Työ, toimeentulo ja perusturva

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KF08CHO0620
Taso: AMK
Laajuus: 8.0 op
Vastuuopettaja: Siltakorpi, Mirva
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2013   2-S   8.0   2014-09-01   2014-12-31  
SOSALA-2014   2-S   8.0   2015-08-01   2015-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa nimetä tekijöitä, jotka tuottavat perusturvaa. Opiskelija osaa nimetä tekijöitä, jotka aiheuttavat ongelmia aikuisen ihmisen ja hänen lähiyhteisönsä elämässä. Opiskelija tunnistaa aikuisten parissa tapahtuvaa sosiaalityötä. Opiskelija pohtii ohjatusti omia arvojaan, asenteitaan ja toimintaansa. Opiskelija osaa hankkia tietoa työstä, toimeentulosta ja perusturvasta. Opiskelija osaa määritellä aikuisen toimintakykyyn ja sosiaalisen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta. Opiskelija osaa toimia työpajan aktiivisena jäsenenä.

Opiskelijan työmäärä

Kokonaisuus 208 tuntia, josta itsenäinen tehtävä 39 h, työpajatyöskentely 169 tuntia.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Sosiaalialan koulutusohjelman ensimmäisen vuoden opinnot pääosin. Harjoittelu: sosiaalista turvallisuutta tuottavat palvelut.

Sisältö

- Yksilön yhteiskuntasuhteen tarkastelu toimintakyvyn ja osallisuuden näkökulmasta
- Perusturva-käsite
- Työ ja työttömyys
- Toimeentulo ja velkaantuminen
- Terveys ja sairaus
- Yksilön kokemuksellinen tieto

Opiskelumateriaali

- Hänninen, S., Karjalainen, J &Lehtelä K-M. (toim.)2007. Pääsy kielletty!: poiskäännyttämisen politiikka ja sosiaaliturva. Stakes
Saatavuus: http://tiny.cc/j0z9cx

- Jokinen, E. 2005. Aikuisten arki. Gaudeamus
Saatavuus: http://tiny.cc/z4z9cx

- Raunio, K. 2006. Syrjäytyminen: sosiaalityötä kiinnostavia näkökulmia. Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto
Saatavuus: http://tiny.cc/75z9cx

- Salmi, M & Lammi-Taskula J, Karvonen S & Ahlström S.(toim.)Lapsiperheiden hyvinvointi 2009. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Saatavuus: http://tiny.cc/ra09cx

- Isola, A-M., Larivaara M & Mikkonen J.(toim.) 2007. Arkipäivän kokemuksia köyhyydestä. Avain
Saatavuus: http://tiny.cc/zb09cx

- Poijula,S.2007. Irtisanotut: muutos, menetys ja selviytyminen. Kirjapaja
Saatavuus: http://tiny.cc/9e09cx

- Työn sankareita ja selviytyjiä: työ ja hyvinvointi vuoden 2025 Suomessa. 2010.Työterveyslaitos
Saatavuus. http://tiny.cc/8f09cx

- Melin, H, Blom R & Kiljunen P.2007. Suomalaiset ja työ: raportti ISSP 2005 Suomen aineistosta.Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto
Saatavuus: http://tiny.cc/fj09cx

- Bardy, M. Barkman, J. & Janhunen T. (toim.)2000. Elämäni tarina: lukemisto lapsuuden kokemuksista lastenkodissa ja perhehoidossa. Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus
Saatavuus: http://tiny.cc/gk09cx

- Komppa, J. 2001. Minä olen. Atena
Saatavuus: http://tinyurl.com/kp8msu5

- Korhonen, R. 2003. Kahden ja yhden yön tarinoita. Sammakko
Saatavuus: http://tiny.cc/aq09cx

- Rantala, R-S. 2005. Optimisti: äänetön monologi. Like
Saatavuus: http://tiny.cc/ju09cx

- Salonen,J. 2006. Enkelit eivät itke. FinnEpos
Saatavuus: http://tiny.cc/6u09cx

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Työpajatyöskentely: luennot, lukupiirit, keskustelut, tunneilla tehtävät ryhmätyöt, asiantuntijavierailut. Ennakko-oppimistehtävä.

Arviointikriteerit

Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä tekijöitä, jotka tuottavat perusturvaa. Opiskelija osaa nimetä tekijöitä, jotka aiheuttavat ongelmia aikuisen ihmisen ja hänen lähiyhteisönsä elämässä. Opiskelija tunnistaa aikuisten parissa tapahtuvaa sosiaalityötä. Opiskelija pohtii ohjatusti omia arvojaan, asenteitaan ja toimintaansa. Opiskelija osaa hankkia tietoa työstä, toimeentulosta ja perusturvasta. Opiskelija osaa määritellä aikuisen toimintakykyyn ja sosiaalisen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa aihealuetta ja työpajan toimintaa kohtaan.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa selittää perusturvaan, toimeentuloon ja työhön liittyviä tekijöitä aikuisten parissa tehtävässä sosiaalityössä. Opiskelija osaa havainnoida ja pohtia aikuisen ihmisen arjen monimuotoisuutta. Opiskelija osaa pohtia arvojaan ja asenteitaan sekä omia käsityksiään ammattieettisesti. Opiskelija osaa selittää aikuisen toimintakykyyn ja sosiaalisen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta. Opiskelija osaa toimia työpajan aktiivisena jäsenenä.
Taso 5:
Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti aikuisen toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa selittää aikuisen arkeen liittyviä ilmiöitä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla. Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti erilaista tietoa ja havaintojaan. Opiskelija osaa pohtia monipuolisesti omia käsityksiään työstä, toimeentulosta ja perusturvasta. Opiskelija osaa arvioida ja perustella omia arvojaan, asenteitaan ja toimintaansa. Opiskelija osaa kehittää työpajaa ja sen toimintaa yhtenä sen aktiivisena jäsenenä.

Arviointimenetelmät

Arviointi koostuu seuraavista osioista: ennakko-oppimistehtävä 20%, työpajatyöskentely, josta lukupiirit 40%, tavoitteiden asettaminen, itsearviointi ja työpajatyöskentelyn tuotos 40%.

Takaisin