Mielenterveyden hoitotyö ja kriisihoito

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG09AIHE417
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Palo, Raija
Opettajatiimi: Katajamäki, Leena ; Saari, Anna
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
HOITOTYO-2013SH   2-K   3.0   2015-01-02   2015-07-31  
HOITOTYO-2013TH   2-K   3.0   2016-01-01   2016-07-31  
SH-2014   2-K   3.0   2016-01-01   2016-07-31  
TH-2014   2-K   3.0   2017-01-01   2017-07-31  

Osaamistavoitteet

HOITOTYÖN ASIAKKUUSOSAAMINEN, EETTINEN OSAAMINEN,


Opiskelija erittelee käsityksiään ja asenteitaan mielenterveyteen ja -sairauteen liittyvissä kysymyksissä. Opiskelija ymmärtää asiakas- ja voimavaralähtöisen hoitosuhdetyöskentelyn periaatteet potilaan ja hänen perheensä moniammatillisessa hoidossa sekä työnohjauksen merkityksen mielenterveyden hoitotyössä.

TERVEYDEN EDISTÄMISOSAAMINEN JA PÄÄTÖKSENTEKO-OSAAMINEN

Opiskelija auttaa ammatillisesti ihmistä läpikäymään kriisinsä huomioiden hänen lähiympäristönsä.

KLIININEN OSAAMINEN

Opiskelija muodostaa kokonaiskuvan mielenterveystyön hoitomenetelmistä sekä palvelujärjestelmästä ja lainsäädännöstä. Opiskelija osaa kohdata, tukea ja ohjata eri ikäisiä ihmisiä erilaisissa elämän kriisitilanteissa.

OPPIMISEN TAIDOT

Opiskelija osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan sekä osaa hankkia, käsitellä ja arvioida tietoa kriittisesti.

Opiskelijan työmäärä

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Mielenterveystyö -mielenterveyden hoitotyö -psykiatrinen hoitotyö; Edistävä, ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveystyö; Mielenterveyslaki ja hoitojärjestelmä; Yksilö-, ryhmä-, perhe- ja yhteisöhoito; Hoitosuhdetyöskentely; Tiimityöskentely; Työnohjaus; Traumaattiset kriisit; Kriisihoidon periaatteet; Kriisihoidon toteuttamistavat

Opiskelumateriaali

Kuhanen, C. & al. 2010 (tai uudempi) Mielenterveyshoitotyö. WSOYpro OY. Saatavuus:
http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=105576
http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=100925
http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=94769

Varcaloris, E.M. & Halter, M.J. 2009. Essentials of Psychiatric Mental Health Nursing - A Communication Approach to Evidence-Based Care. Saunders. (soveltuvin osin) Saatavuus:http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=86393

Opettajan osoittama ajankohtainen kirjallisuus

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luento, opetuskeskustelut, itsenäinen opiskelu

Arviointikriteerit

5
Opiskelija
- osaa tarkastella kriittisesti käsityksiään ja asenteitaan mielenterveyteen ja -sairauteen liittyvissä kysymyksissä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kokonaisvaltaisesti asiakas- ja voimavaralähtöistä hoitosuhdetyöskentelyä potilaan ja hänen perheensä hoitotyössä näyttöön perustuvan tiedon pohjalta
- osaa toimia ammatillisesti ja aktiivisesti moniammatillisessa tiimissä
- osaa perustella työnohjauksen merkityksen mielenterveyden hoitotyössä
- osaa kohdata, tukea ja ohjata ammatillisesti eri-ikäisiä ihmisiä mielenterveysasioissa näyttöön perustuvan tiedon pohjalta
- auttaa ammatillisesti ihmistä läpikäymään kriisinsä huomioiden hänen lähiympäristönsä ja osaa perustella toimintansa
- muodostaa kokonaiskuvan ja tarkastelee kriittisesti mielenterveystyön hoitomenetelmiä, palvelujärjestelmää ja lainsäädäntöä

3-4
Opiskelija
- osaa analysoida käsityksiään ja asenteitaan mielenterveyteen ja -sairauteen liittyvissä kysymyksissä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakas- ja voimavaralähtöistä hoitosuhdetyöskentelyä potilaan ja hänen perheensä hoitotyössä näyttöön perustuvan tiedon pohjalta
- osaa toimia ammatillisesti moniammatillisessa tiimissä
- osaa havainnollistaa työnohjauksen merkityksen mielenterveyden hoitotyössä esimerkein
- osaa kohdata, tukea ja ohjata ammatillisesti eri-ikäisiä ihmisiä mielenterveysasioissa
- osaa havainnollistaa, miten voi auttaa ihmistä läpikäymään kriisinsä huomioiden hänen lähiympäristönsä ja osaa perustella toimintansa
- muodostaa kokonaiskuvan mielenterveystyön hoitomenetelmistä, palvelujärjestelmästä ja lainsäädännöstä

1-2
Opiskelija
- tunnistaa käsityksiään ja asenteitaan mielenterveyteen ja -sairauteen liittyvissä kysymyksissä
- osaa ohjattuna suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakas- ja voimavaralähtöistä hoitosuhdetyöskentelyä potilaan ja hänen perheensä hoitotyössä näyttöön perustuvan tiedon pohjalta
- tunnistaa moniammatillisen tiimityöskentelyn merkityksen mielenterveydenhoitotyössä
- osaa kertoa mitä työnohjaus on ja tunnistaa sen merkityksen mielenterveyden hoitotyössä
- osaa kuvailla, miten kohdata, tukea ja ohjata ammatillisesti eri-ikäisiä ihmisiä mielenterveysasioissa
- osaa selittää miten voi auttaa ihmistä läpikäymään kriisinsä huomioiden hänen lähiympäristönsä ja osaa perustella toimintansa
- osaa nimetä mielenterveystyön hoitomenetelmiä sekä kuvata palvelujärjestelmää ja lainsäädäntöä

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei tunnista käsityksiään ja asenteitaan mielenterveyteen ja -sairauteen liittyvissä kysymyksissä
- opiskelijalla on suuria tiedollisia ja taidollisia puutteita suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakas- ja voimavaralähtöistä hoitosuhdetyöskentelyä potilaan ja hänen perheensä hoitotyössä
- ei tunnista moniammatillisen tiimityöskentelyn merkitystä mielenterveydenhoitotyössä
- ei osaa kuvata mitä työnohjaus on eikä tunnista sen merkitystä mielenterveyden hoitotyössä
- ei osaa kohdata, tukea ja ohjata ammatillisesti eri-ikäisiä ihmisiä mielenterveysasioissa
- opiskelijalla on suuria tiedollisia ja taidollisia puutteita auttaa ihmistä läpikäymään kriisinsä huomioiden hänen lähiympäristönsä
- ei osaa nimetä mielenterveystyön hoitomenetelmiä eikä kuvata palvelujärjestelmää ja lainsäädäntöä

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen, tehtävä, koe

Takaisin