Hyvinvointiyhteiskunnan perusteet
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | SOSAPJ10 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2015   |
1-S   |
3.0   |
2015-08-01   |
2015-12-31   |
SOSALA-2016   |
1-S   |
3.0   |
2016-08-01   |
2016-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa selittää, mitä hyvinvointiyhteiskunta -käsite tarkoittaa, mitkä sen piirteet ja toimintaperiaatteet ovat ja mitkä sen keskeisimmät kehitysvaiheet ovat olleet. Hän osaa selittää, mitä samankaltaisuutta ja mitä eroavuutta suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan piirteillä on erityisesti pohjoismaisiin ja eurooppalaisiin hyvinvointimalleihin verrattuna. Opiskelija tietää, miten hyvinvointipalvelut sijoittuvat hyvinvointivaltion toimintoihin. Opiskelija tietää erityisesti julkisen talouden perusperiaatteet Suomen kansantaloudessa sekä ymmärtää kansantalouden kehityksen mahdolliset vaikutukset ihmisten elämään. Hän kykenee seuraamaan talouspoliittista keskustelua. Opiskelija osaa kuvata julkisen, yksityisen ja järjestösektorin merkitystä hyvinvointiyhteiskunnan toimijoina ja niiden keskinäistä vastuunjakoa hyvinvointipalveluiden tuottajina. Opiskelija osaa selittää, mitä tarkoitetaan formaalisella ja informaalisella avulla. Opiskelija osaa selittää, mitkä ovat hyvinvointiyhteiskunnan ja eri sektoreiden muutosnäkymät ja lähitulevaisuuden haasteet.
Opiskelijan työmäärä
80 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
- hyvinvointiyhteiskunta –käsite
- pohjoismaiset ja eurooppalaiset hyvinvointimallit
- hyvinvointipalvelut osana hyvinvointiyhteiskuntaa
- hyvinvointiyhteiskunna rahoitus
- julkinen sektori hyvinvointipalveluiden tuottajana
- yksityinen sektori hyvinvointipalveluiden tuottajana
- kolmas sektori hyvinvointipalveluiden tuottajana
- informaalinen ja formaalinen apu
Opiskelumateriaali
- Toikko, T. Sosiaalipalveluiden kehityssuunnat. 2012.
- Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä ja vastuut. http://stm.fi/sotepalvelut/jarjestelma-vastuut
Sosiaali- ja terveysministeriö.
- Hyvinvointipolitiikka. https://www.thl.fi/fi/web/hyvinvointipolitiikka/tavoitteet-ja-keinot
THL.
- Palola, E. & Karjalainen, V. (toim.) 2011. Hukassa vai uuden jäljillä. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/80271/970d363e-9edf-4b54-a76e-446b81ed34b5.pdf?sequence=1. THL: Helsinki.
- Muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
luento, opetuskeskustelu, itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu, tentti
Arviointikriteerit
Taso 5:
- Opiskelija tietää hyvinvointiyhteiskunta –käsitteen määritelmän ja osaa nimetä sen keskeiset piirteet, toimintaperiaatteet ja kehityskulut. Opiskelija osaa vertaillen analysoida eri hyvinvointimallien ominaisuuksia. Opiskelija osaa arvioida ja vertailla eri sektoreiden roolit ja niiden muutosnäkymiä hyvinvointiyhteiskunnan toimijoina. Opiskelijan taloudellinen lukutaito on tunnistettavissa.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa selittää hyvinvointiyhteiskunta – käsitteen määritelmän ja sen keskeiset piirteet ja toimintaperiaatteet. Opiskelija osaa nimetä eri hyvinvointimallien ominaisuuksia. Opiskelija osaa verrata eri sektoreiden rooleja ja niiden muutosnäkymiä hyvinvointiyhteiskunnan toimijoina.
Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä hyvinvointiyhteiskunnan keskeisiä piirteitä ja toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa kuvata eri hyvinvointimallien ominaisuuksia. Opiskelija tunnistaa eri sektoreiden roolit ja niiden muutosnäkymät hyvinvointiyhteiskunnan toimijoina.
Arviointimenetelmät
luentoihin ja kirjallisuuteen perustuvat itsenäiset tehtävät, ryhmätehtävät ja tentti
Harjoittelu
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Takaisin