Osallisuus ja syrjäytymisriskit nuoruusiässä

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KF08CHO1300
Taso: AMK
Laajuus: 8.0 op
Opettajatiimi: Hemminki, Arja ; Niinimäki, Asta
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa nimetä nuoren toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä sekä syrjäytymisriskejä. Hän osaa hankkia tietoa liittyen nuoruuteen elämänvaiheena. Opiskelija pohtii ohjatusti omia arvojaan ja asenteitaan sekä toimintaansa.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 208 tuntia
- mistä itsenäinen tehtävä 39 h
- työpajatyöskentely 156 h
- työpajan tuotos 13 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Koulutusohjelman ensimmäisen vuoden opinnot pääosin.

Sisältö

- Nuoruutta ja syrjäytymistä kuvaavat teoriat
- Nuoren kasvuun ja kehitykseen vaikuttavat tekijät
- Perhe ja muu lähiyhteisö nuoren kasvuympäristönä
- Koulunkäyntiin ja työllistymiseen liittyvät erityiskysymykset
- Lastensuojelulliset tuen tarpeet
- Syrjäytymisen riskitekijät

Opiskelumateriaali

-Polarisoituva nuoruus? Nuorten elinolot - vuosikirja 2008. Autio, M., Eräranta, K. & Myllyniemi, S. (toim.) Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 84.
-Lasten ja nuorten kunta. Gretschel, A. & Kiilakoski, T. (toim.) Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura Julkaisuja 77.
-Nuorisotyön ja sosiaalityön jaetut kentät. Puheenvuoroja asiantuntijuudesta, käytännöistä ja kohtaamisista. 2009. Raitakari, S. & Virokangas, E. (toim.) Helsinki: Nuorisotutkimusseura.
-Pösö, T. 2004. Vakavat silmät ja muita kokemuksia koulukodista. Stakes.
-Suomen Nuorisoyhteistyö allianssi ry:n verkkopalvelu: http://www.alli.fi
-Nuoren aika. 2003. Aaltonen, M. Ojala, T. Vinhunen, R. & Vilen, M. WSOY.
-muu opettajien osoittama materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Työpajatyöskentely: yhteistoiminnallinen opiskelu, aktivoivat luennot ja keskustelut, asiantuntijavierailut, opintokäynnit, ryhmätyöt. Itsenäiset tehtävät kirjallisuuden pohjalta, henkilökohtainen oppimispäiväkirja, ennakko-oppimistehtävä.

Arviointikriteerit

Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä nuoren toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen sekä syrjäytymisriskeihin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa hankkia tietoa nuoruudesta elämänvaiheena ja nuorten syrjäytymisestä sekä osallisuudesta. Opiskelija pohtii ohjatusti omia arvojaan ja asenteitaan sekä toimintaansa.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa selittää nuoren toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen ja syrjäytymisriskeihin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa havainnoida ja hankkia tietoa sekä pohtii omia käsityksiään suhteessa nuoruuteen elämänvaiheena, nuorten syrjäytymiseen ja osallisuuteen. Opiskelija osaa pohtia omia arvojaan ja asenteitaan sekä toimintaansa ammattieettisesti.
Taso 5:
Opiskelija analysoi monipuolisesti nuoren toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen ja syrjäytymisriskeihin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa selittää nuoren osallisuuden ja syrjäytymisen yhteyksiä syihin ja seurauksiin yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla. Hän osaa havainnoida ja hankkia tietoa kriittisesti ja analysoivasti sekä reflektoida/pohtia monipuolisesti omia käsityksiään suhteessa nuoriin ja nuorten syrjäytymiseen. Opiskelija tarkastelee ja arvioi omia arvojaan ja asenteitaan sekä toimintaansa ammattieettisestä näkökulmasta. Opiskelija osaa huomioida nuoren ainutkertaisuuden.

Arviointimenetelmät

Arviointi koostuu seuraavista osioista: ennakko-oppimistehtävä 25%, laaja ryhmätehtävä 30%, oppimispäiväkirja 25%, kirjallinen yksilötehtävä 20%.

Takaisin