Näyttöön perustuvan toiminnan kehittäminen ja johtaminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG30KEJO05
Tyyppi: Pakollinen
Taso: Ylempi AMK
Laajuus: 2.0 op
Vastuuopettaja: Kyrönlahti, Eija
Opettajatiimi: Saarikoski, Silja ; Heikkilä, Asta
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
KEJO-2013   1-S   1.0   2013-09-01   2013-12-31  
KEJO-2013   1-K   1.0   2014-01-02   2014-07-31  
KEJO-2015   1-S   1.0   2015-08-01   2015-12-31  
KEJO-2015   1-K   1.0   2016-01-01   2016-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää näytön merkityksen kehittämistyössä ja osaa soveltaa näyttöön perustuvia toimintatapoja. Opiskelija osaa analysoida tiedon tarvettaan ja osaa käyttää kirjasto- ja tietopalveluita sekä oman alansa tiedonlähteitä. Opiskelija osaa systemaattisen tiedonhakuprosessin ja osaa arvioida ja käyttää löytämäänsä tietoa.

Opiskelijan työmäärä

52 t (16 t kontakti ja 36 t itsenäinen opiskelu)

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Näyttöön perustuvan toiminnan käsitteet ja prosessit
Näyttöön perustuva käytäntö
Tiedon tyyppejä ja lajeja
Tiedon arviointi näyttöön perustuvan toiminnan kehittämisessä
Tiedonhakuongelmien käsitteellistäminen
Tiedonlähteet ja tietokannat
Viitetietojen lukeminen, hyödyntäminen ja laatiminen

Opiskelumateriaali

Borg, P & Korteniemi, P. 2008. Kohti näyttöön perustuvaa ammatillista käytäntöä. Stakesin työpapereita 32. Helsinki: Stakes.

Sosiaali- ja terveysministeriö 2009. Johtamisella vaikuttavuutta ja vetovoimaa hoitotyöhön. Toimintaohjelma 2009-2011. Julkaisuja 2009:18. Helsinki: Yliopistopaino.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot ja itsenäinen opiskelu

Arviointikriteerit

Tyydyttävä taso (1 – 2)
Opiskelija osaa kuvailla ja tunnistaa työelämän kehittämishaasteita ja ilmiöitä sekä osaa kuvailla näyttöön perustuvan kehittämisen periaatteet. Osaa systemaattisen tiedonhaun näyttöön perustuvassa toiminnassa ja tuntee alansa keskeiset kotimaiset ja kansainväliset tietolähteet.

Hyvä taso (3 – 4)
Opiskelija osaa tunnistaa ja käsitteellistää työelämän kehittämishaasteita ja osaa vertailla erilaisia näyttöön perustuvan toiminnan kehittämisen menetelmiä. Osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa useista tietokannoista ja kykenee niiden kriittiseen lukemiseen.

Kiitettävä taso (5)
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti erilaisia näyttöön perustuvan kehittämisen menetelmiä omalla asiantuntijuusalueellaan. Osoittaa oma-aloitteisuutta työelämän kehittämishaasteiden ja ilmiöiden esiintuomisessa. Ymmärtää olemassa olevaan tietoon liittyvät luotettavuustekijät. Kykenee kotimaisen ja kansainvälisen tutkimuksen kriittiseen tarkasteluun ja osaa muodostaa tietoaineistosta kokonaiskäsityksen.

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu opiskelijan itsenäisiin tehtäviin.

Takaisin