Sisätautikirurginen hoitotyö

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG09AIHE318
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 7.5 op
Vastuuopettaja: Palo, Raija
Opettajatiimi: Paussu, Paula ; Ahola, Liisa ; Mäki-Kala, Katri ; Knuuttila, Tarja ; Salminen-Tuomaala, Mari
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
HOITOTYO-2013SH   2-S   4.5   2014-09-01   2014-12-31  
HOITOTYO-2013SH   2-K   3.0   2015-01-02   2015-07-31  
HOITOTYO-2013TH   2-S   4.5   2015-08-01   2015-12-31  
HOITOTYO-2013TH   2-K   3.0   2016-01-01   2016-07-31  
SH-2014   2-S   7.5   2015-08-01   2015-12-31  
TH-2014   2-S   7.5   2016-08-01   2016-12-31  

Osaamistavoitteet

HOITOTYÖN ASIAKKUUS- JA PÄÄTÖKSENTEKO-OSAAMINEN SEKÄ EETTINEN OSAAMINEN

Opiskelija osaa ohjattuna tunnistaa aikuisen ja hänen perheensä tarpeita että suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida hoitotyötä. Opiskelija osaa ohjattuna tiedottaa suullisesti. Opiskelija osaa kohdata aikuisen erilaisissa elämäntilanteissa. Opiskelija osaa tunnistaa asiakas- ja voimavaralähtöisen hoitosuhdetyöskentelyn periaatteet potilaan ja hänen perheensä moniammatillisessa hoitotyössä. Opiskelijan toiminnassa näkyy sekä hoitotyötä ohjaavien eettisten periaatteiden ja ohjeiden toteutuminen että tietosuojan ymmärtäminen.

KLIININEN OSAAMINEN

Opiskelija osaa tunnistaa ja kykenee arvioimaan peruselintoimintojen muutoksia ja häiriöitä sekä osaa ohjattuna aloittaa potilaan tilan edellyttämät hoitotyön auttamismenetelmät. Opiskelija tunnistaa ohjattuna sisätauti-kirurgisen potilaan yksilölliset kuntoutumisen tarpeet ja pyrkii tukemaan potilasta kuntoututumisessa. Opiskelija osaa ohjattuna sekä valmistella potilaan toimenpiteeseen että tarkkailla ja hoitaa häntä toimenpiteen aikana ja sen jälkeen. Opiskelija osaa toimia aseptisesti infektioiden leviämisen ehkäisemiseksi. Opiskelija osaa ohjattuna valmistella potilaan tavallisimpiin tutkimuksiin ja mittauksiin. Opiskelija osaa ohjattuna suunnitella ja toteuttaa turvallisesti aikuisen potilaan neste- ja lääkehoidoa ja verensiirron sekä arvioida niiden vaikuttavuutta. Opiskelija osaa ohjattuna toteuttaa potilaan ravitsemishoitoa. Opiskelija tietää sisätauti- , kirurgisen aikuisen potilaan yleisimmät sairaudet, niiden diagnosointimenetelmät ja hoitomenetelmät yleislääketieteellisellä tasolla. Opiskelija osaa tunnistaa sisätauti-kirurgisen aikuisen potilaan kivun sekä ohjattuna suunnitella ja toteuttaa kivun hoidon ja arvioida kivun hoidon vaikuttavuutta. Opiskelija osaa käyttää hoitoteknologiaa hoitotyössään.


TERVEYDEN EDISTÄMISOSAAMINEN

Opiskelija osaa toimia aikuisen ihmisen terveyttä edistävällä ja voimavaroja tukevalla tavalla moniammatillisessa hoitotyössä. Opiskelija tietää keskeiset aikuisen terveyteen ja sairauteen vaikuttavat tekijät.

OHJAUS- JA OPETUSOSAAMINEN

Opiskelija osaa ohjattuna ohjata aikuista hänen terveyttään ja sairauttaan koskevissa kysymyksissä soveltaen tutkittua ja näyttöön perustuvaa tietoa. Opiskelija osaa ohjattuna suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita.

OPPIMISEN TAIDOT

Opiskelija arvioi omaa ammatillista osaamistaan kriittisesti vahvuuksien ja kehitettävien vaatimusten näkökulmista. Opiskelija osaa arvioida omia oppimisvalmiuksiaan, -tarpeitaan sekä oppimisympäristöään.

Opiskelijan työmäärä

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Keskeisiä kansansairauksia sairastavien potilaiden sisätautikirurginen hoitotyö ja potilaan ohjaus. Tartuntautia sairastavien potilaiden hoitotyö ja potilaan ohjaus Kirjallinen, sähköinen ja suullinen tiedottaminen hoitotyössä. Potilaan lääkehoito. Perifeerinen kanlylointi, laskimonsisäinen neste- ja lääkehoito sekä verensiirto. Teknologia hoitotyössä.

Opiskelumateriaali

Ahonen, O., Blek-Vehkaluoto, M., Ekola, S., Sulosaari, V. & Uski-Tallqvist, T. 2012. Kliininen hoitotyö. Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoitotyö. SanomaPro. (Soveltuvin osin) Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=101407

Ajankohtainen oppimateriaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Vuorovaikutteiset ja toiminnalliset menetelemät, luento-opetus, laboraario-opetus, itsenäinen opiskelu

Arviointikriteerit

5
Opiskelija
- tunnistaa aikuisen ja hänen perheensä hoitotyön tarpeita sekä osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja tiedottaa hoitotyöstä
- osaa kohdata ammatillisesti aikuisen ja hänen perheensä erilaisissa elämäntilanteissa
- osaa soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita
- tunnistaa ja osaa arvioida peruselintoimintojen muutoksia ja häiriöitä sekä osaa toteuttaa asiakkaan tilan edellyttämät hoitotyön auttamismenetelmät
- osaa suunnitella ja toteuttaa turvallisesti aikuisen potilaan keskeisiä neste-, lääkehoitoja, verensiirtoa sekä arvioida niiden vaikuttavuutta
- osaa ohjata ja opettaa aikuista voimavaralähtöisesti hänen terveyttään ja sairauttaan koskevissa kysymyksissä
- osaa hankkia, soveltaa ja kriittisesti arvioida näyttöön perustuvaa tietoa

3-4
Opiskelija
- tunnistaa aikuisen ja hänen perheensä hoitotyön tarpeita sekä osaa ohjattuna suunnitella, toteuttaa, arvioida ja tiedottaa hoitotyöstä
- osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- osaa perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- tunnistaa ja osaa arvioida peruselintoimintojen muutoksia ja häiriöitä sekä osaa ohjattuna toteuttaa asiakkaan tilan edellyttämät hoitotyön auttamismenetelmät
- osaa suunnitella ja toteuttaa turvallisesti aikuisen potilaan keskeisiä neste-, lääkehoitoja, verensiirtoa sekä osaa ohjattuna arvioida niiden vaikuttavuutta
- osaa ohjata ja opettaa aikuista voimavaralähtöisesti hänen terveyttään ja sairauttaan koskevissa kysymyksissä
- osaa hankkia, soveltaa ja kriittisesti arvioida näyttöön perustuvaa tietoa

1-2
Opiskelija
- osaa ohjattuna sekä tunnistaa aikuisen ja hänen perheensä hoitotyön tarpeita että osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja tiedottaa hoitotyöstä
- osaa ottaa toiminnassaan aikuisen asiakkaan huomioon
- noudattaa toiminnassaan hoitotyötä ohjaavia eettisiä periaatteita
- tunnistaa ja osaa arvioida peruselintoimintojen muutoksia ja häiriöitä sekä osaa ohjattuna toteuttaa asiakkaan tilan edellyttämät hoitotyön auttamismenetelmät
- osaa ohjattuna suunnitella ja toteuttaa turvallisesti aikuisen potilaan keskeisiä neste-, lääkehoitoja, verensiirtoa sekä osaa ohjattuna arvioida niiden vaikuttavuutta
- osaa ohjattuna ohjata ja opettaa aikuista voimavaralähtöisesti hänen terveyttään ja sairauttaan koskevissa kysymyksissä
- osaa hankkia ja käsitellä tutkittua tietoa, mutta ei osaa soveltaa eikä arvioida sitä

Hylätty
Opiskelija
- ei osaa vastata aikuisen potilaan perustarpeisiin
- opiskelijalla on suuria tiedollisia ja taidollisia puutteita potilaan hoitotyössä, potilaan turvallisuus vaarantuu hoitotilanteissa
- ei osaa havainnoida ja tiedottaa peruselintoimintojen muutoksista
- opiskelijan aseptinen työskentely ei olla hallinnassa
- potilaan sekä oma turvallisuus vaarantuu
- opiskelijan neste- ja lääkehoidossa on toistuvia virheitä
- opiskelija välttelee hoito- ja oppimistilanteita
- opiskelija ei hakeudu potilaskontakteihin
- opiskelijan pukeutuminen ja käyttäytyminen ohjauksesta huolimatta on epäasiallista ja hyvien tapojen vastaista
- opiskelija ei noudata vaitiolovelvollisuutta
- opiskelijan yhteistyökyvyssä on suuria puutteita
- opiskelijan motivaatiossa ammatin opiskelussa on suuria puutteita
- opiskelija osaa hankkia ja käsitellä tutkittua tietoa, mutta ei osaa arvioida sitä kriittisesti

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen, kirjallinen koe, lääkelaskukoe (hyväksytysti suoritettu ennen harjoittelua) ja hyväksytysti suoritetut laboraatioharjoittelut (läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen)

Takaisin