Työelämän viestintä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | YELVIEST02 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 2.0 op |
Vastuuopettaja: | Nieminen, Sirkka |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
BIOEL-2015   |
2-S   |
2.0   |
2016-08-01   |
2016-12-31   |
MAELINK-2015   |
2-S   |
2.0   |
2016-08-01   |
2016-12-31   |
PALVELUJ-2015   |
2-S   |
2.0   |
2016-08-01   |
2016-12-31   |
BIOEL-2016   |
2-S   |
2.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
PALVELUJ-2016   |
2-S   |
2.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
MAELINK-2016   |
2-S   |
2.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti työelämän esiintymis-ja ryhmäviestintätilanteissa ja osaa laatia tavallisimmat työelämässä tarvittavat tekstit. Opiskelija tutustuu opinnäytetyössä tarvittaviin tieteellisen tekstin konventioihin ja osaa soveltaa niitä omassa tekstissään. Hän osaa viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 52 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Viestintätaidot
Sisältö
- yhteisöviestinnän perusteet
- alan keskeiset tekstit, liikekirjeet, tiedottaminen
- tutkimusviestinnän perusteet
Opiskelumateriaali
Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut:
Kortetjärvi-Nurmi, S. & Murtola, K. 2015. Areena. Yritysviestinnän käsikirja. Edita.
Juholin, E. 2013. Communicare! Kasva viestinnän ammattilaiseksi. MIF.
sekä verkkomateriaali
Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka:
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2012. Tekniikan viestintä. Edita.
sekä verkkomateriaali
Agrologi (AMK):
Kortetjärvi-Nurmi, S. & Murtola, K. 2015. Areena. Yritysviestinnän käsikirja. Edita.
Juholin, E. 2013. Communicare! Kasva viestinnän ammattilaiseksi. MIF.
sekä verkkomateriaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
- luennot ja verkko-opetus soveltuvin osin
- kirjalliset ja suulliset tehtävät
- itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
5 Opiskelija osaa viestinnässään ja vuorovaikutuksessaan ottaa taitavasti ja uskottavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan; hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta; teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta. Hän osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen.
3 Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Hän osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti. Hän tunnistaa jossain määrin viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen.
1 Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.
Arviointimenetelmät
- kirjalliset ja suulliset tehtävät
- itsearviointi, vertaisarviointi
- tentti tai tentit
Takaisin