Kehittävän ja tutkivan työn perusteet
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KFG11BKIT01 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Vastuuopettaja: | Hietaniemi, Elina |
---|
Opettajatiimi: | Jokiranta, Kari |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
VANTYO-2013   |
1-K   |
3.0   |
2014-01-02   |
2014-07-31   |
VANTYO-2014   |
1-K   |
3.0   |
2015-01-02   |
2015-07-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää tieteellisen tiedon lähtökohtia tutkimus- ja kehittämistyössä. tiedon lähtökohtia ja erityispiirteitä sekä tuntee aiheeseen liittyviä keskeisiä käsitteitä. Opiskelija kykenee jäsentämään maailmankuvansa ja oman ammatillisen toimintansa perusteita. Reflektiivisen ajattelun kehittymisen kautta opiskelija saa valmiuksia kohdata vanhustyöhön kuuluvia merkityksellisyyteen liittyviä kysymyksiä.
Opiskelija tunnistaa kehittävän ja tutkivan työn lähtökohtia. Opiskelija tunnistaa kehittävän ja tutkivan työn merkityksen sosiaali- ja terveysalan ammattityössä ja palvelutoiminnassa.
Opiskelijan työmäärä
78h
Sisältö
Tieteellisen ajattelun kehityksen keskeiset linjaukset ja käsitteet. Oikeudenmukaisuus filosofisena käsitteenä ja sen merkitys vanhustyön vuorovaikutustilanteissa. Hyvä elämä ihmisenä olemisen peruskysymyksenä. Tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat. Tutkijan ja kehittäjän erilaiset roolit.
Opiskelumateriaali
Papineau,D. (2010) Filosofia.
Opettajan jakama materiaali.
Heikkinen, H., Rovio, E. & Syrjälä, L. (toim.) 2006 Toiminnasta tietoon. Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/search?searchArg1=toiminnasta+tietoon&argType1&sortBy=BUB_DATE_DESC=phrase&searchCode1=TKEY&combine2=and&searchArg2=&argType2=any&searchCode2=GKEY&combine3=and&searchArg3=&argType3=any&searchCode3=GKEY&year=2011-2013&yearOption=range&fromYear=2006&toYear=&location=all&place=all&type=all&language=all&recCount=25&searchType=2&page.search.search.button=Hae
Kansanvalistusseura ja muu ajankohtainen materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelut, ryhmäpohdinnat
Arviointikriteerit
Taso 5 Opiskelija osaa kattavasti tavoitteidenmukaiset asiat ja kykenee osallistumaan kriittisesti aiheesta käytävään keskusteluun. Hänen osoittaa opintopäiväkirjassaan luentokeskusteluissa kykyä reflektiiviseen ajatteluun ja valmiuksia vanhustyön kehittämiseen.
Taso 3 Opiskelija osoittaa kykenevänsä osallistumaan aiheesta käytävään keskusteluun ja hallitsee peruskäsitteet. Hän pystyy arvioimaan oman toimintansa perusteita esitetyistä näkökulmista ja soveltaa oppimaansa vanhustyöhön.
Taso 1 Opiskelija tuntee aiheen peruskäsitteet. Hänen opintopäiväkirjansa on annettujen ohjeiden mukaisesti laadittu ja opiskelija on osallistunut opetukseen. Opiskelijan voidaan katsoa kehittyneen opintojakson aikana tieteellisen ajattelun alkeissa.
Arviointimenetelmät
Opintopäiväkirjan laatiminen ja aktiivinen osallistuminen luennoille
Takaisin