Peltokasvien viljely

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KA01BKATU11
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 4.0 op
Vastuuopettaja: Tall, Anna
Opettajatiimi: Tall, Anna ; Törmä, Juhani ; Harmanen, Heikki
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
MAELINK-2016   2-K   4.0   2018-01-01   2018-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija on selvillä tärkeimpien peltokasvien kehitysvaiheista sekä viljelytekniikasta ja tuntee sadon laatuun ja määrään vaikuttavat tekijät. Hän tuntee peltokasvien sadon korjuussa ja käsittelyssä käytettävän koneistuksen. Hän osaa laatia viljelysuunnitelman. Hän osaa tehdä tärkeimmät laatuanalyysit ja tietää eri laatutekijöiden merkityksen.

Opiskelijan työmäärä

108 h tuntia, josta
Luennot 40 tuntia
Viljalaboratorioharjoitukset 12 h
Viljelysuunnitteluharjoitukset 12 h
Itsenäistä työskentelyä 44 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Viljojen sadon tuoton perusteet ja viljojen kehitysasteet; peltokasvien viljelytekniikka: viljat, rypsi, herne, nurmet; tärkeimmät viljojen laatuanalyysit; viljelysuunnitelman laatiminen tietokoneella; viljojen korjuussa ja käsittelyssä käytettävät koneet

Opiskelumateriaali

Seppänen, M (toim.) 2008. Peltokasvien tuotanto. Opetushallitus; Ansalehto ym. 1999. Laatuviljan tuotanto. Tieto tuottamaan 80. Maaseutukeskusten liitto; Opas rukiin viljelyyn. www.vyr.fi (2010); Rypsin ja Rapsin viljelyopas. www.vyr.fi. Mallasohran viljelyopas. www.vyr.fi.Hakkola ym. 1998. Nurmenviljely. Tieto tuottamaan 77. Maaseutukeskusten liitto; Herneen tuotanto. 1993. Maaseutukeskusten liiton julkaisuja 860; Franssila ym. 2001. Grunder för ekologisk växtodling. Del IV, Växtodling och förädling av foder.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus (luennot ja harjoitustyöt) 60 %, hyväksytysti suoritetut oppimistehtävät ja hyväksytysti suoritettu tentit 40 %

Arviointikriteerit

Taso 1: Opiskelija tuntee tärkeimpien peltokasvien kehitysvaiheet, viljelytekniikat sekä sadon laatuun ja määrään vaikuttavat tekijät. Hän on selvillä peltokasvien sadon korjuussa ja käsittelyssä käytettävästä koneistuksesta. Hän tuntee viljelysuunnittelun periaatteet sekä viljojen tärkeimmät laatuanalyysit.
Taso 3: Opiskelija osaa vertailla tärkeimpien peltokasvien kehitysvaiheita, viljelytekniikoita sekä sadon laatuun ja määrään vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa keskeisen peltokasvien sadon korjuussa ja käsittelyssä käytettävän koneistuksen. Hän osaa viljelysuunnittelun periaatteet sekä viljojen tärkeimmät laatuanalyysit.
Taso 5: Opiskelija kykenee arvioimaan tärkeimpien peltokasvien kehitysvaiheiden ja viljelytekniikoiden vaikutusta sadon laatuun ja määrään. Hän osaa valita tarkoituksenmukaisimman sadon korjuussa ja käsittelyssä tarvittavan koneistuksen. Hän pystyy tekemään viljelysuunnitelman sekä viljojen tärkeimmät laatuanalyysit itsenäisesti.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen luentoihin
-Kirjatentti (Seppänen ym. 2008) kurssin puolivälissä (painotus 25 % loppuarvosanasta).
Harjoitustöihin osallistuminen 100 % ja niiden hyväksytty suoritus.
Lopputentti (painotus loppuarvosanasta 75%), jossa viljelybiologian osuus 70 % ja aiheeseen liittyvän tekniikan osuus 30 %.

Harjoittelu

None

Takaisin