Pelit ja pelaaminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KD18CNAA03 |
Tyyppi: | Valinnainen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 5.0 op |
Vastuuopettaja: | Leikkari, Esa |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- tunnistaa digitaalisten pelien historiaa.
- tunnistaa digitaalisten pelien ja pelaamisen ilmiöitä, ja osaa arvioida digitaalisten pelien suhdetta teknologiaan ja muuhun mediakulttuuriin.
- hahmottaa pelien sisällölliseen tulkintaan ja ymmärtämiseen liittyviä käsitteitä, ja pystyy hyödyntämään pelillistämisen menetelmiä erilaisten palvelujen kehityksessä.
- pystyy myös arvioimaan digitaalisia pelejä kirjastopalvelujen näkökulmasta ja huomioimaan pelaamisen ja pelillistämisen mahdollisuudet kirjastotyössä sekä kokoelmapolitiikassa.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 130 h.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
• digitaalisen pelaamisen historia ja kontekstit
• palveluiden ja käyttäjien toiminnan pelillistäminen
• pelilukutaito
• Pelit kirjastoaineistona
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen opiskelu, seminaarityöskentely ryhmissä.
Arviointikriteerit
5 = Opiskelijalla on erinomainen tietämys pelaamisen historiasta ja hän pystyy innovoimaan ja soveltamaan pelillistämisen ideaa yksin ja ryhmässä. Opiskelija kykenee myös konkreettisesti ja teoreettisesti soveltamaan ja pohtimaan pelilukutaitoa osana medialukutaitoa.
3 = Opiskelija hallitsee hyvin pelilukutaidon ja osaa soveltaa sitä medialukutaidon näkökulmasta kirjastotyöhön. Opiskelija tuntee hyvin pelaamisen historian kehityslinjat ja kykenee itsenäisesti ja ryhmässä pelillistämiseen liittyvään työskentelyyn.
1 = Opiskelija ymmärtää pelien merkityksen kirjastoaineistona ja hallitsee pelilukutaidon perusteet sekä pelillistämisen perusperiaatteet.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen, itsenäinen opiskelu ja seminaarityöskentely.
Takaisin