Nuorisotyö

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KF08DVV0210
Taso: AMK
Laajuus: 2.0 op
Vastuuopettaja: Martin, Eeva-Kaija
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2013   2-K   2.0   2015-01-02   2015-07-31  
SOSALA-2014   2-K   2.0   2016-01-01   2016-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa muuttuvan nuorisotyön kentän. Hän osaa nimetä kunnallisen perusnuorisotyön, kohdennetun nuorisotyön ja nuorisososiaalityön tavoitteita, työmuotoja ja menetelmiä. Opiskelija osaa ohjatusti suunnitella toiminnallisen, nuorten sosiaalista vahvistamista edistävän seikkailukasvatuspäivän.

Opiskelijan työmäärä

52h
- josta luennot, asiantuntijavierailut, opintokäynti, maastopäivä
24 t
- josta itsenäinen opiskelu 28 tuntia

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

- Nuorisotyön historia
- Nuorisolaki
- Nuorisososiaalityö
- Kunnallinen nuorisotyö
- Seikkailukasvatus
- Etsivä nuorisotyö
- Koulun nuorisotyö
- Sosiaalipedagoginen ajattelu nuorisokasvatuksessa

Opiskelumateriaali

- Hyvä ihminen ja kunnon kansalainen: johdatus kansalaisuuden sosiaalipedagogiikkaan. 2006. Kurki & Nevala (toim.): Tampereen yliopisto.
- Seikkaillen elämyksiä: seikkailukasvatuksen teoriaa ja sovelluksia. 2007. Lapin yliopistokustannus
- Kivelä,V. & Lempinen,J.2009. Arki hallintaan. Nuorten ryhmätoiminnan ohjaaminen.
- www.seikkalukasvatus.fi; www.alli.fi
-Etsivässä työssä.2012. Kaartinen-Koutaniemi, J. (toim.)Helsinki: LK-kirjat

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, asiantuntijavierailut, opintokäynti, maastopäivä, oppimistehtävä.

Arviointikriteerit

Taso 1-2:
Opiskelija osaa tunnistaa muuttuvan nuorisotyön kentän. Hän osaa nimetä kunnallisen perusnuorisotyön, kohdennetun nuorisotyön ja nuorisososiaalityön tavoitteita, työmuotoja ja menetelmiä. Opiskelija osallistuu opintojakson aikana toteutettavaan yhteiseen seikkailukasvatuspäivään. Opiskelija osaa ohjatusti suunnitella toiminnallisen, nuorten sosiaalista vahvistumista edistävän seikkailukasvatuspäivän.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa selittää kunnallisen perusnuorisotyön, kohdennetun nuorisotyön ja nuorisososiaalityön tavoitteita, työmuotoja ja menetelmiä. Opiskelija osallistuu vastuullisesti opintojakson aikana toteutettavaan yhteiseen seikkailukasvatuspäivään. Hän osaa ratkaista yhdessä oman pienryhmänsä jäsenten kanssa seikkailukasvatuspäivässä toteutettavia tehtäviä. Opiskelija osaa suunnitella toiminnallisen, nuorten sosiaalista vahvistamista edistävän seikkailukasvatuspäivän.
Taso 5:
Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida kunnallisen perusnuorisotyön, kohdennetun nuorisotyön ja nuorisososiaalityön tavoitteita, työmuotoja ja menetelmiä. Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti ja vastuullisesti opintojakson aikana toteutettavassa yhteisessä seikkailukasvatuspäivässä. Hän osaa ratkaista sekä itsenäisesti että yhdessä oman pienryhmänsä kanssa seikkailukasvatuspäivässä toteutettavia tehtäviä. Opiskelija osaa suunnitella monipuolisen, nuorten sosiaalista vahvistamista edistävän, toiminnallisen seikkailukasvatuspäivän.

Arviointimenetelmät

Arviointi koostuu seuraavista osioista: Tuntityöskentely 25 %, seikkailukasvatuspäivän suunnittelu ja toteuttaminen yhteisesti maastopäivässä 25 %, sekä oppimistehtävä 50 %. Arviointi 1−5.

Takaisin