Kehittävän ja tutkivan työn perusteet

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KFG11BKIT01
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Hietaniemi, Elina
Opettajatiimi: Jokiranta, Kari
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
VANTYO-2013   1-K   3.0   2014-01-02   2014-07-31  
VANTYO-2014   1-K   3.0   2015-01-02   2015-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää tieteellisen tiedon lähtökohtia tutkimus- ja kehittämistyössä. tiedon lähtökohtia ja erityispiirteitä sekä tuntee aiheeseen liittyviä keskeisiä käsitteitä. Opiskelija kykenee jäsentämään maailmankuvansa ja oman ammatillisen toimintansa perusteita. Reflektiivisen ajattelun kehittymisen kautta opiskelija saa valmiuksia kohdata vanhustyöhön kuuluvia merkityksellisyyteen liittyviä kysymyksiä.
Opiskelija tunnistaa kehittävän ja tutkivan työn lähtökohtia. Opiskelija tunnistaa kehittävän ja tutkivan työn merkityksen sosiaali- ja terveysalan ammattityössä ja palvelutoiminnassa.

Opiskelijan työmäärä

78h

Sisältö

Tieteellisen ajattelun kehityksen keskeiset linjaukset ja käsitteet. Oikeudenmukaisuus filosofisena käsitteenä ja sen merkitys vanhustyön vuorovaikutustilanteissa. Hyvä elämä ihmisenä olemisen peruskysymyksenä. Tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat. Tutkijan ja kehittäjän erilaiset roolit.

Opiskelumateriaali

Papineau,D. (2010) Filosofia.

Opettajan jakama materiaali.

Heikkinen, H., Rovio, E. & Syrjälä, L. (toim.) 2006 Toiminnasta tietoon. Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/search?searchArg1=toiminnasta+tietoon&argType1&sortBy=BUB_DATE_DESC=phrase&searchCode1=TKEY&combine2=and&searchArg2=&argType2=any&searchCode2=GKEY&combine3=and&searchArg3=&argType3=any&searchCode3=GKEY&year=2011-2013&yearOption=range&fromYear=2006&toYear=&location=all&place=all&type=all&language=all&recCount=25&searchType=2&page.search.search.button=Hae

Kansanvalistusseura ja muu ajankohtainen materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut, ryhmäpohdinnat

Arviointikriteerit

Taso 5 Opiskelija osaa kattavasti tavoitteidenmukaiset asiat ja kykenee osallistumaan kriittisesti aiheesta käytävään keskusteluun. Hänen osoittaa opintopäiväkirjassaan luentokeskusteluissa kykyä reflektiiviseen ajatteluun ja valmiuksia vanhustyön kehittämiseen.
Taso 3 Opiskelija osoittaa kykenevänsä osallistumaan aiheesta käytävään keskusteluun ja hallitsee peruskäsitteet. Hän pystyy arvioimaan oman toimintansa perusteita esitetyistä näkökulmista ja soveltaa oppimaansa vanhustyöhön.
Taso 1 Opiskelija tuntee aiheen peruskäsitteet. Hänen opintopäiväkirjansa on annettujen ohjeiden mukaisesti laadittu ja opiskelija on osallistunut opetukseen. Opiskelijan voidaan katsoa kehittyneen opintojakson aikana tieteellisen ajattelun alkeissa.

Arviointimenetelmät

Opintopäiväkirjan laatiminen ja aktiivinen osallistuminen luennoille

Takaisin