Liiketalouden tutkimusmenetelmät
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KD07BKTU115 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 2.0 op |
Vastuuopettaja: | Joensuu-Salo, Sanna |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
LITAKO-2013   |
3-K   |
2.0   |
2016-01-01   |
2016-07-31   |
LITAKO-2014   |
3-K   |
2.0   |
2017-01-01   |
2017-07-31   |
PK-2014   |
3-S   |
2.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa valita oman opinnäyteyönsä kannalta keskeisen tutkimus- tai kehittämistyön menetelmän ja soveltaa sitä opinnäytetyöprosessissaan, perustella tekemiään valintoja ja arvioida toteutustaan.
Opinnäytetyön lähestymistavan perusteella opiskelija suorittaa joko kvantitatiivisen tutkimuksen, kvalitatiivisen tutkimuksen tai kehittämishankkeen toteuttamisen opinnot.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 54 t.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Kvantitatiivisen tutkimuksen opintojaksolla kerrataan SPSS-ohjelman käyttö ja käsitellään opinto-jaksolle osallistuvien aineistoihin sopivat tilastolliset menetelmät.
Kvalitatiivisen tutkimuksen opintojaksolla esitellään laadullinen tutkimus ja käsitellään kvalitatiivisen aineiston hankintamenetelmät, aineoiston analysointi ja tutkimuksen raportointi sekä sen luotettavuuden arviointi.
Kehittämishankkeen toteuttamisen opintojaksolla käsitellään kehittämishankkeen tarkoitus ja tavoitteet ja erilaiset toteuttamismenetelmät sekä hankkeen raportointi ja arviointi.
Opiskelumateriaali
- Kvantitatiivinen tutkimus: Heikkilä Tarja (2008): Tilastollinen tutkimus; Opettajan ilmoittama aineisto
Saatavuus: http://tiny.cc/zwoxkx
- Kvalitatiivinen tutkimus: Kananen Jorma (2008). Kvali - Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. JAMK; Opettajan ilmoittama aineisto
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=87098
- Kehittämishankkeen toteuttaminen: Ojasalo, Moilanen ja Ritalahti (2009): Kehittämistyön menetelmät. WSOYpro.
Saatavuus: http://tiny.cc/nzoxkx
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot ja ohjatut harjoitukset
Itsenäinen työskentely, myös verkossa
Arviointikriteerit
Hyväksytty
Opiskelija osallistuu aktiivisesti lähiopetustunneille/ verkkotyöskentelyyn ja niiden aikana tehtäviin harjoituksiin. Opiskelija suorittaa kaikki vaaditut tehtävät vähintään tyydyttävällä tasolla. Opiskelija ymmärtää erilaisten tutkimustyylien ja kehittämishankkeen eroja. Opiskelija osaa suunnitella joko kehittämishankkeen toteuttamisen tai kvalitatiivisen/kvantitatiivisen tutkimuksen. Opiskelija osoittaa tehtävien ja harjoitusten kautta, että osaa soveltaa jotain liiketaloustieteissä yleisesti käytettyä tutkimusmenetelmää sekä analysoida ja raportoida saadut tulokset riittävän laadukkaasti.
Hylätty
Opiskelija osallistuu vain harvoin tai hyvin satunnaisesti lähiopetustunneille/verkko-opetukseen ja niiden aikana tehtäviin harjoituksiin. Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia vaadittavia tehtäviä. Opiskelija ymmärtää erilaisten tutkimustyylien ja kehittämishankkeen eroja, mutta ei osaa suunnitella kehittämishanketta tai kvalitatiivista/kvantitatiivista tutkimusta. Opiskelija ei pysty osoittamaan tehtävien ja harjoitusten kautta, että osaa soveltaa jotain liiketaloustieteissä yleisesti käytettyä tutkimusmenetelmää. Hän ei myöskään osaa analysoida ja raportoida tuloksia riittävän laadukkaasti.
Arviointimenetelmät
Hyväksytty/hylätty; toteutuksesta riippuen harjoitustyö ja/tai tentti
Takaisin