Mielenterveys, kirjallisuus
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KF08DVV1300 |
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Vastuuopettaja: | Veikkola, Kerttu |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2013   |
2-S   |
3.0   |
2014-09-01   |
2014-12-31   |
SOSALA-2014   |
2-S   |
3.0   |
2015-08-01   |
2015-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa analysoida mielenterveyden käsitettä osana vuorovaikutusprosessia sekä ymmärtää psykoedukaatiota jaettuna asiantuntijuutena.
Opiskelija osaa tukea mielenterveyttä ja elämänhallintaa sekä kohdata ihmisiä, joilla on mielenterveydellisiä ongelmia sekä ennaltaehkäistä ongelmien syntymistä elämänkaaren eri vaiheissa.
Opiskelija osaa välttää ja käsitellä työstressiä ja uupumusta ammatissa, jossa välitetään muista.
Opiskelijan työmäärä
78t
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Opiskelumateriaali
Tentitään neljä teosta seuraavista:
- Turtonen, J. 2006. Mielenterveysongelmat: mistä apua? Minerva;
- Friis L., Seppänen, R. & Mannonen, M. 2004. Lasten ja nuorten mielenterveystyö. WSOY
- Koffert, T. & Kuusi, K. 2002. Depressiokoulu: opi masennuksen ehkäisy− ja hoitotaitoja: työkirja. SMS−tuotanto
- Koskisuu, J. 2004. Eri teitä perille: mitä mielenterveyskuntoutus on? Edita
- Mattila, J. 2004. Ujoudesta, yksinäisyydestä. WSOY
- Lämsä, A-L.(toim.)2007. Mun on paha olla. Näkökulmia lasten ja nuorten psyykkiseen hyvinvointiin
Writers' House, Kuuntele minua: mielenterveystyön käytännön menetelmiä. 2009. Tammi
- Broom, Brian.2010. Sairaus täynnä merkityksiä. Kokemukset ja merkitykset sairauden aiheuttajina.PS-kustannus
- Hietala-Kaltiainen-Metsärinne-Vanhala.2010.Nuori ja mieli –koulu mielenterveyden tukena.Tammi
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Kirjallisuuteen perustuva tentti.
Arviointikriteerit
1-2 taso
Opiskelija osaa määritellä mielenterveystyön käsitettä osana vuorovaikutusprosessia ja osaa tukea mielenterveyttä ja elämänhallintaa.
3-4 taso
Opiskelija ymmärtää psykoedukaatiota jaettuna asiantuntijuutena ja osaa ennaltaehkäistä ongelmien syntymistä elämänkaaren eri vaiheissa.
5 taso
Opiskelija osaa kohdata ihmisiä, joilla on mielenterveydellisiä ongelmia sekä välttää ja käsitellä työstressiä ja uupumusta ammatissa, jossa välitetään muista.
Arviointimenetelmät
Arviointi 1-5.
Takaisin