Sosiokulttuuriset menetelmät

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KFG11BENVO3
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Hietaniemi, Elina
Opettajatiimi: Kohtamäki, Tiina
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
VANTYO-2013   2-S   3.0   2014-09-01   2014-12-31  
VANTYO-2014   2-S   3.0   2015-08-01   2015-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelijalla on perustiedot ja –taidot taiteen ja kulttuurin menetelmistä sekä mahdollisuuksista vanhustyössä. Hän osaa itse työskennellä tavoitteellisesti ja suunnitella luovan toiminnan prosessin alusta loppuun. Opiskelija on tietoinen luovista voimavaroistaan ja osaa käyttää niitä. Hän ymmärtää menetelmien merkityksen minäkuvan ja itsetunnon sekä yhteisöllisyyden vahvistajina. Opiskelija osaa ohjata vanhuksia yksilöinä ja osana ryhmää.

Opiskelijan työmäärä

104h (luentoja ja toiminnallisia harjoituksia, yhteensä 40h) tuntia

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

TTAP™ (teemallinen, taiteita hyödyntävä kuntoutusmenetelmä) ja siihen liittyvät harjoitukset, valokuvan menetelmällinen hyödyntäminen. Oman motivoitumisen ja innostumisen merkitys luovan toiminnan menetelmien toteuttamisessa.

Opiskelumateriaali

Levine Madori, L. 2010.Therapeutic Thematic Arts Programming- menetelmä ikääntyneiden aikuisten hoidossa ja kuntoutuksessa. Hämeen AMK. Hämeenlinna.
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=97070

Rankanen M., Hentinen M. & Mantere M-H. 2007. Taideterapian perusteet. Duodecim. (sov. osin)
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=80763

Hakola U. & al. Valokuvan terapeuttinen voima. Duodecium s. 211-227 ja 245-248.
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=86905

Voimaa Taiteesta. Malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla. 2013.Tampereen yliopisto, Tutkivan teatterityön keskus: Tammerprint.
Saatavana: http://www.voimaataiteesta.fi/uploads/pdf/Voimaa_taiteesta.pdf
Saatavuus:
http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=103264

Kohtamäki, T & Palomäki, S-L. 2010. Valokuvat vanhainkodin asukkaiden elämäntarinoiden lähteenä. Janus 2010 vol 18 (1) 2010, 35-47.
Saatavuus: http://www.sosiaalipoliittinenyhdistys.fi/janus/

Halkola, U. & .al. 2009. Valokuvan terapeuttinen voima. DUODECIM. (s. 211-227 ja 245-248)
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=86905

Kurki, L 2008. Innostava vanhuus. Sosiokulttuurinen innostaminen vanhempien aikuisten parissa. Helsinki: Finnlectura.
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=80607

Bojner-Horowitz, E. Bojner, G. 2007 Mielihyvää musiikista.(sov. osin)
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=72750

Rankanen, M., Hentinen, M. Mantere, M-H. 2007. Taideterapian perusteet. Duodecim. (sov. osin)
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=80763

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Toiminnalliset harjoitukset, kokemuksellinen oppiminen. Luennot, yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät.

Arviointikriteerit

Arviointi koostuu seuraavista osioista: tuntityöskentely, harjoitukset ja tehtävät. Kurssi arvioidaan asteikolla hyväksytty /hylätty.
Hyväksytty
Opiskelija perehtyy sosiokulttuurisen työn menetelmiin. Hän osaa joitakin luovan toiminnan työskentelytapoja. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa työprosessin ryhmän jäsenenä. Opiskelija käyttää luovia taitojaan työvälineenä ja yhteisöllisyyden vahvistajana. Hän osallistuu kontaktiopetukseen ja laatii kurssiin kuuluvan kirjallisen tehtävän.
Hylätty
Opiskelija ei osallistu kontaktiopetukseen eikä tuota kurssilla vaadittuja tehtäviä.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen ja toiminnallisiin harjoituksiin. itsenäinen opiskelu ja hyväksytty tehtävä harjoittelujaksolla.

Takaisin