Ammatilliset vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | SHO3A2 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 2.0 op |
Vastuuopettaja: | Palo, Raija |
---|
Opettajatiimi: | Saari, Anna |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SH-2015   |
1-S   |
2.0   |
2015-08-01   |
2015-12-31   |
SH-2016   |
1-S   |
2.0   |
2016-08-01   |
2016-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kohdata asiakkaan, perheen ja yhteisön jäsenen oman elämänsä asiantuntijana. Hän osaa kohdata asiakkaan aktiivisena toimijana omassa hoidossaan kunnioittavasti. Opiskelija osaa toimia ammatillisessa ja hoidollisessa vuorovaikutuksessa eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa. Hän osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ja vastaamaan oman toimintansa seurauksista tunnistamalla omat vuorovaikutus- ja yhteistyötaitonsa ja niiden kehittämisen.
Opiskelijan työmäärä
2 op = 53 tuntia, josta lähiopetusta, josta lähiopetusta 20 -26 tuntia ja itsenäistä opiskelua 27 - 33 tuntia.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei tarvita edeltäviä opintoja.
Sisältö
Yksilö, perhe ja yhteisö asiakkaana. Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot. Ammatillinen ja hoidollinen vuorovaikutus. Työnjakomallit, työparityöskentely ja tiimityötaidot. Verkostotyötaidot.
Opiskelumateriaali
Vilen, M. & Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. 3. uud. painos Helsinki. WSOY. (sov. osin)
Kopakkala, A. 2005. Porukka, Jengi, Tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita. (sov. osin)
Ajankohtainen opiskelumateriaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Yhteistoiminnalliset opetusmenetelmät, luovat menetelmät, itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
Arviointikriteerit kirjattu opintokokonaisuudessa Asiakaslähtöinen ammatillinen osaaminen.
Arviointimenetelmät
Tehtävät.
Harjoittelu
Teoriaopintojakso
Takaisin