KEJOKEJO
Â
|
2015-2016 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Yleiset kompetenssit |
Ammatilliset kompetenssit |
Alku |
2015-S |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
YY1
Oppimisen taidot
- osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan
- osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja eri alojen näkökulmista
- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta |
YY2
Eettinen osaaminen
- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön toiminnasta ja sen seurauksista
- osaa soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita asiantuntijana ja työelämän kehittäjänä
- osaa tehdä ratkaisuja ottaen huomioon yksilön ja yhteisön näkökulmat
- osaa edistää tasa-arvoisuuden periaatteiden toteutumista työyhteisössä
- osaa edistää kestävän kehityksen periaatteiden ja yhteiskuntavastuun toteutumista
- kykenee johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa eettisiin arvoihin perustuen |
YY3
Työyhteisöosaaminen
- osaa kehittää työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia
- osaa kehittää työelämän monialaista viestintää ja vuorovaikutusta
- osaa soveltaa tieto- ja viestintätekniikkaa tehtävissään
- osaa luoda verkostoja ja kumppanuuksia
- osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
- kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä, johtamistehtävissä tai yrittäjänä |
YY4
Innovaatio-osaaminen
- osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
- osaa johtaa projekteja
- osaa johtaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä hallitsee tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä
- osaa kehittää asiakaslähtöistä, kestävää ja taloudellisesti kannattavaa toimintaa |
YY5
Kansainvälistymisosaaminen
- kykenee kansainväliseen viestintään työtehtävissään ja toiminnan kehittämisessä
- osaa toimia kansainvälisissä toimintaympäristöissä
- osaa ennakoida kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla ammattialallaan |
YY6
Yrittäjyysosaaminen
- ymmärtää yrityksen toiminnan ja liiketoimintaympäristön vuorovaikutuksen sekä omaksuu yrittäjyyden ja yrittäjämäisen tavan toimia
- ymmärtää kannattavan yritystoiminnan perusteet ja osaa analysoida yrityksen toimintaa ja riskejä |
YY7
Laadunhallintaosaaminen
- opiskelija tuntee alalle tyypilliset laatujärjestelmät
- opiskelija ymmärtää laatuajattelun ja laatujärjestelmien vaatimukset |
301
Kehittämis- ja johtamisosaaminen
- Opiskelija hallitsee johtamisen peruskäsitteistön sekä ymmärtää strategisen henkilöstöjohtamisen ja osaamisen johtamisen merkityksen työyhteisön kehittämisessä.
- Hän osaa kehittää, johtaa ja uudistaa sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenteita ja järjestelmiä sekä palvelujen tuottamistapoja eettisesti vastuullisesti, tavoitteellisesti ja tulevaisuuteen suuntautuen.
- Opiskelija hallitsee organisaationsa tai yrityksensä tavoitteiden, ydinosaamisen ja strategioiden määrittelyn sekä niiden mukaisen kehittämisen ja johtamisen muutoksessa.
- Hän osaa arvioida ja kehittää toiminnan taloudellisuutta sekä tunnistaa talouden johtamisen merkityksen.
- Opiskelija hallitsee keskeisiä työyhteisön hyvinvoinnin ja henkilöstön kehittämisen menetelmiä. |
302
Työelämän tutkimus- ja arviointiosaaminen
- Opiskelija arvioi tietoa kriittisesti, hahmottaa kokonaisuuksia ja luo uutta käytäntöä kehittävää tietoa.
- Hän hallitsee tutkimus- ja arviointitoiminnan menetelmiä sekä toteuttaa ja arvioi alaa kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.
- Opiskelija hallitsee projektitoiminnan kehittämisen välineenä. |
303
Työyhteisöjen käytäntöjen kehittämisosaaminen
- Opiskelija kehittää toimintaa innovatiivisesti ottamalla huomioon yhteiskunnalliset muutokset sekä alan kansallisen ja kansainvälisen ohjeiston.
- Hän kehittää sosiaali- ja terveysalan työyhteisöjä ja käytäntöjä asiakaslähtöisesti, moniammatillisesti ja monialaisesti.
- Opiskelija kehittää käytännön työmenetelmiä ja malleja sekä laatua ja vaikuttavuutta. |
|
|
|
|
|
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen, 90 op |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 OP |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opiskeluvuosi --> |
1. |
 2. |
 3. |
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Semester --> |
S |
K |
S |
K |
S |
K |
S |
K |
|
Yht. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Koodi |
Opintokokonaisuus |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KG30KEJO |
KEHITTÄMINEN JA JOHTAMINEN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
25 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KG30KEJO01 |
Osaamisen kehittäminen ja johtaminen |
4 |
2 |
2 |
1 |
|
|
|
|
|
9 |
|
x
Oppimisen taidot
- osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan
- osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja eri alojen näkökulmista
- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta |
|
x
Työyhteisöosaaminen
- osaa kehittää työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia
- osaa kehittää työelämän monialaista viestintää ja vuorovaikutusta
- osaa soveltaa tieto- ja viestintätekniikkaa tehtävissään
- osaa luoda verkostoja ja kumppanuuksia
- osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
- kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä, johtamistehtävissä tai yrittäjänä |
|
|
|
x
Laadunhallintaosaaminen
- opiskelija tuntee alalle tyypilliset laatujärjestelmät
- opiskelija ymmärtää laatuajattelun ja laatujärjestelmien vaatimukset |
x
Kehittämis- ja johtamisosaaminen
- Opiskelija hallitsee johtamisen peruskäsitteistön sekä ymmärtää strategisen henkilöstöjohtamisen ja osaamisen johtamisen merkityksen työyhteisön kehittämisessä.
- Hän osaa kehittää, johtaa ja uudistaa sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenteita ja järjestelmiä sekä palvelujen tuottamistapoja eettisesti vastuullisesti, tavoitteellisesti ja tulevaisuuteen suuntautuen.
- Opiskelija hallitsee organisaationsa tai yrityksensä tavoitteiden, ydinosaamisen ja strategioiden määrittelyn sekä niiden mukaisen kehittämisen ja johtamisen muutoksessa.
- Hän osaa arvioida ja kehittää toiminnan taloudellisuutta sekä tunnistaa talouden johtamisen merkityksen.
- Opiskelija hallitsee keskeisiä työyhteisön hyvinvoinnin ja henkilöstön kehittämisen menetelmiä. |
|
|
|
|
|
|
KG30KEJO02 |
Strateginen johtaminen |
2 |
2 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
x
Työyhteisöosaaminen
- osaa kehittää työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia
- osaa kehittää työelämän monialaista viestintää ja vuorovaikutusta
- osaa soveltaa tieto- ja viestintätekniikkaa tehtävissään
- osaa luoda verkostoja ja kumppanuuksia
- osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
- kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä, johtamistehtävissä tai yrittäjänä |
|
|
|
x
Laadunhallintaosaaminen
- opiskelija tuntee alalle tyypilliset laatujärjestelmät
- opiskelija ymmärtää laatuajattelun ja laatujärjestelmien vaatimukset |
x
Kehittämis- ja johtamisosaaminen
- Opiskelija hallitsee johtamisen peruskäsitteistön sekä ymmärtää strategisen henkilöstöjohtamisen ja osaamisen johtamisen merkityksen työyhteisön kehittämisessä.
- Hän osaa kehittää, johtaa ja uudistaa sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenteita ja järjestelmiä sekä palvelujen tuottamistapoja eettisesti vastuullisesti, tavoitteellisesti ja tulevaisuuteen suuntautuen.
- Opiskelija hallitsee organisaationsa tai yrityksensä tavoitteiden, ydinosaamisen ja strategioiden määrittelyn sekä niiden mukaisen kehittämisen ja johtamisen muutoksessa.
- Hän osaa arvioida ja kehittää toiminnan taloudellisuutta sekä tunnistaa talouden johtamisen merkityksen.
- Opiskelija hallitsee keskeisiä työyhteisön hyvinvoinnin ja henkilöstön kehittämisen menetelmiä. |
|
|
|
|
|
|
KG30KEJO03 |
Yrittäjyys |
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
x
Yrittäjyysosaaminen
- ymmärtää yrityksen toiminnan ja liiketoimintaympäristön vuorovaikutuksen sekä omaksuu yrittäjyyden ja yrittäjämäisen tavan toimia
- ymmärtää kannattavan yritystoiminnan perusteet ja osaa analysoida yrityksen toimintaa ja riskejä |
|
x
Kehittämis- ja johtamisosaaminen
- Opiskelija hallitsee johtamisen peruskäsitteistön sekä ymmärtää strategisen henkilöstöjohtamisen ja osaamisen johtamisen merkityksen työyhteisön kehittämisessä.
- Hän osaa kehittää, johtaa ja uudistaa sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenteita ja järjestelmiä sekä palvelujen tuottamistapoja eettisesti vastuullisesti, tavoitteellisesti ja tulevaisuuteen suuntautuen.
- Opiskelija hallitsee organisaationsa tai yrityksensä tavoitteiden, ydinosaamisen ja strategioiden määrittelyn sekä niiden mukaisen kehittämisen ja johtamisen muutoksessa.
- Hän osaa arvioida ja kehittää toiminnan taloudellisuutta sekä tunnistaa talouden johtamisen merkityksen.
- Opiskelija hallitsee keskeisiä työyhteisön hyvinvoinnin ja henkilöstön kehittämisen menetelmiä. |
|
|
|
|
|
|
KG30KEJO04 |
Liiketoimintaosaaminen ja juridiikka |
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
x
Yrittäjyysosaaminen
- ymmärtää yrityksen toiminnan ja liiketoimintaympäristön vuorovaikutuksen sekä omaksuu yrittäjyyden ja yrittäjämäisen tavan toimia
- ymmärtää kannattavan yritystoiminnan perusteet ja osaa analysoida yrityksen toimintaa ja riskejä |
|
x
Kehittämis- ja johtamisosaaminen
- Opiskelija hallitsee johtamisen peruskäsitteistön sekä ymmärtää strategisen henkilöstöjohtamisen ja osaamisen johtamisen merkityksen työyhteisön kehittämisessä.
- Hän osaa kehittää, johtaa ja uudistaa sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenteita ja järjestelmiä sekä palvelujen tuottamistapoja eettisesti vastuullisesti, tavoitteellisesti ja tulevaisuuteen suuntautuen.
- Opiskelija hallitsee organisaationsa tai yrityksensä tavoitteiden, ydinosaamisen ja strategioiden määrittelyn sekä niiden mukaisen kehittämisen ja johtamisen muutoksessa.
- Hän osaa arvioida ja kehittää toiminnan taloudellisuutta sekä tunnistaa talouden johtamisen merkityksen.
- Opiskelija hallitsee keskeisiä työyhteisön hyvinvoinnin ja henkilöstön kehittämisen menetelmiä. |
|
|
|
|
|
|
KG30KEJO05 |
Näyttöön perustuvan toiminnan kehittäminen ja johtaminen |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
x
Innovaatio-osaaminen
- osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
- osaa johtaa projekteja
- osaa johtaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä hallitsee tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä
- osaa kehittää asiakaslähtöistä, kestävää ja taloudellisesti kannattavaa toimintaa |
x
Kansainvälistymisosaaminen
- kykenee kansainväliseen viestintään työtehtävissään ja toiminnan kehittämisessä
- osaa toimia kansainvälisissä toimintaympäristöissä
- osaa ennakoida kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla ammattialallaan |
|
|
x
Kehittämis- ja johtamisosaaminen
- Opiskelija hallitsee johtamisen peruskäsitteistön sekä ymmärtää strategisen henkilöstöjohtamisen ja osaamisen johtamisen merkityksen työyhteisön kehittämisessä.
- Hän osaa kehittää, johtaa ja uudistaa sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenteita ja järjestelmiä sekä palvelujen tuottamistapoja eettisesti vastuullisesti, tavoitteellisesti ja tulevaisuuteen suuntautuen.
- Opiskelija hallitsee organisaationsa tai yrityksensä tavoitteiden, ydinosaamisen ja strategioiden määrittelyn sekä niiden mukaisen kehittämisen ja johtamisen muutoksessa.
- Hän osaa arvioida ja kehittää toiminnan taloudellisuutta sekä tunnistaa talouden johtamisen merkityksen.
- Opiskelija hallitsee keskeisiä työyhteisön hyvinvoinnin ja henkilöstön kehittämisen menetelmiä. |
|
|
|
|
|
|
KG30TUAR |
TYÖELÄMÄN TUTKIMUS JA ARVIOINTI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KG30TUAR01 |
Kehittämistoiminnan vaiheet |
2 |
2 |
1 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
x
Innovaatio-osaaminen
- osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
- osaa johtaa projekteja
- osaa johtaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä hallitsee tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä
- osaa kehittää asiakaslähtöistä, kestävää ja taloudellisesti kannattavaa toimintaa |
|
|
|
|
x
Työelämän tutkimus- ja arviointiosaaminen
- Opiskelija arvioi tietoa kriittisesti, hahmottaa kokonaisuuksia ja luo uutta käytäntöä kehittävää tietoa.
- Hän hallitsee tutkimus- ja arviointitoiminnan menetelmiä sekä toteuttaa ja arvioi alaa kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.
- Opiskelija hallitsee projektitoiminnan kehittämisen välineenä. |
|
|
|
|
|
KG30TUAR02 |
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät |
2 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
x
Innovaatio-osaaminen
- osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
- osaa johtaa projekteja
- osaa johtaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä hallitsee tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä
- osaa kehittää asiakaslähtöistä, kestävää ja taloudellisesti kannattavaa toimintaa |
|
|
|
|
x
Työelämän tutkimus- ja arviointiosaaminen
- Opiskelija arvioi tietoa kriittisesti, hahmottaa kokonaisuuksia ja luo uutta käytäntöä kehittävää tietoa.
- Hän hallitsee tutkimus- ja arviointitoiminnan menetelmiä sekä toteuttaa ja arvioi alaa kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.
- Opiskelija hallitsee projektitoiminnan kehittämisen välineenä. |
|
|
|
|
|
KG30TUAR03 |
Arviointimenetelmät |
|
|
3 |
2 |
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
x
Innovaatio-osaaminen
- osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
- osaa johtaa projekteja
- osaa johtaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä hallitsee tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä
- osaa kehittää asiakaslähtöistä, kestävää ja taloudellisesti kannattavaa toimintaa |
|
|
|
|
x
Työelämän tutkimus- ja arviointiosaaminen
- Opiskelija arvioi tietoa kriittisesti, hahmottaa kokonaisuuksia ja luo uutta käytäntöä kehittävää tietoa.
- Hän hallitsee tutkimus- ja arviointitoiminnan menetelmiä sekä toteuttaa ja arvioi alaa kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.
- Opiskelija hallitsee projektitoiminnan kehittämisen välineenä. |
|
|
|
|
|
KG30KAKE |
KÄYTÄNTÖJEN KEHITTÄMINEN TYÖYHTEISÖISSÄ JA VANHUSTYÖSSÄ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KG30KAKE01 |
Sosiaali- ja terveysalan ohjeet ja normit sekä yhteiskunnallinen muutos |
3 |
|
|
1 |
|
|
|
|
|
4 |
|
x
Oppimisen taidot
- osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan
- osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja eri alojen näkökulmista
- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta |
x
Eettinen osaaminen
- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön toiminnasta ja sen seurauksista
- osaa soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita asiantuntijana ja työelämän kehittäjänä
- osaa tehdä ratkaisuja ottaen huomioon yksilön ja yhteisön näkökulmat
- osaa edistää tasa-arvoisuuden periaatteiden toteutumista työyhteisössä
- osaa edistää kestävän kehityksen periaatteiden ja yhteiskuntavastuun toteutumista
- kykenee johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa eettisiin arvoihin perustuen |
x
Työyhteisöosaaminen
- osaa kehittää työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia
- osaa kehittää työelämän monialaista viestintää ja vuorovaikutusta
- osaa soveltaa tieto- ja viestintätekniikkaa tehtävissään
- osaa luoda verkostoja ja kumppanuuksia
- osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
- kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä, johtamistehtävissä tai yrittäjänä |
|
|
|
|
|
|
x
Työyhteisöjen käytäntöjen kehittämisosaaminen
- Opiskelija kehittää toimintaa innovatiivisesti ottamalla huomioon yhteiskunnalliset muutokset sekä alan kansallisen ja kansainvälisen ohjeiston.
- Hän kehittää sosiaali- ja terveysalan työyhteisöjä ja käytäntöjä asiakaslähtöisesti, moniammatillisesti ja monialaisesti.
- Opiskelija kehittää käytännön työmenetelmiä ja malleja sekä laatua ja vaikuttavuutta. |
|
|
|
|
KG30KAKE02 |
Asiakaslähtöisyys ja arvot kehittämisen lähtökohtana |
|
2 |
1 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
x
Oppimisen taidot
- osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan
- osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja eri alojen näkökulmista
- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta |
x
Eettinen osaaminen
- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön toiminnasta ja sen seurauksista
- osaa soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita asiantuntijana ja työelämän kehittäjänä
- osaa tehdä ratkaisuja ottaen huomioon yksilön ja yhteisön näkökulmat
- osaa edistää tasa-arvoisuuden periaatteiden toteutumista työyhteisössä
- osaa edistää kestävän kehityksen periaatteiden ja yhteiskuntavastuun toteutumista
- kykenee johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa eettisiin arvoihin perustuen |
|
|
|
|
|
|
|
x
Työyhteisöjen käytäntöjen kehittämisosaaminen
- Opiskelija kehittää toimintaa innovatiivisesti ottamalla huomioon yhteiskunnalliset muutokset sekä alan kansallisen ja kansainvälisen ohjeiston.
- Hän kehittää sosiaali- ja terveysalan työyhteisöjä ja käytäntöjä asiakaslähtöisesti, moniammatillisesti ja monialaisesti.
- Opiskelija kehittää käytännön työmenetelmiä ja malleja sekä laatua ja vaikuttavuutta. |
|
|
|
|
KG30KAKE03 |
Kehittyvät toimintatavat ja -mallit |
|
2 |
5 |
1 |
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
x
Innovaatio-osaaminen
- osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
- osaa johtaa projekteja
- osaa johtaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä hallitsee tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä
- osaa kehittää asiakaslähtöistä, kestävää ja taloudellisesti kannattavaa toimintaa |
x
Kansainvälistymisosaaminen
- kykenee kansainväliseen viestintään työtehtävissään ja toiminnan kehittämisessä
- osaa toimia kansainvälisissä toimintaympäristöissä
- osaa ennakoida kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla ammattialallaan |
|
|
|
|
x
Työyhteisöjen käytäntöjen kehittämisosaaminen
- Opiskelija kehittää toimintaa innovatiivisesti ottamalla huomioon yhteiskunnalliset muutokset sekä alan kansallisen ja kansainvälisen ohjeiston.
- Hän kehittää sosiaali- ja terveysalan työyhteisöjä ja käytäntöjä asiakaslähtöisesti, moniammatillisesti ja monialaisesti.
- Opiskelija kehittää käytännön työmenetelmiä ja malleja sekä laatua ja vaikuttavuutta. |
|
|
|
|
KG30OPNA |
OPINNÄYTETYÖ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30 |
|
x
Oppimisen taidot
- osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan
- osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja eri alojen näkökulmista
- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta |
x
Eettinen osaaminen
- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön toiminnasta ja sen seurauksista
- osaa soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita asiantuntijana ja työelämän kehittäjänä
- osaa tehdä ratkaisuja ottaen huomioon yksilön ja yhteisön näkökulmat
- osaa edistää tasa-arvoisuuden periaatteiden toteutumista työyhteisössä
- osaa edistää kestävän kehityksen periaatteiden ja yhteiskuntavastuun toteutumista
- kykenee johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa eettisiin arvoihin perustuen |
x
Työyhteisöosaaminen
- osaa kehittää työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia
- osaa kehittää työelämän monialaista viestintää ja vuorovaikutusta
- osaa soveltaa tieto- ja viestintätekniikkaa tehtävissään
- osaa luoda verkostoja ja kumppanuuksia
- osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
- kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä, johtamistehtävissä tai yrittäjänä |
x
Innovaatio-osaaminen
- osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
- osaa johtaa projekteja
- osaa johtaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä hallitsee tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä
- osaa kehittää asiakaslähtöistä, kestävää ja taloudellisesti kannattavaa toimintaa |
x
Kansainvälistymisosaaminen
- kykenee kansainväliseen viestintään työtehtävissään ja toiminnan kehittämisessä
- osaa toimia kansainvälisissä toimintaympäristöissä
- osaa ennakoida kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla ammattialallaan |
x
Yrittäjyysosaaminen
- ymmärtää yrityksen toiminnan ja liiketoimintaympäristön vuorovaikutuksen sekä omaksuu yrittäjyyden ja yrittäjämäisen tavan toimia
- ymmärtää kannattavan yritystoiminnan perusteet ja osaa analysoida yrityksen toimintaa ja riskejä |
x
Laadunhallintaosaaminen
- opiskelija tuntee alalle tyypilliset laatujärjestelmät
- opiskelija ymmärtää laatuajattelun ja laatujärjestelmien vaatimukset |
x
Kehittämis- ja johtamisosaaminen
- Opiskelija hallitsee johtamisen peruskäsitteistön sekä ymmärtää strategisen henkilöstöjohtamisen ja osaamisen johtamisen merkityksen työyhteisön kehittämisessä.
- Hän osaa kehittää, johtaa ja uudistaa sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenteita ja järjestelmiä sekä palvelujen tuottamistapoja eettisesti vastuullisesti, tavoitteellisesti ja tulevaisuuteen suuntautuen.
- Opiskelija hallitsee organisaationsa tai yrityksensä tavoitteiden, ydinosaamisen ja strategioiden määrittelyn sekä niiden mukaisen kehittämisen ja johtamisen muutoksessa.
- Hän osaa arvioida ja kehittää toiminnan taloudellisuutta sekä tunnistaa talouden johtamisen merkityksen.
- Opiskelija hallitsee keskeisiä työyhteisön hyvinvoinnin ja henkilöstön kehittämisen menetelmiä. |
x
Työelämän tutkimus- ja arviointiosaaminen
- Opiskelija arvioi tietoa kriittisesti, hahmottaa kokonaisuuksia ja luo uutta käytäntöä kehittävää tietoa.
- Hän hallitsee tutkimus- ja arviointitoiminnan menetelmiä sekä toteuttaa ja arvioi alaa kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.
- Opiskelija hallitsee projektitoiminnan kehittämisen välineenä. |
x
Työyhteisöjen käytäntöjen kehittämisosaaminen
- Opiskelija kehittää toimintaa innovatiivisesti ottamalla huomioon yhteiskunnalliset muutokset sekä alan kansallisen ja kansainvälisen ohjeiston.
- Hän kehittää sosiaali- ja terveysalan työyhteisöjä ja käytäntöjä asiakaslähtöisesti, moniammatillisesti ja monialaisesti.
- Opiskelija kehittää käytännön työmenetelmiä ja malleja sekä laatua ja vaikuttavuutta. |
|
|
|
|
KG30OPNA06 |
Opinnäytetyön suunnitelma |
4 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KG30OPNA07 |
Opinnäytetyön toteutus |
|
7 |
3 |
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KG30OPNA08 |
Opinnäytetyön raportointi |
|
|
6 |
9 |
|
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KG30VVO |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
x
Oppimisen taidot
- osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan
- osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja eri alojen näkökulmista
- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta |
x
Eettinen osaaminen
- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön toiminnasta ja sen seurauksista
- osaa soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita asiantuntijana ja työelämän kehittäjänä
- osaa tehdä ratkaisuja ottaen huomioon yksilön ja yhteisön näkökulmat
- osaa edistää tasa-arvoisuuden periaatteiden toteutumista työyhteisössä
- osaa edistää kestävän kehityksen periaatteiden ja yhteiskuntavastuun toteutumista
- kykenee johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa eettisiin arvoihin perustuen |
x
Työyhteisöosaaminen
- osaa kehittää työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia
- osaa kehittää työelämän monialaista viestintää ja vuorovaikutusta
- osaa soveltaa tieto- ja viestintätekniikkaa tehtävissään
- osaa luoda verkostoja ja kumppanuuksia
- osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
- kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä, johtamistehtävissä tai yrittäjänä |
x
Innovaatio-osaaminen
- osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
- osaa johtaa projekteja
- osaa johtaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä hallitsee tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä
- osaa kehittää asiakaslähtöistä, kestävää ja taloudellisesti kannattavaa toimintaa |
x
Kansainvälistymisosaaminen
- kykenee kansainväliseen viestintään työtehtävissään ja toiminnan kehittämisessä
- osaa toimia kansainvälisissä toimintaympäristöissä
- osaa ennakoida kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla ammattialallaan |
x
Yrittäjyysosaaminen
- ymmärtää yrityksen toiminnan ja liiketoimintaympäristön vuorovaikutuksen sekä omaksuu yrittäjyyden ja yrittäjämäisen tavan toimia
- ymmärtää kannattavan yritystoiminnan perusteet ja osaa analysoida yrityksen toimintaa ja riskejä |
x
Laadunhallintaosaaminen
- opiskelija tuntee alalle tyypilliset laatujärjestelmät
- opiskelija ymmärtää laatuajattelun ja laatujärjestelmien vaatimukset |
x
Kehittämis- ja johtamisosaaminen
- Opiskelija hallitsee johtamisen peruskäsitteistön sekä ymmärtää strategisen henkilöstöjohtamisen ja osaamisen johtamisen merkityksen työyhteisön kehittämisessä.
- Hän osaa kehittää, johtaa ja uudistaa sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenteita ja järjestelmiä sekä palvelujen tuottamistapoja eettisesti vastuullisesti, tavoitteellisesti ja tulevaisuuteen suuntautuen.
- Opiskelija hallitsee organisaationsa tai yrityksensä tavoitteiden, ydinosaamisen ja strategioiden määrittelyn sekä niiden mukaisen kehittämisen ja johtamisen muutoksessa.
- Hän osaa arvioida ja kehittää toiminnan taloudellisuutta sekä tunnistaa talouden johtamisen merkityksen.
- Opiskelija hallitsee keskeisiä työyhteisön hyvinvoinnin ja henkilöstön kehittämisen menetelmiä. |
x
Työelämän tutkimus- ja arviointiosaaminen
- Opiskelija arvioi tietoa kriittisesti, hahmottaa kokonaisuuksia ja luo uutta käytäntöä kehittävää tietoa.
- Hän hallitsee tutkimus- ja arviointitoiminnan menetelmiä sekä toteuttaa ja arvioi alaa kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.
- Opiskelija hallitsee projektitoiminnan kehittämisen välineenä. |
x
Työyhteisöjen käytäntöjen kehittämisosaaminen
- Opiskelija kehittää toimintaa innovatiivisesti ottamalla huomioon yhteiskunnalliset muutokset sekä alan kansallisen ja kansainvälisen ohjeiston.
- Hän kehittää sosiaali- ja terveysalan työyhteisöjä ja käytäntöjä asiakaslähtöisesti, moniammatillisesti ja monialaisesti.
- Opiskelija kehittää käytännön työmenetelmiä ja malleja sekä laatua ja vaikuttavuutta. |
|
|
|
|
KG30VVO010 |
Vanhustyön kehittäminen ja johtaminen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KG30VVO02 |
Työterveyden kehittäminen ja johtaminen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KG30VVO03 |
Kansainvälinen yhteistyö sosiaali- ja terveysalalla |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KG30VVO04 |
Yrittäjyys ja liiketoiminta |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KG30VVO05 |
Muut vapaasti valittavat opinnot |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opetussuunnitelman kuvaukset
|
Koulutusohjelma |
KEJO Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen |
 |
|
Vuositeemat |
|
Kompetenssit |
YY1 Oppimisen taidot |
- osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan
- osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja eri alojen näkökulmista
- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta |
YY2 Eettinen osaaminen |
- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön toiminnasta ja sen seurauksista
- osaa soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita asiantuntijana ja työelämän kehittäjänä
- osaa tehdä ratkaisuja ottaen huomioon yksilön ja yhteisön näkökulmat
- osaa edistää tasa-arvoisuuden periaatteiden toteutumista työyhteisössä
- osaa edistää kestävän kehityksen periaatteiden ja yhteiskuntavastuun toteutumista
- kykenee johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa eettisiin arvoihin perustuen |
YY3 Työyhteisöosaaminen |
- osaa kehittää työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia
- osaa kehittää työelämän monialaista viestintää ja vuorovaikutusta
- osaa soveltaa tieto- ja viestintätekniikkaa tehtävissään
- osaa luoda verkostoja ja kumppanuuksia
- osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
- kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä, johtamistehtävissä tai yrittäjänä |
YY4 Innovaatio-osaaminen |
- osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
- osaa johtaa projekteja
- osaa johtaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä hallitsee tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä
- osaa kehittää asiakaslähtöistä, kestävää ja taloudellisesti kannattavaa toimintaa |
YY5 Kansainvälistymisosaaminen |
- kykenee kansainväliseen viestintään työtehtävissään ja toiminnan kehittämisessä
- osaa toimia kansainvälisissä toimintaympäristöissä
- osaa ennakoida kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla ammattialallaan |
YY6 Yrittäjyysosaaminen |
- ymmärtää yrityksen toiminnan ja liiketoimintaympäristön vuorovaikutuksen sekä omaksuu yrittäjyyden ja yrittäjämäisen tavan toimia
- ymmärtää kannattavan yritystoiminnan perusteet ja osaa analysoida yrityksen toimintaa ja riskejä |
YY7 Laadunhallintaosaaminen |
- opiskelija tuntee alalle tyypilliset laatujärjestelmät
- opiskelija ymmärtää laatuajattelun ja laatujärjestelmien vaatimukset |
301 Kehittämis- ja johtamisosaaminen |
- Opiskelija hallitsee johtamisen peruskäsitteistön sekä ymmärtää strategisen henkilöstöjohtamisen ja osaamisen johtamisen merkityksen työyhteisön kehittämisessä.
- Hän osaa kehittää, johtaa ja uudistaa sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenteita ja järjestelmiä sekä palvelujen tuottamistapoja eettisesti vastuullisesti, tavoitteellisesti ja tulevaisuuteen suuntautuen.
- Opiskelija hallitsee organisaationsa tai yrityksensä tavoitteiden, ydinosaamisen ja strategioiden määrittelyn sekä niiden mukaisen kehittämisen ja johtamisen muutoksessa.
- Hän osaa arvioida ja kehittää toiminnan taloudellisuutta sekä tunnistaa talouden johtamisen merkityksen.
- Opiskelija hallitsee keskeisiä työyhteisön hyvinvoinnin ja henkilöstön kehittämisen menetelmiä. |
302 Työelämän tutkimus- ja arviointiosaaminen |
- Opiskelija arvioi tietoa kriittisesti, hahmottaa kokonaisuuksia ja luo uutta käytäntöä kehittävää tietoa.
- Hän hallitsee tutkimus- ja arviointitoiminnan menetelmiä sekä toteuttaa ja arvioi alaa kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.
- Opiskelija hallitsee projektitoiminnan kehittämisen välineenä. |
303 Työyhteisöjen käytäntöjen kehittämisosaaminen |
- Opiskelija kehittää toimintaa innovatiivisesti ottamalla huomioon yhteiskunnalliset muutokset sekä alan kansallisen ja kansainvälisen ohjeiston.
- Hän kehittää sosiaali- ja terveysalan työyhteisöjä ja käytäntöjä asiakaslähtöisesti, moniammatillisesti ja monialaisesti.
- Opiskelija kehittää käytännön työmenetelmiä ja malleja sekä laatua ja vaikuttavuutta. |