Kokemuksellinen vanhuus
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KFG11B0110 |
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Vastuuopettaja: | Hietaniemi, Elina |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy erilaisten ja erilaisissa olosuhteissa elävien vanhusten elämykselliseen vanhenemisen ja vanhuuden kokemiseen tutkimus- ja kaunokirjallisuuden kautta. Opiskelija osaa käyttämään vanhusten kokemuksiin liittyvää tietoa oman ammattitietonsa ja oman empaattisuutensa kehittymisessä. Opiskelija ymmärtää vanhuksen yksilöllisen kohtaamisen ja yksilöllisten palvelujen merkityksen vanhustyössä.
Opiskelijan työmäärä
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Tutkimusten ja kaunokirjallisuuden antama kuva vanhenemisesta ja vanhuudesta, Gerotranssendenssin teoria vanhuuuden kokemusten ymmärtämisessä,vanhuksen oma elämänkulku ja sen muisteleminen, vanhuksen kokemukset erilaisissa elämisympäristöissä, maalla ja kaupungeissa, vanhuksen suhde esinemaailmaan,vanhuksen parisuhdekokemukset, roolit, harrastukset, sukupolvikokemukset, vanhuksen kokemukset kodista, palveluista ja laitoshoidosta.
Opiskelumateriaali
Heimonen, S. & Syren,I. (toim.) 2008. Kokemus ja kokemuksellisuus ikääntyessä. Ikäinstituutti. Oraita 1/2008. Hervonen, A. 2001. Vuosisadan vartijat, Ikääntymisen maailmanmestarit kertovat. Tammi (97-136); Tornstam, L. 2005. Gerotrancendence- Developmental Theory of Positive Aging. Springer Publishing Company (luvut 3, 5, ja 6)
Vaarama, M & al. 80 vuotta täyttäneiden elämänlaatu. Teoksessa Vaarama, M. & al. ( toim) 2010. Suomalaisten hyvinvointi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki.
Vaininen, M. et al. 1999. Rakkaat ja tarpeelliset tavarat; Vanhuuskokemuksia valottavat tutkimukset ja tutkimusartikkelit; Gerontologialehden artikkeleita; Kaunokirjalliset lähteet; Dokumenttivideo-ohjelmat.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelut, ryhmätyöskentelyt, romaanianalyysi
Arviointikriteerit
Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja ryhmätyöskentelyyn. yksilötehtävä: romaanianalyysi kokemuksellisen vanhuuden teoriaopintojen pohjalta ja siihen liittyvä seminaari,paritehtävä kokemustutkimuksesta, koe (numeerinen arviointi 1-5)
Takaisin