Kirjasto- ja tietopalvelutoiminnan perusteet

Rakennetyyppi: Opintojakson osa
Koodi: KH18KIYH010
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 4.0 op
Vastuuopettaja: Mäkinen-Laitila, Sari
Opettajatiimi: Vuorela, Pirkko
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa esitellä erityisesti suomalaista kirjastoverkkoa ja erilaisia kirjasto-organisaatioita sekä kirjasto-organisaatioiden kehitystä, nykytilaa ja tulevaisuuden visioita. Opiskelija ymmärtää kirjastojen ja tietopalveluorganisaatioiden merkityksen osana yhteiskunnan tietohuoltoa myös kansainvälisesti. Opiskelija osaa toimia ryhmäopiskelussa aktiivisesti ja esitellä ryhmänsä tuottaman harjoitustyön.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 107 h
- luennot ja muu lähiopiskelu 40 h
- henkilökohtaista ja ryhmätyöskentelyä noin 67 h (perehtyminen tentittävään kirjallisuuteen ja ryhmätyön tekeminen)

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

- kirjastot organisaatioina
- kirjastoala oppiaineena
- erilaiset kirjastot ja tietopalveluorganisaatiot
- yleinen kirjastojen historia tiivistetysti
- Suomen kirjastojen kehitysvaiheet yhteiskunnallisessa viitekehyksessä
- kirjastojen toimintaa suomessa säätelevät lait ja asetukset
- kirjastojen toimintamuodot ja palvelut
- kirjastoalan järjestöt (kansainväliset ja kotimaiset)
- kirjastojen tulevaisuus

Opiskelumateriaali

- Almgren, Päivi & Jokitalo, Päivi (toim.): Kirjasto 2012: asiakkaan asialla. Avain 2011.
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=99118

- Almgren, Päivi & Jokitalo, Päivi: Kirjasto 2011: vaikutteita maailmalta. Avain 2010.
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=94989

- Holmberg, Kim ym.: Kirjasto 2.0: muuttuva osallistumisen kulttuuri. BTJ 2009.
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=89490

- Hypen, Kaisa (toim.): Kirjasto 2010: lukijat, teksti ja verkko. BTJ 2009.
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=89488

- muu opiskelumateriaali ilmoitetaan kurssin alussa

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

- luennot ja ryhmäkeskustelut
- ryhmätyöskentely (harjoitustyö) ja kertauskoe verkossa

Arviointikriteerit

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- on ollut läsnä lähiopiskelussa ja osallistunut tenttiin ja ryhmätyönä tehtävään harjoitustyöhön ohjeiden mukaisesti
- osaa esitellä suomalaisten kirjasto-organisaatioiden toimintaa ja palveluja
- osaa esitellä ryhmänsä tuottaman harjoitustyön

Hyvä (3-4)
Opiskelija
- on osallistunut aktiivisesti lähiopiskeluun ja ryhmätyöskentelyyn
- osaa selittää kirjasto-organisaation kehittymistä nykyiseksi kirjastoverkoksi ja osaa esitellä erilaisten kirjastojen tuottamia palveluja hyvin
- osaa esitellä ryhmänsä tuottaman harjoitustyön hyvin

Kiitettävä (5)
Opiskelija
- on osallistunut aktiivisesti lähiopiskeluun ja ryhmätyöskentelyyn
- osaa esitellä erilaisten kirjasto-organisaatioiden toimintaa ja palveluja arvioiden ja löytää erilaisia kehittämiskohteita
- osaa esitellä ryhmänsä tuottaman harjoitustyön hyvin ja kiinnostavasti

Arviointimenetelmät

Arviointi koostuu seuraavista osioista:
tentti ( 40 %), harjoitustyö (60 %). Yli 20 % poissaolo lähiopiskelusta vaikuttaa alentavasti arvosanaan. Opiskelija arvioi itse toimintaansa ryhmätyössä.

Harjoittelu

Opintojakson osaan ei kuulu harjoittelua.

Takaisin