Vammaisuus ja elämänkulku
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KF08CHO0820 |
Taso: | AMK |
Laajuus: | 8.0 op |
Opettajatiimi: | Saariaho, Marja-Liisa |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2013   |
2-S   |
8.0   |
2014-09-01   |
2014-12-31   |
SOSALA-2014   |
2-S   |
8.0   |
2015-08-01   |
2015-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa nimetä yksilön toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä vammaisuuden näkökulmasta. Hän osaa hankkia tietoa vammaisuuteen liittyvistä kysymyksistä. Opiskelija pohtii ohjatusti omia arvojaan ja asenteitaan sekä toimintaansa.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 208 tuntia
- mistä itsenäinen tehtävä 39 h
- työpajatyöskenetely 156 h
- työpajan tuotos 13 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Sosiaalialan koulutusohjelman ensimmäisen vuoden opinnot pääosin. Harjoittelu: sosiaalista turvallisuutta tuottavat palvelut.
Sisältö
- Yksilö yhteiskuntasuhteen tarkastelu toimintakyvyn ja osallisuuden näkökulmasta
- Kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, liikuntavammat, kommunikaatiohäiriöt
- Vammaisuuden vaikutukset elämänkaaren eri vaiheisiin
- Eettiset näkökulmat vammaistyössä
Opiskelumateriaali
- Kaski, M., Manninen, A. & Pihko, H. (toim.). 2012. Kehitysvammaisuus. 5. uudistettu painos. Sanoma Pro Oy.
Saatavuus: http://tinyurl.com/py6vt4a
- Määttä,P&Rantala, A. 2010 Tavallisen erityinen lapsi. PS-kustannus.
Saatavuus: http://tiny.cc/jj39cx
- Stenros, N. 2008. Signmark. Otava
Saatavuus: http://tiny.cc/gk39cx
- Lampinen, R. 2007. Omat polut! Vammaisesta lapsesta täysivaltaiseksi aikuiseksi. Edita Prima Oy
Saatavuus: http://tiny.cc/4o39cx
- Kerola, K., Kujanpää, S. & Timonen, T. 2009. Autismin kirjo ja kuntoutus. PS-kustannus.
Saatavuus: http://tiny.cc/4p39cx
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Ennakko-oppimistehtävä; työpajatyöskentely, joka sisältää ryhmätyöskentelyä, itsenäisiä tehtäviä, lukupiirejä, tutustumiskäyntejä, luentoja, toiminnallisia tehtäviä, asiantuntijavierailuja ja oppimispäiväkirjan tekemistä.
Arviointikriteerit
Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä yksilön toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä vammaisuuden näkökulmasta. Hän osaa hankkia tietoa vammaisuuteen liittyvistä kysymyksistä. Opiskelija pohtii ohjatusti omia arvojaan ja asenteitaan sekä toimintaansa.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa selittää yksilön toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä vammaisuuden näkökulmasta. Hän osaa havainnoida ja hankkia tietoa sekä pohtii omia käsityksiään suhteessa eri vammaryhmiin. Opiskelija osaa pohtia omia arvojaan ja asenteitaan sekä toimintaansa ammattieettisesti.
Taso 5:
Opiskelija analysoi monipuolisesti yksilön toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä vammaisuuden näkökulmasta. Hän osaa selittää vammaisuutta ja erilaisuutta yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasolla mm. seuraavista näkökulmasta: kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, liikuntavammat ja kommunikaatiohäiriöt. Hän osaa havainnoida ja hankkia tietoa kriittisesti ja analysoivasti sekä reflektoida monipuolisesti omia käsityksiään suhteessa vammaisuuteen. Opiskelija tarkastelee ja arvioi omia arvoja ja asenteitaan sekä toimintaansa ammattieettisestä näkökulmasta. Opiskelija osaa huomioida yksilön ainutkertaisuuden.
Arviointimenetelmät
Ennakkotehtävä 1,5 op. Työpajatyöskentely: toiminnallinen osuus 2,5 op, tiedollinen osuus 4 op. Arviointi 1-5
Takaisin