Harjoittelu: Palveluohjauksen harjoittelu

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KFG11CE001
Taso: AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Hietaniemi, Elina
Opettajatiimi: Perttula, Katariina
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija hallitsee palveluohjauksellisen työotteen käytännön asiakastilanteissa.

Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja koordinoida vanhuksen tarvitsemia palvelukokonaisuuksia suhteessa asiakkaan voimavaroihin, yksilölliseen elämään ja omassa ympäristössä selviytymiseen käytännön asiakastyössä sekä koordinoida asiakkaan palvelukokonaisuuksia monialaista ja paneutuvaa työotetta vaativissa ns. monitarpeisissa asiakastapauksissa. Hän osaa hyödyntää erilaisia palveluohjauksen ja verkostotyön menetelmiä käytännön asiakastilanteissa. Opiskelija osaa ohjata ja neuvoa ikäihmistä sekä hänen omaisiaan heidän yksilöllisissä tarpeissaan ja arjessa selviytymisessään sekä tukea asiakasta ja hänen perhettään ratkaisemaan asiakkaan/ asiakasperheen toimintakykyyn, arjessa selviytymiseen, hyvinvointiin tai elämänhallintaan liittyviä ongelmia. Opiskelija osaa kehittää hyvinvointia tukevaa ja palveluohjauksellista vanhustyötä ja eritellä palveluohjaustyön tasoja ja intensiteettiä erityyppisissä asiakastapauksissa. Hän osaa arvioida eri henkilöstöryhmien ja yhteisöllisten toimijoiden soveltuvuutta ko. asiakasryhmien toimintakyvyn tukemiseen.

Opiskelijan työmäärä

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Palveluohjauksen teoriaopinnot.

Sisältö

Palveluneuvonta; palveluohjauksellinen työote; yksilökohtainen palveluohjaus; gerontologisen sosiaaliohjauksen menetelmät ja työn kehittäminen.

Opiskelumateriaali

Suomen kuntaliitto; Seppänen, Heinola & Andersson 2009. Hyvinvointia ja terveyttä edistävä toimintaa käytännössä. Ikäihmisten neuvontakeskuspalvelujen ja ehkäisevien kotikäyntien toteutuminen kunnissa. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos. Avauksia 6. http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/1d4031f8-2741-4493-b50a-925ea617c352 ; Suominen & Tuominen 2007. Palveluohjaus: Portti itsenäiseen elämään. Profami; Hänninen 2007. Palveluohjaus. Asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Stakes. Raportteja 20. Saatavana: http://www.stakes.fi/verkkojulkaisut/raportit/R20-2007-VERKKO.pdf ;
Muu opettajan osoittama materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Harjoittelujakson tavoitteiden mukainen suorittaminen. Ikääntyvien yksilökohtaiset palvelusuunnitelmat/toteutukset
Osallistuminen tehtäväseminaariin

Arviointikriteerit

Taso 1.(1-2)
Opiskelija osaa soveltaa palveluohjauksen teoriapohjaa ja suunnitella, toteuttaa ja koordinoida asiakaslähtöisiä palveluprosesseja käytännön asiakastilanteissa, mutta työskentelyä kuvaa kapea-alaisuus. Itseohjautuvassa työskentelyssä on puutteita, tarvitsee ohjaajan ja opettajan tukea. Hän osaa perustella käytännön ratkaisujaan palveluohjauksen toimintaperiaatteiden mukaan ja vanhustyön eettisistä lähtökohdista käsin.
Taso 2. (3-4)
Opiskelija osaa soveltaa palveluohjauksen teoriapohjaa ja suunnitella, toteuttaa ja koordinoida asiakaslähtöisiä palveluprosesseja käytännön asiakastilanteissa. Opiskelija osaa verrata erilaisia palveluratkaisuja, valita tarkoituksenmukaisia palveluja asiakaslähtöisesti sekä muuttaa palvelukokonaisuutta tarvittaessa. Hän osaa perustella käytännön ratkaisujaan monipuolisesti palveluohjauksen periaatteiden mukaan. Opiskelijan osoittaa omaavansa hyvän vanhustyön tietoperustan, palvelujärjestelmätuntemuksen sekä palveluiden lainsäädännöllisen perustan. Hän kykenee itsenäiseen, joustavaan ja eettisesti korkeatasoiseen työskentelyyn asiakastyössä.
Taso 3. (5)
Opiskelija osaa jäsentää palveluohjauksen teoriaa asiantuntevasti ja laaja-alaisesti sekä suunnitella, toteuttaa ja koordinoida asiakaslähtöisiä palvelukokonaisuuksia käytännön asiakastilanteissa itseohjautuvasti ja innovatiivisesti. Opiskelijan työskentelyssä heijastuu sisäistynyt asiakas- ja perhelähtöinen sekä voimaannuttava työote, jossa asiakkaan palvelutarpeita tarkastellaan laaja-alaisesti. Opiskelija osaa kehittää myös uusia toimintamalleja ja esittää kehittämisideoita moniammatillisen työyhteisön käyttöön. Opiskelija osoittaa omaavansa erittäin hyvän vanhustyön tietoperustan, palvelujärjestelmätuntemuksen sekä palveluiden lainsäädännöllisen perustan. Hän kykenee itsenäiseen, joustavaan ja eettisesti erittäin korkeatasoiseen työskentelyyn asiakastyössä.

Arviointimenetelmät

Orientoiva opetus, palveluohjaustehtävät ja harjoittelujakson suorittaminen sekä osallistuminen tehtäväseminaariin.

Takaisin