Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus ruokaketjussa

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: YELRYMAR05
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Ojala, Elina (Lehtori)
Opettajatiimi: Holma, Heikki ; Katila, Anu (Ilmajoki)
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
BIOEL-2014   2-K   5.0   2016-01-01   2016-07-31  
MAELINK-2014   2-K   5.0   2016-01-01   2016-07-31  
PALVELUJ-2014   2-K   5.0   2016-01-01   2016-07-31  
BIOEL-2015   2-K   5.0   2017-01-01   2017-07-31  
MAELINK-2015   2-K   5.0   2017-01-01   2017-07-31  
PALVELUJ-2015   2-K   5.0   2017-01-01   2017-07-31  
BIOEL-2016   2-K   5.0   2018-01-01   2018-07-31  
PALVELUJ-2016   2-K   5.0   2018-01-01   2018-07-31  
MAELINK-2016   2-K   5.0   2018-01-01   2018-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija perehtyy ruokaketjun tuotteiden ja palveluiden markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen. Opiskelija saa perustiedot markkinoinnin suunnittelusta ja toteutuksesta, ruokaan liittyvistä mielikuvista ja niiden hyödyntämisestä markkinoinnissa. Opintojakson aikana opiskelija syventää osaamistaan joko alkutuotteiden, jalostettujen elintarvikkeiden tai ravintolapalvelujen markkinoinnin suunnittelussa.

Opiskelijan työmäärä

5 x 27 t = 135h. Opiskelijan työ muodostuu luento-opetukseen osallistumisesta, itsenäisestä perehtymisestä opintojakson teemoihin sekä harjoitustehtävien tekemisestä ja raportoinnista. Luento-opetus ja ohjattu harjoitusten tekeminen 50 %, itsenäinen työskentely 50 %.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Ei edellytä edeltäviä opintoja.

Sisältö

- markkinoinnin suunnittelu ja toteutus
- ruokaan liittyvät mielikuvat ja niiden hyödyntäminen markkinoinnissa
- syventävä osio, jossa opiskelija valitsee alkutuotteiden markkinoinnin, jalostettujen elintarvikkeiden markkinoinnin tai ravitsemispalveluiden markkinoinnin syventäväksi osa-alueeksi

Opiskelumateriaali

- Bergström, S. & Leppänen, A. 2011 tai 2009. Yrityksen asiakasmarkkinointi.

e-kirja



opettajien tuottama aineisto, harjoitustehtäväesimerkkejä
- markkinointisuunnitelmapohja http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/markkinointisuunnitelma/index.html
- muu opettajien osoittama oppimateriaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, verkko-opinnot, harjoitukset ja tentti. Opintojakson kokonaisuus muodostuu teorialuennoista, yksin tai ryhmässä tapahtuvasta käytäntöön soveltavasta perehtymisestä oppimismateriaaliin sekä harjoitustehtävistä, joiden tekeminen edellyttää alan kirjallisuuden ja kohdeorganisaatioista saatavissa olevan tiedon hyväksikäyttöä. Opiskelijat etsivät ja luovat tietoa itseohjautuvasti ryhmissä.

Arviointikriteerit

Opintojakson hyväksyttävä suorittaminen edellyttää, että opiskelija on laatinut ja raportoinut hyväksyttävästi kaikki annetut tehtävät sekä suorittanut hyväksyttävästi osatentin, joka painottuu markkinoinnin yleisiin periaatteisiin.
Arvosanan määräytyminen:
1-2 Opiskelija hallitsee markkinoinnin keskeiset periaatteet ja osaa jossain määrin soveltaa niitä ruokaketjun tuotteiden ja palveluiden markkinointiin.
3-4 Opiskelija hallitsee markkinoinnin keskeiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä valitsemansa syventämisalueen tuotteiden ja palveluiden myyntiin ja markkinointiin.
5 Opiskelija hallitsee markkinoinnin keskeiset periaatteet, osaa soveltaa niitä valitsemansa syventämisalueen tuotteiden ja palveluiden myyntiin ja markkinointiin sekä kykenee luovasti rakentamaan markkinoinnillisia tuote- ja palvelukokonaisuuksia.

Arviointimenetelmät

Arvioinnin kohteena on erityisesti opiskelijan soveltava osaaminen, joka osoitetaan suorittamalla hyväksyttävästi teoriaan ja käsitteisiin painottuva kirjallinen tentti sekä laatimalla annetut harjoitustehtävät hyväksyttävällä tavalla.

Lisätietoja

verkko-opintoja 1 op

Takaisin