Viestintä yritystoiminnassa
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KE16A081150 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 5.0 op |
Vastuuopettaja: | Råtts, Saija |
---|
Opettajatiimi: | Råtts, Saija |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa pienen ja keskisuuren yrityksen viestinnän suunnittelun elementit ja käytännön toteutuksen työkalut. Opiskelija osaa tunnistaa eri yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä omaa perusvalmiudet ja työkalut viestinnän hyödyntämiseen yrityksen voimavarana. Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan vaatimukset. Hän osaa viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän kulttuuritaustaisen luonteen.
Opiskelijan työmäärä
Luennot noin 45 h
Ryhmä- ja itsenäinen työskentely ja harjoitustyöt n. 40 h
Verkkotyöskentely n. 25 h
Kirjallisuuteen ja materiaaliin perehtyminen 25 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
Työelämän ryhmäviestintätilanteet
Menettelytapojen tuntemus
Arviointi
Asiantuntijaviestintä
Viestintäkulttuuri
Asiatyyli
Oma viestintäkompetenssi
Esittämistekniikat
Yrityksen viestintä, sen suunnittelu ja käytännön toteutus
Kulttuurienvälisyys osana yritysviestintää
Opiskelumateriaali
Juholin, E. (2006 tai uudempi painos). Communicare! Viestintä strategiasta käytäntöön
Saatavuus: http://tiny.cc/ao0xkx
Luennoitsijan ilmoittama materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmä- ja itsenäinen työskentely, verkkotyöskentely
Arviointikriteerit
1: Argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Opiskelijan hyödyntämä havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Tekstin (puhutun ja kirjoitetun) rakenne on hajanaista ja epäloogista. Viestintä on lähettäjälähtöistä: ei ota tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Opiskelija tunnistaa pääosin pienen ja keskisuuren yrityksen viestinnän suunnittelun elementit ja käytännön toteutuksen työkalut ja omaa perusvalmiudet niiden hyödyntämiseen, muttei kykene hyödyntämään itsenäisesti työkaluja yrityksen viestinnän voimavarana.
3: Argumentointi on melko monipuolista ja uskottavaa. Opiskelijan hyödyntämä havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Tekstin (puhutun ja kirjoitetun) rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista. Opiskelija ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan viestinnässään. Opiskelija osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Opiskelija tunnistaa jossain määrin viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Opiskelija tunnistaa pienen ja keskisuuren yrityksen viestinnän suunnittelun elementit ja käytännön toteutuksen työkalut ja kykenee myös hyödyntämään itsenäisesti työkaluja yrityksen viestinnän voimavarana.
5: Argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioonottavaa ja vakuuttavaa. Opiskelijan hyödyntämä havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Tekstin (puhutun ja kirjoitetun) rakenne on noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta. Teksti on loogista, selkeää ja sidosteista. Viestinnässä on erinomaisesti ja vakuuttavasti otettu huomioon tavoite, tilanne ja vastaanottaja. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Opiskalija osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä pienen ja keskisuuren yrityksen viestinnän suunnittelun elementit ja käytännön toteutuksen työkalut ja kykenee myös hyödyntämään itsenäisesti työkaluja yrityksen viestinnän voimavarana.
Arviointimenetelmät
Suulliset ja kirjalliset yksilö- ja ryhmätyöt sekä aktiivinen osallistuminen
Harjoittelu
Opintojaksoon ei sisälly työharjoittelua.
Lisätietoja
Opintojakso tuottaa 1 T&K-pisteen
Takaisin