Ohjaustaidot
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KD18BKPM01 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 5.0 op |
Vastuuopettaja: | Mäkinen-Laitila, Sari |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
KIKO-2015   |
2-S   |
5.0   |
2016-08-01   |
2016-12-31   |
KIKO-2016   |
2-S   |
5.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa erotella toisistaan oppimiskäsityksiä, oppimistyylejä ja opetusmenetelmiä. Hän osaa selittää, miten erilaiset oppimiskäsitykset ja oppimistyylit vaikuttavat ohjausprosessiin. Opiskelija osaa analysoida ohjaustilanteita suunnitelmallisina ja tavoitteellisina vuorovaikutustilanteina. Opiskelija osaa käyttää erilaisia opetusmenetelmiä ja valita sopivat menetelmät erilaisiin ohjaustilanteisiin ja oppimisympäristöihin. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kirjastotyöhön sisältyviä ohjaus- ja opetustilanteita sekä asiakasryhmille että kollegoille.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 130 h
- mistä kontaktiopetusta 40h
- mistä ryhmätyöskentelyä 10h
- mistä ohjausharjoituksia 6h
- mistä itsenäistä työskentelyä 74h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
- oppimiskäsitykset ja -tyylit
- opetusmenetelmät
- ohjausprosessin vaiheet
- erilaiset kohderyhmät kirjaston ohjaustilanteissa
- kirjaston ja koulun yhteistyö
- käytännön ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Opiskelumateriaali
- Kupias, P. 2001. Oppia opetusmenetelmistä. Helsinki: Edita.
- Learning and Libraries in an Information Age: Principles and practice. Edited by Barbara K. Stripling. Englewood: Libraries unlimited 1999.
- Sormunen, E. & Poikela, E. 2008. Informaatio, informaatiolukutaito ja oppiminen. Tampere: University press.
- Tänk om...! pedagogiska metoder i biblioteket.2005. Stockholm: Svensk biblioteksförening.
Vuorinen, I. 2005. Tuhat tapaa opettaa. Menetelmäopas opettajille, kouluttajille ja ryhmän ohjaajille. 7. painos. Naantali: Resurssi.
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, ryhmätyöt, itsenäiset kirjalliset työt ja työelämäyhteistyössä toteutettavat ohjaus- ja opetustilanteet.
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson kaikki tehtävät, mutta ei ole aina noudattanut ohjeita ja aikatauluja. Opiskelija osaa lyhyesti eritellä opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa kertoa, millaisia opetus- ja ohjaustehtäviä kirjastotyöhön kuuluu. Opiskelija osaa ryhmässä tuottaa pienimuotoisen opetus- tai ohjaustapahtuman.
Hyvä (3)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson tehtävät ohjeita ja aikatauluja noudattaen. Opiskelija osaa eritellä ja analysoida opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa organisoida erilaisia kirjastotyöhön kuuluvia opetus- ja ohjaustilanteita. Opiskelija osaa ryhmän aktiivisena jäsenenä tuottaa opetuksen teoriaa soveltavan opetus- tai ohjaustapahtuman.
Kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson tehtävät ohjeita ja aikatauluja noudattaen. Opiskelija osaa monipuolisesti eritellä ja analysoida opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa keksiä ja organisoida uudenlaisin menetelmin toteutettuja opetus- ja ohjaustapahtumia kirjastoympäristössä.
Opiskelija osaa ryhmän aktiivisena ja innostavana jäsenenä tuottaa oppimaansa opetuksen teoriaa soveltavan ja arvioivan opetus- tai ohjaustapahtuman tai –tapahtumien sarjan.
Arviointimenetelmät
Itsearviointi, vertaisarviointi paritöiden osalta ja opettajan arviointi, joka tapahtuu kirjallisten tehtävien, käytännön harjoitusten sekä aktiivisen lähiopetukseen (keskustelut ja ryhmätyöskentely) osallistumisen perusteella.
Harjoittelu
Opintojaksoon ei sisälly harjoittelua.
Takaisin