Lapsen kehityksen ja oppimisen edistäminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | SOSVVK20 |
Tyyppi: | Vapaasti valittava |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 4.0 op |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2015   |
2-S   |
4.0   |
2016-08-01   |
2016-12-31   |
SOSALA-2016   |
2-S   |
4.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija on omaksunut lapsilähtöisen toiminnan periaatteet. Opiskelija osaa havainnoida ja arvioida lapsen yksilöllisiä ja lapsiryhmän tarpeita, sekä tukea ja ohjata heitä kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Hänellä on valmiuksia havaita erityisen tuen tarpeet. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja osaa niitä soveltaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa lapsille. Hänellä on valmiudet tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarvittaessa ohjata sitä. Opiskelijalla on valmiudet vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja hyvinvointia.
Opiskelijan työmäärä
106 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
opintojakso Kasvu ja sosialisaatio, Lpasen kehitys ja oppiminen
Sisältö
- lapsilähtöisyys
- lapsen ja lapsiryhmän tarpeiden arvioiminen
- arvioinnin apuvälineet
- varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteet
- varhaiskasvatussuunnitelma
- omahoitajuus päivähoidossa
- pedagogisen ja tavoitteellisen toiminnan suunnitteleminen
- leikki
- lapsen osallisuus ja oikeudet
Opiskelumateriaali
ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
luennot, ryhmätyöt, tehtävät, itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
Arviointi 1-5.
Taso 5:
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja hyvinvointia.
Taso 3-4:
Taso 3-4:
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti. Opiskelija osaa tunnistaa lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän huomioi tarpeita tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet. Hän tuntee kehittävän ja tavoitteellisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen periaatteet. Hän tunnistaa lapsen omaehtoisen leikin merkityksen. Opiskelijalla on tietoa lasta vahvistavan toiminnan periaatteista sekä lapsen oikeuksien toteutumisen ja hyvinvoinnin edistämisestä.
Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita. Hän pyrkii ottamaan tarpeet huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija tietää joitakin varhaiskasvatuksen periaatteita. Hän osaa nimetä tavoitteellisen toiminnan periaatteita. Opiskelija osaa nimetä lapsen oikeudet ja kuvata hyvinvoinnin edistämiseen vaikuttavia seikkoja.
Arviointimenetelmät
ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Harjoittelu
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Takaisin