettajatiimi: | Kohtamäki, Tiina |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
VANTYO-2013   |
2-S   |
3.0   |
2014-09-01   |
2014-12-31   |
VANTYO-2014   |
2-S   |
3.0   |
2015-08-01   |
2015-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on perustiedot ja –taidot taiteen ja kulttuurin menetelmistä sekä mahdollisuuksista vanhustyössä. Hän osaa itse työskennellä tavoitteellisesti ja suunnitella luovan toiminnan prosessin alusta loppuun. Opiskelija on tietoinen luovista voimavaroistaan ja osaa käyttää niitä. Hän ymmärtää menetelmien merkityksen minäkuvan ja itsetunnon sekä yhteisöllisyyden vahvistajina. Opiskelija osaa ohjata vanhuksia yksilöinä ja osana ryhmää.
Opiskelijan työmäärä
104h (luentoja ja toiminnallisia harjoituksia, yhteensä 40h) tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
TTAP™ (teemallinen, taiteita hyödyntävä kuntoutusmenetelmä) ja siihen liittyvät harjoitukset, valokuvan menetelmällinen hyödyntäminen. Oman motivoitumisen ja innostumisen merkitys luovan toiminnan menetelmien toteuttamisessa.
Opiskelumateriaali
Levine Madori, L. 2010.Therapeutic Thematic Arts Programming- menetelmä ikääntyneiden aikuisten hoidossa ja kuntoutuksessa. Hämeen AMK. Hämeenlinna.
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=97070
Rankanen M., Hentinen M. & Mantere M-H. 2007. Taideterapian perusteet. Duodecim. (sov. osin)
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=80763
Hakola U. & al. Valokuvan terapeuttinen voima. Duodecium s. 211-227 ja 245-248.
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=86905
Voimaa Taiteesta. Malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla. 2013.Tampereen yliopisto, Tutkivan teatterityön keskus: Tammerprint.
Saatavana: http://www.voimaataiteesta.fi/uploads/pdf/Voimaa_taiteesta.pdf
Saatavuus:
http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=103264
Kohtamäki, T & Palomäki, S-L. 2010. Valokuvat vanhainkodin asukkaiden elämäntarinoiden lähteenä. Janus 2010 vol 18 (1) 2010, 35-47.
Saatavuus: http://www.sosiaalipoliittinenyhdistys.fi/janus/
Halkola, U. & .al. 2009. Valokuvan terapeuttinen voima. DUODECIM. (s. 211-227 ja 245-248)
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=86905
Kurki, L 2008. Innostava vanhuus. Sosiokulttuurinen innostaminen vanhempien aikuisten parissa. Helsinki: Finnlectura.
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=80607
Bojner-Horowitz, E. Bojner, G. 2007 Mielihyvää musiikista.(sov. osin)
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=72750
Rankanen, M., Hentinen, M. Mantere, M-H. 2007. Taideterapian perusteet. Duodecim. (sov. osin)
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=80763
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Toiminnalliset harjoitukset, kokemuksellinen oppiminen. Luennot, yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät.
Arviointikriteerit
Arviointi koostuu seuraavista osioista: tuntityöskentely, harjoitukset ja tehtävät. Kurssi arvioidaan asteikolla hyväksytty /hylätty.
Hyväksytty
Opiskelija perehtyy sosiokulttuurisen työn menetelmiin. Hän osaa joitakin luovan toiminnan työskentelytapoja. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa työprosessin ryhmän jäsenenä. Opiskelija käyttää luovia taitojaan työvälineenä ja yhteisöllisyyden vahvistajana. Hän osallistuu kontaktiopetukseen ja laatii kurssiin kuuluvan kirjallisen tehtävän.
Hylätty
Opiskelija ei osallistu kontaktiopetukseen eikä tuota kurssilla vaadittuja tehtäviä.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen ja toiminnallisiin harjoituksiin. itsenäinen opiskelu ja hyväksytty tehtävä harjoittelujaksolla.
Takaisin