Tutkimus ja tieteellinen ajattelu

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KF21TUTKE10
Tyyppi: Pakollinen
Taso: Ylempi AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Zechner, Minna
Opettajatiimi: Zechner, Minna ; Tiilikka, Tiina
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
YSOSKO-2016   1-S   5.0   2016-08-01   2016-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija tietää tutkimustiedon ja arkitiedon eron. Opiskelijan kriittinen ajattelu on kehittynyt ja hän tuntee tieteellisen argumentaation perusteet. Opiskelija kykenee hahmottamaan sosiaalitieteellisiä ja yhteiskunnallisesti merkittäviä haasteita sekä tutkimuksen ja kehittämisen kohteita.

Opiskelijan työmäärä

104 t (luennot ja etäopiskelu)

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Tutkimustieto ja arkitieto ja niiden väliset erot, argumentaatio ja kriittinen ajattelu. Tutkimuksen prosessi ja eettiset kysymykset. Laadullisen ja määrällisen tutkimuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Metodit ja metodologia.

Opiskelumateriaali

Esimerkiksi:
Ritola, Juho (toim.) (2012) Tutkimuksia argumentaatiosta. Reports from the Department of Philosophy no. 24. Turku: Turun yliopisto.

Hallimaa, Jaana, Launis, Veikko, Lötjönen, Sanna & Sorvali, Irma (toim.) (2006) Etiikkaa ihmistieteille. Tietolipas 211. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.

Kurki, Leena & Tomperi, Tuukka (2011) Väittely opetusmenetelmänä: kriittisen ajattelun, argumentaation ja retoriikan taidot käytännössä. Tampere: Niin & näin.

Hänninen, Sakari, Karjalainen, Jouko & Lahti, Tuukka (toim.) (2005) Toinen tieto. Kirjoituksia huono-osaisuuden tunnistamisesta. Helsinki: Stakes.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot ja etäopiskelu.

Arviointikriteerit

Taso 1-2
Opiskelija oppii kriittistä ajattelua ja argumentaatiota sekä tunnistaa tieteellisen tiedon tuottamisen prosessin.

Taso 3-4
Opiskelija osaa vertailla erilaisia tietolähteitä ja lukea tekstejä kriittisesti ja arvioiden. Opiskelija osaa nostaa esiin tutkimuksellisia ja kehittämisen kohteita.

Taso 5
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti tiedontuotannon prosessia ja tietää miten argumentoidaan vakuuttavasti.

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu opiskelijan itsenäisiin tehtäviin, asteikko 1-5.

Harjoittelu

Opintojaksoon ei kuulu harjoittelua.

Takaisin