Vanhustyön etiikka

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: GERATP300
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 4.0 op
Vastuuopettaja: Lahti, Marita
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
VANTYO-2015   2-K   4.0   2017-01-01   2017-07-31  
VANTYO-2016   2-K   4.0   2018-01-01   2018-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa muodostaa näkemyksen vanhustyön etiikasta arvojen, eettisten teorioiden ja normien pohjalta. Hän tunnistaa oman vastuunsa iäkkään ihmisen oikeuksien edistäjänä ja puolustajana. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää omaa ja työyhteisönsä eettistä toimintaa.

Opiskelijan työmäärä

106 tuntia

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Harjoittelu: Gerontologisen työn harjoittelu

Sisältö

- sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta
- eettinen sensitiivisyys vanhustyössä
- eettisen ongelman tulkinta ja ratkaisutaidot käytännön tasolla
- vanhuus ja haavoittuvuus
- ammattieettiset normit ja ohjeet
- työyhteisön moraali
- oma eettinen kehittyminen.

Opiskelumateriaali

- Juujärvi, S., Myyry, L.& Pesso, K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi.
- Pehkonen A.&Väänänen-Fomin, M. 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus
- Sarvimäki, A.&Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.
ETENE- julkaisut 20, 30, 32 ja 37. Saatavuus: http://www.etene.fi/fi

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

yhteistoiminnallinen työskentely, keskusteluluennot, reflektoiva oppimispäiväkirja

Arviointikriteerit

Taso 5:
Opiskelija osaa muodostaa teoreettisesti perustellun näkemyksen vanhustyön etiikasta. Hän osaa analysoida ja arvioida eri ratkaisuvaihtoehtoja hyödyntäen eettisiä teorioita ja malleja sekä ammattieettistä normistoa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista. Opiskelija osaa pohtia ja kehittää omaa eettistä toimintaansa ja työyhteisön ammattikäytäntöjä.
Taso 3:
Opiskelija osaa muodostaa perustellun näkemyksen vanhustyön etiikasta. Hän osaa vertailla ratkaisuvaihtoehtoja hyödyntäen eettisiä teorioita ja malleja sekä ammattieettistä normistoa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista. Opiskelija osaa pohtia omaa eettistä vastuutaan ja työyhteisön ammattikäytäntöjä.
Taso 1:
Opiskelija osaa muodostaa näkemyksen vanhustyön etiikasta. Hän osaa kuvata esimerkkejä ratkaisuvaihtoehdoista hyödyntäen ammattieettistä normistoa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen keskusteluluennoille ja case -pohdintoihin. Osaaminen osoitetaan reflektoivassa oppimispäiväkirjassa, joka arvioidaan numeraalisesti.

Harjoittelu

opintojakso ei sisällä harjoittelua

Takaisin