Markkinointisuunnitelma yrityksen työkaluna

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KD07CMMA002
Tyyppi: Valinnainen
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Anttila, Terhi
Opettajatiimi: Anttila, Terhi
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa analysoida yritystä ja yrityksen toimintaympäristöä lähtökohta-analyysien avulla. Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä kilpailuasemaa määrittävien markkinointitoimenpiteiden vaikutuksista kilpailutilanteeseen markkinapaikalla. Opiskelija osaa laatia yrityksen markkinointisuunnitelman ja osaa soveltaa markkinointisuunnitelmaa yrityksen markkinointitoiminnan kehittämiseen.

Opiskelijan työmäärä

- luennot ja ryhmätöiden esitykset 26 h
- ryhmätyöskentely (projektityö) 54 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Liiketoimintaosaamisen perusteet

Sisältö

- lähtökohta-analyysit
- kilpailuedun ja kilpailuaseman määrittäminen
- markkinointistrategia
- markkinointisuunnitelman laadinta

Opiskelumateriaali

- Lahtinen, J. & Isoviita, A. (1998). Markkinoinnin suunnittelu
- Hooley, G., Piercy, N., Nicoulaud, B. (2007). Marketing Strategy and Competitive Positioning
- Kotler, P. & Keller, K. (2006). Marketing Management
- Trout, J. & Hafren, G. (2003). Erilaistu tai kuole. Selviytyminen tappavan kilpailun aikakautena
- oheismateriaalia luennoitsijan ilmoituksen mukaan

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

- luennot ja ryhmätöiden esitykset
- ryhmätyöskentely & ryhmäkohtaiset ohjauspalaverit

Arviointikriteerit

Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida yritystä ja yrityksen toimintaympäristöä lähtökohta-analyysien avulla. Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä kilpailuasemaa määrittävien markkinointitoimenpiteiden vaikutuksista kilpailutilanteeseen markkinapaikalla. Opiskelija osaa laatia yrityksen markkinointisuunnitelman ja osaa soveltaa markkinointisuunnitelmaa yrityksen markkinointitoiminnan kehittämiseen.

Hyvä (4-3): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot hyvin ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa analysoida yritystä ja yrityksen toimintaympäristöä lähtökohta-analyysien avulla. Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä kilpailuasemaa määrittävien markkinointitoimenpiteiden vaikutuksista kilpailutilanteeseen markkinapaikalla. Opiskelija osaa laatia yrityksen markkinointisuunnitelman.

Tyydyttävä (2-1): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot. Opiskelija osaa analysoida yritystä ja yrityksen toimintaympäristöä lähtökohta-analyysien avulla. Opiskelija osaa laatia yrityksen markkinointisuunnitelman.

Arviointimenetelmät

Opintojakson arvosana muodostuu projektityön kirjallisen raportin ja suullisen esityksen perusteella.

Harjoittelu

Opintojakso ei sisällä työharjoittelua.

Lisätietoja

Opintojakso tuottaa 3 T&K-opintopistettä.

Takaisin