Lasten- ja nuortenkirjastotyö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KH18KIKU014 |
Tyyppi: | Valinnainen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 5.0 op |
Vastuuopettaja: | Mäkinen-Laitila, Sari |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee opintojakson suoritettuaan pääpiirteittäin lasten- ja nuortenkirjastotoiminnan nykytilanteen. Hänellä on yleiskuva suomalaisen lastenkirjastotoiminnan vaiheista ja historiasta, ja hän osaa kertoa alan tulevaisuuden kehityssuuntia. Hän osaa valita ja soveltaa työmuotoja, joita lasten- ja nuortenkirjastotyössä käytetään. Lisäksi hän tietää lasten- ja nuortenkirjastotyön keskeiset apuneuvot ja osaa hyödyntää niitä työssään.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 130 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 28 h
- mistä harjoituksia 10 h
- mistä itsenäistä työskentelyä 92 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Suositeltavaa, että opiskelija on suorittanut opintojakson Lasten- ja nuortenkirjallisuus.
Sisältö
- Lasten- ja nuortenosastojen kokoelmat ja aineistot
- Lasten- ja nuortenkirjastotoiminnan työmuotoja: esimerkiksi satutuokiot, kirjavinkkaus, tiedonhallintataitojen opetus, mediakasvatus ja erilaiset tapahtumat
- Lapset ja nuoret asiakkaina sekä muut kirjaston lasten- ja nuortenosaston tärkeät asiakasryhmät
- Kirjaston ja koulun yhteistyö
- Lastenkirjastotyön historia
Opiskelumateriaali
Mediakasvatus kirjastossa. 2009. Toim. Seppo Verho. Helsinki: BTJ Finland Oy.
Mäkelä, Marja-Leena. 2003. Kirjavinkkarikirja. Helsinki: BTJ.
Nuortenkirjastotyön käsikirja. 2007.Toim. Raisa Alameri-Sajama. Helsinki: BTJ Finland Oy.
Higgins, Susan E. 2007. Youth Services and Public Libraries. Chandos Publishing.
Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöt, erilaisten työmuotojen käytännön harjoitukset (esim. satutuokiot, kirjavinkkaus ja pienimuotoisten tapahtumien järjestäminen).
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kertoa lasten- ja nuortenkirjastotyön tärkeimmät tehtävät. Hän osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija tunnistaa keskeiset yhteistyötahot ja yhteistyön muodot erimerkiksi koulun kanssa.
Hyvä (3-4)
Opiskelija osaa analysoida lasten- ja nuortenkirjastotyötä ja sen tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa valita ja monia erilaisia menetelmiä käyttäen esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija osaa kertoa yhteistyöstä eri tahojen kanssa ja hän osaa myös nimetä uusia mahdollisuuksia yhteistyön kehittämisessä.
Kiitettävä (5)
Opiskelija Osaa monipuolisesti pohtia lasten- ja nuortenkirjastotyön nykytilannetta ja tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa myös selittää sen merkityksen osana kirjastotyötä ja kunnallisia palveluja. Opiskelija osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja monipuolisesti erilaisia menetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa arvioida yhteistyötä eri tahojen kanssa ja hän on aktiivinen sen kehittämisessä.
Arviointimenetelmät
Kirjalliset tehtävät 60 %, aktiivinen tuntityöskentely ja ryhmätyöskentely 20 %, harjoitukset 20 %.
Harjoittelu
Opintojakso ei sisällä harjoittelua.
Lisätietoja
Opintojakso sisältää kirjastossa, koulussa tai päiväkodeissa toteutettavia käytännön harjoituksia.
Takaisin