Hyvinvointi ja elinolot

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SOSPST20
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Ranta, Riitta
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2015   1-S   5.0   2015-08-01   2015-12-31  
SOSALA-2016   1-S   5.0   2016-08-01   2016-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa selittää hyvinvoinnin käsitteellisen perustan. Opiskelija osaa selittää koetun hyvinvoinnin ja terveyden, psyykkisen hyvinvoinnin, sosiaalisten suhteiden, työn, mielekkään tekemisen, elinolojen vaikutuksia ihmisen hyvinvointia ja arjen hallintaa edistävinä tekijöinä. Opiskelija osaa selittää fyysisten ja psyykkisten sairauksien, vammaisuuden ja ikääntymisen vaikutuksia ihmisen hyvinvointiin ja toimintakykyyn. Opiskelija osaa etsiä tietoa erilaisista tiedontuottajaorganisaatioiden julkaisuista ja löytää aihealueisiin liittyvää kirjallisuutta ja lehtiartikkeleita ja verkkolähteitä.

Opiskelijan työmäärä

133 tuntia
- mistä kontaktiopetusta 52t
- itsenäistä opiskelua 55t
- työelämässä opiskelua 26t

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

edeltäviä opintoja ei tarvita

Sisältö

- hyvinvointi, koettu hyvinvointi, elinolot
- elämänlaatu
- toimintakyky, terveys, sairaus
- työ, ikääntyminen, vammaisuus

Opiskelumateriaali

- Vaarama M., Karvonen S., Kestilä L., Moisio P.& Muuri A. (toim.) 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. s. 1- 144 tai 1- 98.
- Suomalaisten hyvinvointi 2010 s. 28-77, 126-179, 216-233. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/80297/8cec7cec-5cf3-4209-ba7a-0334ecdb6e1d.pdf?sequence=1#page=127
- http://hyvinvointikompassi.thl.fi/fi/web/hyvinvointikompassi/
- http://www.terveytemme.fi/
- http://uusi.sotkanet.fi/portal/page/portal/etusivu
- Kuronen- Ojala M., Lehtola M.& Rautajoki A. 2014. Etelä-Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaa ja Pohjanmaan hyvinvointibarometri 2012. Ajankohtainen arvio pohjalaismaakuntien väestön hyvinvoinnin ja palvelujen tilasta sekä niiden muutossuunnista. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 75. http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/69067/B75.pdf?sequence=3
- Tilastokeskuksen tilastoja elinoloista http://www.stat.fi/til/eli.html
- https://www.thl.fi/fi/web/hyvinvointipolitiikka/elinolot-ja-hyvinvointi/terveys-ja-toimintakyky
- Toivio, T.& Nordling, E. 2013. Mielenterveyden psykologia. Edita. ss59-66 ja ss.159-237.
Opintojakson aikana opiskelija hankkii tietoja opintojakson teemoista yhdistettynä opintojaksoon Sosiaalialan tiedonhankinnan perusteet.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

- Kontaktiopetus 2op (52t), joka sisältää luentoja, ryhmätyöskentelyä, mahdollisia tutustumiskäyntejä tai asiantuntijavierailuja.
- Itsenäinen opiskelu 2op (52t), joka sisältää itsenäistä ja ryhmässä tapahtuvaa tiedonhankintaa, tiedon prosessointia ja analysointia. Tentti.
- Työelämässä opiskelua 1op (26t). Opiskelijat keskustelevat ikäihmisten, vammaisten, pitkäaikaissairaiden, mielenterveyskuntoutujien ja työikäisten kanssa hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä. Opiskelijat tutustuvat kirjallisuuden ja ammattilehtien kautta ihmisten kokemuksellisiin kertomuksiin ihmisen hyvinvoinnista ja arjesta. He vertailevat ja analysoivat saamaansa tietoa hyvinvoinnin käsitteelliseen perustaan ja ryhmissä tuottavat materiaalia, joka jaetaan ja opetetaan toisille.

Arviointikriteerit

Arviointi 1-5.
5:
Opiskelija osaa perustella ja analysoida hyvinvointiin ja elämänlaatuun vaikuttavia tekijöitä yksilö- ja väestötasolla. Hän osaa vertailla ja nähdä ristiriitoja hyvinvointiin ja elinoloihin vaikuttavien tekijöiden välillä ja osaa antaa esimerkkejä ja arvioida hyvinvointia edistäviä tekijöitä myös globaaleina kysymyksinä. Osaa monipuolisesti etsiä, valita ja käyttää ammattialan tiedonlähteitä annetun teeman puitteissa.
3:
Opiskelija osaa tulkita ja antaa esimerkkejä hyvinvointiin ja elämänlaatuun vaikuttavista tekijöistä yksilö- ja väestötasolla. Hän osaa selittää elinolojen vaikutuksia ihmisen arkeen ja koettuun hyvinvointiin. Hän osaa selittää, miten työ, terveys, erilaiset fyysiset, psyykkiset sairaudet, ikääntyminen ja vammaisuus muokkaavat ihmisten hyvinvointia, koettua hyvinvointia ja toimintakykyä. Hän osaa selittää työelämäsuhteen ja mielekkään tekemisen vaikutuksia ihmisen arkeen ja hyvinvointiin. Hän osaa soveltaa tietojaan ja antaa soveltavia esimerkkejä hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä kansallisella tasolla. Osaa etsiä ja käyttää ammattialan tiedonlähteitä annetun teeman puitteissa.
1:
Opiskelija osaa määritellä hyvinvoinnin käsitteen ja tunnistaa siihen vaikuttavia tekijöitä yksilötasolla. Hän osaa tunnistaa elinolojen vaikutuksia ihmisen arkeen ja koettuun hyvinvointiin. Opiskelija osaa päätellä ja antaa esimerkkejä, miten työ, terveys, erilaiset fyysiset ja psyykkiset sairaudet, ikääntyminen ja vammaisuus voivat vaikuttaa ihmisten hyvinvointiin, elämänlaatuun ja toimintakykyyn. Hän osaa myös nimetä työelämäsuhteen ja mielekkään tekemisen vaikutuksia ihmisten arkeen ja hyvinvointiin. Osaa etsiä ammattialan tiedonlähteitä annetun teeman puitteissa.

Arviointimenetelmät

Opintojaksolla laaditaan oppimistehtävä. Muut arvioinnin perusteet esitellään opintojakson alussa.

Harjoittelu

opintojakso sisältää harjoittelua

Lisätietoja

Sosiaalialan tiedonhankinnan perusteet -opintojakso toteutetaan samanaikaisesti.

Takaisin