Viestintä yritystoiminnassa

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KE16A081150
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Råtts, Saija
Opettajatiimi: Råtts, Saija
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa pienen ja keskisuuren yrityksen viestinnän suunnittelun elementit ja käytännön toteutuksen työkalut. Opiskelija osaa tunnistaa eri yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä omaa perusvalmiudet ja työkalut viestinnän hyödyntämiseen yrityksen voimavarana. Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan vaatimukset. Hän osaa viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän kulttuuritaustaisen luonteen.

Opiskelijan työmäärä

Luennot noin 45 h
Ryhmä- ja itsenäinen työskentely ja harjoitustyöt n. 40 h
Verkkotyöskentely n. 25 h
Kirjallisuuteen ja materiaaliin perehtyminen 25 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita

Sisältö

Työelämän ryhmäviestintätilanteet
Menettelytapojen tuntemus
Arviointi
Asiantuntijaviestintä
Viestintäkulttuuri
Asiatyyli
Oma viestintäkompetenssi
Esittämistekniikat
Yrityksen viestintä, sen suunnittelu ja käytännön toteutus
Kulttuurienvälisyys osana yritysviestintää

Opiskelumateriaali

Juholin, E. (2006 tai uudempi painos). Communicare! Viestintä strategiasta käytäntöön
Saatavuus: http://tiny.cc/ao0xkx

Luennoitsijan ilmoittama materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmä- ja itsenäinen työskentely, verkkotyöskentely

Arviointikriteerit

1: Argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Opiskelijan hyödyntämä havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Tekstin (puhutun ja kirjoitetun) rakenne on hajanaista ja epäloogista. Viestintä on lähettäjälähtöistä: ei ota tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Opiskelija tunnistaa pääosin pienen ja keskisuuren yrityksen viestinnän suunnittelun elementit ja käytännön toteutuksen työkalut ja omaa perusvalmiudet niiden hyödyntämiseen, muttei kykene hyödyntämään itsenäisesti työkaluja yrityksen viestinnän voimavarana.

3: Argumentointi on melko monipuolista ja uskottavaa. Opiskelijan hyödyntämä havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Tekstin (puhutun ja kirjoitetun) rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista. Opiskelija ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan viestinnässään. Opiskelija osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Opiskelija tunnistaa jossain määrin viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Opiskelija tunnistaa pienen ja keskisuuren yrityksen viestinnän suunnittelun elementit ja käytännön toteutuksen työkalut ja kykenee myös hyödyntämään itsenäisesti työkaluja yrityksen viestinnän voimavarana.

5: Argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioonottavaa ja vakuuttavaa. Opiskelijan hyödyntämä havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Tekstin (puhutun ja kirjoitetun) rakenne on noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta. Teksti on loogista, selkeää ja sidosteista. Viestinnässä on erinomaisesti ja vakuuttavasti otettu huomioon tavoite, tilanne ja vastaanottaja. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Opiskalija osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä pienen ja keskisuuren yrityksen viestinnän suunnittelun elementit ja käytännön toteutuksen työkalut ja kykenee myös hyödyntämään itsenäisesti työkaluja yrityksen viestinnän voimavarana.

Arviointimenetelmät

Suulliset ja kirjalliset yksilö- ja ryhmätyöt sekä aktiivinen osallistuminen

Harjoittelu

Opintojaksoon ei sisälly työharjoittelua.

Lisätietoja

Opintojakso tuottaa 1 T&K-pisteen

Takaisin