Tutkimus- ja kehittämismenetelmät

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KA26YPSO02
Tyyppi: Pakollinen
Taso: Ylempi AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Esala, Jussi
Opettajatiimi: Lauhanen, Risto ; Holma, Heikki ; Tasanen, Tapani
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
B101-2014   1-S   3.0   2014-09-01   2014-12-31  
B101-2014   1-K   2.0   2015-01-02   2015-07-31  

Osaamistavoitteet

Opintojakso antaa valmiudet ymmärtää ja arvioida tieteellisiä tutkimuksia sekä työelämässä tarvittavia kehittämisprosesseja. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa sekä raportoida itsenäisesti tieteellisen tutkmimuksen ja työelämän kehittämistehtävän.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 135 h, mistä
- työjärjestyksessä olevaa opiskelua 45 h
- itsenäistä opiskelua 90 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

-Oman toimialan tutkimuksissa käytettävät yleisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät (aineiston keruu- ja analysointimenetelmät)
-Kvantitatiiviset menetelmät
-Tilasto-ohjelmistojen tulosteet: frekvenssitaulukot, ristiintaulukot, tunnusluvut, graafiset esitykset, tilastolliset testit
-Laadullisen tutkimuksen perusteet, tavallisimmat tutkimusmenetelmät, aineiston keruu- ja analysointitavat ja tutkimuksen luotettavuus
-Empiiriseen tutkimuksen suunnittelu ja toteuttaminen (empiriaan perustuva harjoitustyö sisältyy sekä kvantitatiiviseen että kvalitatiiviseen osioon)
-Historiantutkimus, organisaatiotutkimus, tapaustutkimus, toimintatutkimus
-Tutkimus- ja kehittämistehtävän raportointi

Opiskelumateriaali

-Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara (2009) Tutki ja kirjoita. 15. uudistettu painos.

-Alasuutari, P. (2001) Laadullinen tutkimus. 3. painos. Vastapaino.

-Heikkilä, T. (1999) Tilastollinen tutkimus. Hki. Edita. (tai uusin painos)

-Metsämuuronen, J. 2009. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. Jyväskylä: Gummerus

-David Silverman (2005) Doing Qualitative Research. 2nd ed. Sage Publications.

-Eskola & Suoranta: Johdatus laadulliseen tutkimukseen.

-Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

-Luennot
-Oman opinnäytteen alaan liittyvä menetelmäessee

Arviointikriteerit

Tehtävien aviointi asteikolla hyväksytty/korjattava. Ohajuksessa ja arvioinnissa keskitytään opiskelijan valmiuksien kehittymiseen siten, että hän osaa valita sopivan menetelmän ja soveltaa sitä opinnäytetyönsä suunnittelussa ja toteutuksessa.

Arviointimenetelmät

-Harjoitustehtävä 30 %
-Essee 70 %

Harjoittelu

Ei harjoittelua

Takaisin