Vanhustyön etiikka
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | GERATP300 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 4.0 op |
Vastuuopettaja: | Lahti, Marita |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
VANTYO-2015   |
2-K   |
4.0   |
2017-01-01   |
2017-07-31   |
VANTYO-2016   |
2-K   |
4.0   |
2018-01-01   |
2018-07-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa muodostaa näkemyksen vanhustyön etiikasta arvojen, eettisten teorioiden ja normien pohjalta. Hän tunnistaa oman vastuunsa iäkkään ihmisen oikeuksien edistäjänä ja puolustajana. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää omaa ja työyhteisönsä eettistä toimintaa.
Opiskelijan työmäärä
106 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Harjoittelu: Gerontologisen työn harjoittelu
Sisältö
- sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta
- eettinen sensitiivisyys vanhustyössä
- eettisen ongelman tulkinta ja ratkaisutaidot käytännön tasolla
- vanhuus ja haavoittuvuus
- ammattieettiset normit ja ohjeet
- työyhteisön moraali
- oma eettinen kehittyminen.
Opiskelumateriaali
- Juujärvi, S., Myyry, L.& Pesso, K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi.
- Pehkonen A.&Väänänen-Fomin, M. 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus
- Sarvimäki, A.&Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.
ETENE- julkaisut 20, 30, 32 ja 37. Saatavuus: http://www.etene.fi/fi
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
yhteistoiminnallinen työskentely, keskusteluluennot, reflektoiva oppimispäiväkirja
Arviointikriteerit
Taso 5:
Opiskelija osaa muodostaa teoreettisesti perustellun näkemyksen vanhustyön etiikasta. Hän osaa analysoida ja arvioida eri ratkaisuvaihtoehtoja hyödyntäen eettisiä teorioita ja malleja sekä ammattieettistä normistoa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista. Opiskelija osaa pohtia ja kehittää omaa eettistä toimintaansa ja työyhteisön ammattikäytäntöjä.
Taso 3:
Opiskelija osaa muodostaa perustellun näkemyksen vanhustyön etiikasta. Hän osaa vertailla ratkaisuvaihtoehtoja hyödyntäen eettisiä teorioita ja malleja sekä ammattieettistä normistoa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista. Opiskelija osaa pohtia omaa eettistä vastuutaan ja työyhteisön ammattikäytäntöjä.
Taso 1:
Opiskelija osaa muodostaa näkemyksen vanhustyön etiikasta. Hän osaa kuvata esimerkkejä ratkaisuvaihtoehdoista hyödyntäen ammattieettistä normistoa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen keskusteluluennoille ja case -pohdintoihin. Osaaminen osoitetaan reflektoivassa oppimispäiväkirjassa, joka arvioidaan numeraalisesti.
Harjoittelu
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Takaisin