Sosiaaliohjaus asumisyksiköissä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | SOSAPS60 |
Tyyppi: | Valinnainen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 4.0 op |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2015   |
2-S   |
4.0   |
2016-08-01   |
2016-12-31   |
SOSALA-2016   |
2-S   |
4.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta asumisyhteisöjen asiakkaiden ohjauksessa. Opiskelija osaa tunnistaa arjen hallinnan, itsenäisen elämän ja kodinomaisten olosuhteiden toteutumisen haasteet erilaisten asiakasryhmien asumispalveluissa (lastensuojelu, nuorten asumispalvelut, kehitysvammahuolto, vanhustenhuolto, päihdehuolto, mielenterveyskuntoutujien asumispalveluyksiköt). Opiskelija osaa määritellä yksityisyyden suojaan, itsemääräämisoikeuteen ja rajoitustoimenpiteisiin liittyvät reunaehdot ja hänellä on valmiudet edistää asukkaan yksilöllisyyden huomioimista, täysivaltaista osallisuutta ja kansalaisuutta niiden puitteissa. Opiskelija osaa selittää omaohjaajan tehtäväkuvan ja erilaisissa yhteisöissä käytettäviä omaohjaajan ohjauksellisia työmenetelmiä. Hän osaa soveltaaasiakkaiden voimavarat huomioidenohjauksellisia menetelmiä innostaessaan asukkaita osallistumaan yhteiseen toimintaan ja yhteisöllisyyden rakentamiseen.Hänellä on valmiudet edistää asumisyhteisöjen integroitumista osaksi ympäröivää yhteiskuntaa ja mahdollistaa esimerkiksi kulttuuriin ja luontoon liittyviä kokemuksia kestävän kehityksen periaatteet huomioiden. Opiskelijalla on valmiudet arvioida ja kehittää omaa toimintaansa.
Opiskelijan työmäärä
106 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin
Sisältö
- sosiaaliohjaus ja ohjaukselliset lähestymistavat asumisyhteisössä
- toiminnan puitteet asumisyhteisöissä: tilat, ympäristö, ravinto, päiväjärjestys, hoiva, hoito ja kuntoutus
- yhteisöllisyys asumisyhteisöissä
- omaohjaajan tehtäväkuva ja työmenetelmät
- itsemääräämisoikeus ja yksityisyys
- rajoitustoimenpiteet
- erilaisten ympäristöjen hyödyntäminen ohjauksessa
- kulttuuri, luonto, green care
- oman ohjausosaamisen arviointi ja kehittäminen
Opiskelumateriaali
-
- Osallistavaa kehittämistä asumisyksikössä
Asukkaat ja työntekijät kehittäjinä. 2015. Arja Koski & Ilse Vogt (toim.)
Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja.
Saatavana: www.diak.fi/tyoelama/.../Työelämä_1_ISBN_9789524932551.pdf
- Itsemääräämisoikeuden toteutuminen sosiaalihuollon ympärivuorokautisissa palveluissa. Lastensuojelussa, vammaispalveluissa, mielenterveyspalveluissa ja päihdehuollossa. Valviran selvityksiä 1:2013. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto. Saatavana: https://www.valvira.fi/documents/14444/22511/Selvityksia_1_2013.pdf
- Peavy, V. R. 2006. Sosiodynaamisen ohjauksen opas. Psykologien Kustannus Oy
- Saatamoinen, K. 2010. Lapsen asema sijaishuollossa. Käsikirja arjen toimintaan. Edita Publishing Oy.
- Timonen-Kallio, E. 2010. Umbrella-työkirjamenetelmän käsikirja. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 50.
- muu opettajan osoittama materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Opintojakson voi toteuttaa kahdella tavalla:
- Toteutus yksilö- ja ryhmämuotoisena työskentelynä sisältäen kontaktiopetusta, asiakasesimerkkitilanteita, oppimistehtäviä ja tutustumiskäyntejä, sekä käytännössä tapahtuvaa työhön tutustumista ja osallistumista.
- Opintojakso voidaan opinnollistaa.
Arviointikriteerit
Taso 5
Opiskelija osaa soveltaa perustellusti ja monipuolisesti psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta asumisyhteisöjen asiakkaiden ohjauksessa. Opiskelija osaa monipuolisesti vertailla ja arvioida arjen hallinnan, itsenäisen elämän ja kodinomaisten olosuhteiden toteutumisen haasteita erilaisten asiakasryhmien asumispalveluissa. Opiskelija osaa selittää yksityisyyden suojaan, itsemääräämisoikeuteen ja rajoitustoimenpiteisiin liittyvät reunaehdot. Hän osaa arvioida monipuolisesti omaohjaajan tehtäväkuvaa ja erilaisissa yhteisöissä omaohjaajan hyödyntämiä ohjauksellisia työmenetelmiä. Hän osaa soveltaa monipuolisesti perustellen, asiakkaiden voimavarat huomioiden, kussakin tilanteessa olennaisia ohjauksellisia menetelmiä innostaessaan asukkaita osallistumaan yhteiseen toimintaan ja yhteisöllisyyden rakentamiseen. Opiskelija osaa vertailla ja analysoida asumisyhteisöjen ympäröivään yhteiskuntaan integroitumista edistäviä ja estäviä tekijöitä. Hän osaa suunnitella monipuolisesti perustellun ohjaustyön prosessin, jolla myös edesautetaan asumisyhteisöjen integroitumista osaksi ympäröivää yhteiskuntaa ja mahdollistetaan esimerkiksi kulttuuriin ja luontoon liittyviä kokemuksia kestävän kehityksen periaatteet huomioiden. Opiskelija osaa analysoida laaja-alaisesti ja monipuolisesti ammatillisen vuorovaikutuksen ja psykososiaalisen ohjausosaamisen taitojaan ja niihin liittyviä kehittämiskohteita.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa soveltaa olennaisin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta asumisyhteisöjen asiakkaiden ohjauksessa. Opiskelija osaa vertaillen analysoida arjen hallinnan, itsenäisen elämän ja kodinomaisten olosuhteiden toteutumisen haasteita erilaisten asiakasryhmien asumispalveluissa. Opiskelija osaa luokitella yksityisyyden suojaan, itsemääräämisoikeuteen ja rajoitustoimenpiteisiin liittyvät reunaehdot. Hän osaa arvioida omaohjaajan tehtäväkuvaa ja analysoida erilaisissa yhteisöissä omaohjaajan hyödyntämiä ohjauksellisia työmenetelmiä. Hän osaa hyvin perustellen soveltaa, asiakkaiden voimavarat huomioiden, kussakin tilanteessa olennaisia ohjauksellisia menetelmiä innostaessaan asukkaita osallistumaan yhteiseen toimintaan ja yhteisöllisyyden rakentamiseen. Opiskelija osaa selittää asumisyhteisöjen ympäröivään yhteiskuntaan integroitumista edistäviä ja estäviä tekijöitä. Hän osaa suunnitella pääosin perustellun ohjaustyön prosessin, jolla myös edesautetaan asumisyhteisöjen integroitumista osaksi ympäröivää yhteiskuntaa ja mahdollistetaan esimerkiksi kulttuuriin ja luontoon liittyviä kokemuksia kestävän kehityksen periaatteet huomioiden. Opiskelija osaa analysoida hyvin perustellen ammatillisen vuorovaikutuksen ja psykososiaalisen ohjausosaamisen taitojaan ja niihin liittyviä kehittämiskohteita.
Taso 1-2:
Opiskelija osaa soveltaa joiltakin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta asumisyhteisöjen asiakkaiden ohjauksessa. Opiskelija osaa tunnistaa arjen hallinnan, itsenäisen elämän ja kodinomaisten olosuhteiden toteutumisen haasteet erilaisten asiakasryhmien asumispalveluissa. Opiskelija osaa määritellä yksityisyyden suojaan, itsemääräämisoikeuteen ja rajoitustoimenpiteisiin liittyvät reunaehdot. Hän osaa selittää omaohjaajan tehtäväkuvan ja erotella erilaisissa yhteisöissä omaohjaajan hyödyntämiä ohjauksellisia työmenetelmiä. Hän osaa soveltaa, asiakkaiden voimavarat huomioiden, ohjauksellisia menetelmiä innostaessaan asukkaita osallistumaan yhteiseen toimintaan ja yhteisöllisyyden rakentamiseen. Opiskelija osaa luokitella asumisyhteisöjen ympäröivään yhteiskuntaan integroitumista edistäviä ja estäviä tekijöitä. Hän osaa rakentaa suunnitelmallisen ohjaustyön prosessin, jolla myös edesautetaan asumisyhteisöjen integroitumista osaksi ympäröivää yhteiskuntaa ja mahdollistetaan esimerkiksi kulttuuriin ja luontoon liittyviä kokemuksia kestävän kehityksen periaatteet huomioiden. Opiskelija osaa tunnistaa ammatillisen vuorovaikutuksen ja psykososiaalisen ohjausosaamisen taitojaan ja niihin liittyviä kehittämiskohteita.
Arviointimenetelmät
ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Harjoittelu
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Lisätietoja
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Sosiaalinen kuntoutus
- Perheohjaus
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä
Takaisin