Markkinointisuunnitelma yrityksen työkaluna
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KD07CMMA002 |
Tyyppi: | Valinnainen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Vastuuopettaja: | Anttila, Terhi |
---|
Opettajatiimi: | Anttila, Terhi |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa analysoida yritystä ja yrityksen toimintaympäristöä lähtökohta-analyysien avulla. Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä kilpailuasemaa määrittävien markkinointitoimenpiteiden vaikutuksista kilpailutilanteeseen markkinapaikalla. Opiskelija osaa laatia yrityksen markkinointisuunnitelman ja osaa soveltaa markkinointisuunnitelmaa yrityksen markkinointitoiminnan kehittämiseen.
Opiskelijan työmäärä
- luennot ja ryhmätöiden esitykset 26 h
- ryhmätyöskentely (projektityö) 54 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Liiketoimintaosaamisen perusteet
Sisältö
- lähtökohta-analyysit
- kilpailuedun ja kilpailuaseman määrittäminen
- markkinointistrategia
- markkinointisuunnitelman laadinta
Opiskelumateriaali
- Lahtinen, J. & Isoviita, A. (1998). Markkinoinnin suunnittelu
- Hooley, G., Piercy, N., Nicoulaud, B. (2007). Marketing Strategy and Competitive Positioning
- Kotler, P. & Keller, K. (2006). Marketing Management
- Trout, J. & Hafren, G. (2003). Erilaistu tai kuole. Selviytyminen tappavan kilpailun aikakautena
- oheismateriaalia luennoitsijan ilmoituksen mukaan
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
- luennot ja ryhmätöiden esitykset
- ryhmätyöskentely & ryhmäkohtaiset ohjauspalaverit
Arviointikriteerit
Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida yritystä ja yrityksen toimintaympäristöä lähtökohta-analyysien avulla. Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä kilpailuasemaa määrittävien markkinointitoimenpiteiden vaikutuksista kilpailutilanteeseen markkinapaikalla. Opiskelija osaa laatia yrityksen markkinointisuunnitelman ja osaa soveltaa markkinointisuunnitelmaa yrityksen markkinointitoiminnan kehittämiseen.
Hyvä (4-3): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot hyvin ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida yritystä ja yrityksen toimintaympäristöä lähtökohta-analyysien avulla. Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä kilpailuasemaa määrittävien markkinointitoimenpiteiden vaikutuksista kilpailutilanteeseen markkinapaikalla. Opiskelija osaa laatia yrityksen markkinointisuunnitelman.
Tyydyttävä (2-1): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot. Opiskelija osaa analysoida yritystä ja yrityksen toimintaympäristöä lähtökohta-analyysien avulla. Opiskelija osaa laatia yrityksen markkinointisuunnitelman.
Arviointimenetelmät
Opintojakson arvosana muodostuu projektityön kirjallisen raportin ja suullisen esityksen perusteella.
Harjoittelu
Opintojakso ei sisällä työharjoittelua.
Lisätietoja
Opintojakso tuottaa 3 T&K-opintopistettä.
Takaisin