Henkilöstön ja osaamisen johtaminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG30KEJO08
Tyyppi: Pakollinen
Taso: Ylempi AMK
Laajuus: 6.0 op
Vastuuopettaja: Heikkilä, Asta
Opettajatiimi: Heikkilä, Asta
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
KEJO-2016   1-K   2.0   2017-01-01   2017-07-31  
KEJO-2016   2-S   2.0   2017-08-01   2017-12-31  
KEJO-2016   2-K   2.0   2018-01-01   2018-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida strategisen henkilöstöjohtamisen osa-alueita ja merkitystä organisaation menestyksekkäälle toiminnalle sekä työyhteisön työhyvinvoinnille,
-esitellä ja vertailla dialogisen ja osallistavan johtamisen periaatteita hyödyntäen tutkimusnäyttöä ja käytännön esimerkkejä,
- suunnitella strategialähtöisiä toimenpiteitä osaamisen kehittämiseksi, sekä
-erotella esimiehen osaamisvaatimuksia ja arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistarpeitaan suhteessa niihin.

Opiskelijan työmäärä

160 h yhteensä; ilmoitetaan tarkemmin opintojakson alussa

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita

Sisältö

Strategisen henkilöstöjohtamisen osa-alueet ja merkitys organisaation toiminnalle
Henkilöstöstrategia ja -suunnittelu
Dialoginen ja osallistava johtaminen
Työhyvinvoinnin johtaminen ja hyvät käytännöt
Strateginen osaamisen kehittäminen
Esimiehen oma osaaminen ja uudistuminen

Opiskelumateriaali

Flinkman, M. 2014. Young registered nurses´ intent to leave the profession in Finland – a mixed-method study. Academic dissertation. Department of Nursing Science, Faculty of Medicine, University of Turku, Finland. Annales Universitatis Turkuensis, Turku: Painosalama Oy. Saatavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-5694-4

Häggman-Laitila, A. 2013. Hoitotyöntekijöiden työhyvinvointi ja työuupumus – Katsaus suomalaisten tieteellisten aikakauslehtien artikkeleihin. Hallinnon Tutkimus 32(4), 301–310.

Kujala, A. 2015. Esimiesten ammattijohtamisvalmiuksien mittaaminen visuaalisella kehyskertomuksella – murtuuko myytti? Tarkastelussa terveys- ja sosiaaliala. Väitöskirja. Acta Wasaensia, 333. Vaasan yliopisto, Filosofinen tiedekunta, Sosiaali- ja terveyshallintotiede. Saatavissa: http://www.uva.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-639-5.pdf

Kultalahti, S. 2015. ”It’s so nice to be at work!” Adopting different perspectives in understanding Generation Y at work. Acta Wasaensia, 339. Vaasan yliopisto, Kauppatieteellinen tiedekunta, Johtamisen yksikkö. Saatavissa: http://www.uva.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-651-7.pdf

Pekkarinen, E. 2010. Sosiaalialan arvojohtajat ja muutoksen managerit. Laadullinen katsaus sosiaalialan johtamisen tutkimuksesta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), Avauksia 7/2010. Helsinki. Saatavissa: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201205085363

Repo, S., Ravantti, E. & Pääkkönen, R. 2015. Johda tuottavasti – Opas työhyvinvoinnin ja tuottavuuden lisäämiseksi esimiestyön keinoin. Työterveyslaitos, Helsinki. Saatavissa: http://www.ttl.fi/fi/verkkokirjat/Documents/Johda_tuottavasti.pdf

Syvänen, S. ym. 2015. Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampere: Tampereen Yliopistopaino Oy

Viitala, R. 2013. Henkilöstöjohtaminen. Strateginen kilpailutekijä. Helsinki: Edita

Viitala, R. & Järlström, M. 2014 (toim.) Henkilöstöjohtaminen uuden edessä. Henkilöstöbarometrin nostamat kehityshaasteet. Vaasan yliopiston julkaisuja, tutkimuksia 302. Liiketaloustiede 107, Johtaminen ja organisaatiot. Saatavissa: http://www.uva.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-537-4.pdf

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut, ryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu Moodlessa

Arviointikriteerit

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelija on pystynyt hyödyntämään kurssin peruskäsitteistöä opintojaksotehtävässään.

Hyvä taso (3-4):
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista hyvin ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja on osoittanut kykyä kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan: Opiskelija on pystynyt kehittämään luovia ratkaisuja opintojaksotehtävässään.

Kiitettävä taso (5):
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista erinomaisesti ja on osallistunut erittäin aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja on osoittanut kykyä monipuolisesti ja kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan: Opiskelija on pystynyt kehittämään luovia ratkaisuja opintojaksotehtävässään.

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähijaksolla, ryhmätehtäviin ja itsenäisiin tehtäviin

Takaisin