Vanhusten hoitotyö ja toimintakykyisyyden tukeminen
Rakennetyyppi:
Opintojakso
Koodi:
KG09AIHE610
Tyyppi:
Pakollinen
Taso:
AMK
Laajuus:
3.5 op
Vastuuopettaja:
Palo, Raija
Opettajatiimi:
Knuuttila, Tarja ; Ahola, Liisa
Opetuskieli:
Suomi
Osaamistavoitteet
EETTINEN OSAAMINEN
Opiskelija osaa toimia johdonmukaisesti vanhusta arvostavasti hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti hoitaessaan häntä.
Opiskelija osaa toimia lähtökohtanaan vanhuksen eettisesti korkeatasoinen hoitotyö.
HOITOTYÖN ASIAKKUUSOSAAMINEN, TYÖYHTEISÖOSAAMINEN
Opiskelija osaa kohdata vanhuksen ja hänen läheisensä ammatillisesti sekä heidän voimavarojaan tukien. Opiskelija osaa toimia vanhuslähtöisesti. Opiskelija osaa toimia moniammatilisessa työryhmässä. Opiskelija osaa raportoida suullisesti ja kirjallisesti vanhusten hoitotyön vaatimat asiat.
KLIININEN OSAAMINEN JA TERVEYDEN EDISTÄMISOSAAMINEN
Opiskelija osaa tunnistaa, ennakoida ja ehkäistä vanhusten keskeisimpiä sairauksia ja terveysongelmia sekä toimii vanhuksen ja hänen läheistensä voimavaroja ja toimintakykyä tukien. Opiskelija tietää vanhusten lääkehoidon erityisvaatimukset ja sen turvallisen toteutuksen sekä osaa toimia lääkehoidossa aseptisesti ja virheettömästi. Opiskelija tietää oman vastuunsa vanhusten lääkehoidon ohjauksessa.
PÄÄTÖKSENTEKO-OSAAMINEN, OHJAUS- JA OPETUSOSAAMINEN
Opiskelija osaa ohjata vanhusta ottaen huomioon hänen vanhenemismuutoksensa, fyysiset ja psyykkiset voimavaransa ja toimintakykynsä. Opiskelija osaa huomioida vanhuksen läheisten ohjauksen tarpeen. Opiskelija osaa toimia vanhuslähtöisesti tavoitteellisessa vuorovaikutuksessa ja hoitosuhteessa sekä osaa ottaa vastuuta kokonaisvaltaisesta hoitotyön suunnitelmasta ja siihen liittyvästä dokumentoinnista.
INNOVAATIO-OSAAMINEN
Opiskelija osaa arvioida omaa ja harjoitteluyksikön toimintaa rakentavan kriittisesti ja avoimesti. Opiskelija osaa ottaa yhteisön voimavaraksi vanhusten hoitotyössä. Opiskelija osaa toimia omaperäisesti, kehittävästi ja luovasti.
TYÖYHTEISÖOSAAMINEN, KANSAINVÄLISTYMISOSAAMINEN
Opiskelija tuntee vanhusten sosiaali- ja terveydenhuollon hoito- ja palvelujärjestelmän sekä osaa ohjata vanhusta ja hänen läheisiään niiden tarkoituksenmukaisessa käytössä. Opiskelija tuntee paikallisia, alueellisia, kansallisia ja kansainvälisiä vanhuspoliittisia ohjelmia. Opiskelija osaa toimia erilaisia kulttuureja edustavien vanhusten, perheiden ja työyhteisöjen kanssa.
Opiskelijan työmäärä
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Hoitotyön teoreettiset lähtökohdat, Hoitotaitojen ja -tietojen lähtökohdat, Hoitotyön perustaitojen harjoittelu, Lääkehoidon perusta, Sisätautikirurginen hoitotyö ja sen harjoittelu
Sisältö
Vanhustyön asiantuntijuus ja ydinosaamisalueet. Vanhusten sosiaali- ja terveydenhuollon hoito- ja palvelujärjestelmä. Vanhuspoliittiset ohjelmat. Vanhenemismuutokset. Vanhuksen sairastamisen erityispiirteet sekä lääketieteellisen hoidon pääpiirteet. Vanhuksen terveyden ja toimintakyvyn arvioiminen sekä niiden tukeminen. Vanhusten hengelliset tarpeet hoitotyössä. Vanhuksen hoidon ja kuntoutuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi yhteistyössä vanhuksen, hänen läheisten ja moniammatillisen työryhmän kanssa erilaisista häiriöistä, uhista, ongelmista tai sairauksista kärsivien vanhusten hoitotyössä. Hoito- ja palvelusuunnitelma ja siitä tiedottaminen. Ohjaaminen, tukeminen, harrastus- ja virkitystoiminta vanhusten hoitotyön menetelmänä. Vanhusten lääkehoidon erityispiirteet, tyypilliset sivu- ja yhteisvaikutukset sekä lääkehoidon ohjaus.
Opiskelumateriaali
Vallejo Medina, A. & al. 2006. Vanhusten hoito. WSOY.(sov.osin); Eloranta, T. & Punkanen, T. 2008. Vireään vanhuuteen. Tammi (sov. osin); Kivelä, S.-L. 2004. Vanhusten lääkehoito. Tammi. (sov. osin); Tilvis & al. 2003. Geriatria. Duodecim. (sov.osin); Heikkinen, E. & Rantanen, T. 2008. Gerontologia. Duodecim. (sov.osin)
Lindesay, J.; Rockwood, J. & MacDonald, A. (ed.) 2002. Delirium in old age. Oxford: University Press.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätehtävät, seminaaritehtävät, orientoivat harjoitustehtävät, opintokäynnit, itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen ja läsnäolo, tehtävien ja kokeiden hyväksytty suorittaminen