Lapsen kehityksen ja oppimisen edistäminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SOSVVK20
Tyyppi: Vapaasti valittava
Taso: AMK
Laajuus: 4.0 op
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2015   2-S   4.0   2016-08-01   2016-12-31  
SOSALA-2016   2-S   4.0   2017-08-01   2017-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija on omaksunut lapsilähtöisen toiminnan periaatteet. Opiskelija osaa havainnoida ja arvioida lapsen yksilöllisiä ja lapsiryhmän tarpeita, sekä tukea ja ohjata heitä kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Hänellä on valmiuksia havaita erityisen tuen tarpeet. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja osaa niitä soveltaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa lapsille. Hänellä on valmiudet tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarvittaessa ohjata sitä. Opiskelijalla on valmiudet vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja hyvinvointia.

Opiskelijan työmäärä

106 tuntia

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

opintojakso Kasvu ja sosialisaatio, Lpasen kehitys ja oppiminen

Sisältö

- lapsilähtöisyys
- lapsen ja lapsiryhmän tarpeiden arvioiminen
- arvioinnin apuvälineet
- varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteet
- varhaiskasvatussuunnitelma
- omahoitajuus päivähoidossa
- pedagogisen ja tavoitteellisen toiminnan suunnitteleminen
- leikki
- lapsen osallisuus ja oikeudet

Opiskelumateriaali

ilmoitetaan opintojakson alkaessa

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

luennot, ryhmätyöt, tehtävät, itsenäinen opiskelu

Arviointikriteerit

Arviointi 1-5.
Taso 5:
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja hyvinvointia.
Taso 3-4:
Taso 3-4:
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti. Opiskelija osaa tunnistaa lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän huomioi tarpeita tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet. Hän tuntee kehittävän ja tavoitteellisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen periaatteet. Hän tunnistaa lapsen omaehtoisen leikin merkityksen. Opiskelijalla on tietoa lasta vahvistavan toiminnan periaatteista sekä lapsen oikeuksien toteutumisen ja hyvinvoinnin edistämisestä.
Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita. Hän pyrkii ottamaan tarpeet huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija tietää joitakin varhaiskasvatuksen periaatteita. Hän osaa nimetä tavoitteellisen toiminnan periaatteita. Opiskelija osaa nimetä lapsen oikeudet ja kuvata hyvinvoinnin edistämiseen vaikuttavia seikkoja.

Arviointimenetelmät

ilmoitetaan opintojakson alkaessa

Harjoittelu

opintojakso ei sisällä harjoittelua

Takaisin