Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | YPO1C2 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 2.0 op |
Vastuuopettaja: | Kulmala, Jenni |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
AUTE-2015KAUT   |
4-S   |
2.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
AUTE-2015SAUT   |
4-S   |
2.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
BIOEL-2015   |
2-K   |
2.0   |
2017-01-01   |
2017-07-31   |
FYSTER-2015   |
2-S   |
2.0   |
2016-08-01   |
2016-12-31   |
KIKO-2015   |
2-S   |
2.0   |
2016-08-01   |
2016-12-31   |
KOTU-2015AUTO   |
4-S   |
2.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
KOTU-2015KOTU   |
4-S   |
2.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
KUMU-2015   |
4-S   |
2.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
LITAKO-2015   |
2-S   |
2.0   |
2016-08-01   |
2016-12-31   |
MAELINK-2015   |
2-K   |
2.0   |
2017-01-01   |
2017-07-31   |
PALVELUJ-2015   |
2-K   |
2.0   |
2017-01-01   |
2017-07-31   |
PK-2015   |
2-S   |
2.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
RAK-2015RASU   |
4-S   |
2.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
RAK-2015TUTE   |
4-S   |
2.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
RAKME-2015   |
3-K   |
2.0   |
2018-01-01   |
2018-07-31   |
SH-2015   |
2-S   |
2.0   |
2016-08-01   |
2016-12-31   |
SOSALA-2015   |
2-S   |
2.0   |
2016-08-01   |
2016-12-31   |
TH-2015   |
2-S   |
2.0   |
2016-08-01   |
2016-12-31   |
TITE-2015   |
4-S   |
2.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
VANTYO-2015   |
2-S   |
2.0   |
2016-08-01   |
2016-12-31   |
RAKME-2016JKL   |
3-K   |
2.0   |
2019-01-01   |
2019-07-31   |
AUTE-2016KAUT   |
3-K   |
2.0   |
2019-01-01   |
2019-07-31   |
AUTE-2016SAUT   |
3-K   |
2.0   |
2019-01-01   |
2019-07-31   |
BIOEL-2016   |
2-K   |
2.0   |
2018-01-01   |
2018-07-31   |
FYSTER-2016   |
2-S   |
2.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
KIKO-2016   |
2-S   |
2.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
KOTU-2016AUTO   |
4-S   |
2.0   |
2019-08-01   |
2019-12-31   |
KOTU-2016KOTU   |
4-S   |
2.0   |
2019-08-01   |
2019-12-31   |
KUMU-2016   |
4-S   |
2.0   |
2019-08-01   |
2019-12-31   |
LITAKO-2016   |
2-S   |
2.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
PALVELUJ-2016   |
2-K   |
2.0   |
2018-01-01   |
2018-07-31   |
PK-2016   |
2-S   |
2.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
RAK-2016RASU   |
4-S   |
2.0   |
2019-08-01   |
2019-12-31   |
RAK-2016TUTE   |
4-S   |
2.0   |
2019-08-01   |
2019-12-31   |
RAKME-2016   |
3-K   |
2.0   |
2019-01-01   |
2019-07-31   |
SH-2016   |
2-S   |
2.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
SOSALA-2016   |
2-K   |
2.0   |
2018-01-01   |
2018-07-31   |
TH-2016   |
2-S   |
2.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
TITE-2016   |
4-S   |
2.0   |
2019-08-01   |
2019-12-31   |
VANTYO-2016   |
2-K   |
2.0   |
2018-01-01   |
2018-07-31   |
MAELINK-2016   |
3-S   |
2.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
RAKME-2017JKL   |
3-K   |
2.0   |
  |
  |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa tieteellisen ja arkiajattelun eroja
- määritellä tutkimuksellisia lähestymistapoja ja tutkimuksen peruskäsitteitä
- esitellä tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet (rakenne)
- selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa
- antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä
Opiskelijan työmäärä
55 tuntia opiskelijan työtä, josta kontaktiopetusta 25 tuntia (sisältää luennot ja ohjattu työsken-tely) sekä itsenäistä työskentelyä 30 tuntia (sisältää oppimistehtävien tekemisen ja verkkokes-kustelut)
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Aikaisempia opintoja ei tarvita
Sisältö
- tieteellinen ajattelu ja arkiajattelu
- yleinen tutkimusetiikka
- keskeisiä tutkimusmenetelmiä
- tutkimuksen peruskäsitteet ja rakenne
- tutkimusprosessin ja - raportin vaiheet
- tutkiva ja kehittävä työote
Opiskelumateriaali
- Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uudistettu painos. Helsinki: Tammi.
- muu opettajan osoittama materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
- luennot
- oman alan tutkimusraportteihin tai artikkeleihin tutustuminen ja niiden analysointi
- itsenäinen työskentely
- mahdolliset monialaiset keskusteluryhmät verkossa
Arviointikriteerit
- Hyväksytty/hylätty
- Hylätty: opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavoitteita.
Arviointimenetelmät
- kirjalliset oppimistehtävät
- keskusteluryhmään osallistuminen ja yhteenveto oppimiskokemuksesta
Takaisin