Kirjastopalvelujen kehittäminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KD18BPAM02 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 4.0 op |
Vastuuopettaja: | Leikkari, Esa |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
KIKO-2015   |
4-S   |
4.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
KIKO-2016   |
4-S   |
4.0   |
2019-08-01   |
2019-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esitellä palvelujen suunnittelun ja kehittämisen menetelmiä
- suunnitella kirjastopalveluja tuotteistamisen näkökulmasta
- arvioida kirjastopalvelujen laatua
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä 106 h.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Kirjasto- ja tietopalvelualan perusteet
Sisältö
- johdantona: kuka päättää kirjastojen palveluista ja rahoittaa ne?
- strategisen suunnittelun prosessi
- kirjastopalvelujen laadun arviointi
- kirjastopalvelujen tuotteistaminen
- palvelumuotoilu ja menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen
- hankkeet kehittämisen välineinä
- tulevaisuuden ennakointi
Opiskelumateriaali
- Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Talentum.
- Juntunen, A. & Saarti, J. 2010. Kirjaston johtaminen. Avain.
- Bryson, J. 2011. Managing information services: a sustainable approach. Part II: Strategy and planning. Ebrary-kokoelmassa: http://site.ebrary.com/lib/seamkebrary/detail.action?docID=10464442&p00=bryson
- Yleisten kirjastojen laatusuositus 2010 osoitteessa: http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2010/liitteet/OKM20.pdf?lang=fi
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
- luennot ja tuntiharjoitukset
- ryhmätyö
- kirjallinen kertauskoe
- osa opetuksesta verkkotyöskentelynä
Arviointikriteerit
5
- opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti
- opiskelija osaa arvioida erityisesti kirjastopalvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen sopivia menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua laadullisilla ja tilastomenetelmillä ja laatia palvelujen kehittämissuunnitelman
3
- opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti
- opiskelija osaa esitellä suullisesti tai kirjallisesti palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua erilaisilla menetelmillä ja etsiä palvelujen kehittämiskohteita
1
- opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt vaadittavat osasuoritukset
- opiskelija osaa kirjallisesti tai suullisesti esitellä palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida keskeisten palvelujen laatua tilastojen ja laatusuositusten avulla
Arviointimenetelmät
Opinnon arviointi muodostuu seuraavista osista: lähi- ja verkko-opiskelun aktiivisuus, ryhmätyöskentely ja tentti.
Harjoittelu
Opinto ajoittuu työharjoittelun jälkeiseen opiskeluun, jolloin tehtävissä voidaan käyttää hyväksi harjoittelukirjaston tuntemusta.
Takaisin