Ikääntyminen ja elämänkulku, kirjallisuus

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KF08DVV0800
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Ranta, Riitta
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2013   2-S   3.0   2014-09-01   2014-12-31  
SOSALA-2014   2-S   3.0   2015-08-01   2015-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa nimetä ikääntymiseen vaikuttavia yksilöllisiä, yhteisöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen, ja kokemuksellinen ikääntyminen) . Hän osaa nimetä historiallisia, kulttuurisia, taloudellisia, kansanterveydellisiä ja elämänhistoriallisia tekijöitä, jotka vaikuttavat ikääntymisen kokemiseen. ikääntyvien tarpeisiin, toimintakykyyn, sosiaaliseen osallisuuteen ja arjen jatkuvuuteen. Hän osaa hankkia tietoja ikäihmisten/vanhusten psykososiaalisen hyvinvoinnin esteistä (turvattomuus, yksinäisyys, syrjäytyminen, sairaudet) yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasoilla. Hän pohtii ohjatusti omia arvojaan ja asenteitaan sekä toimintaansa.

Opiskelijan työmäärä

78 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Opintojakso on suunnattu niille sosiaalialan koulutusohjelman opiskelijoille, jotka ovat jo suorittaneet sektoriopinnot tai tulevat suorittamaan ne lukuvuoden 2014-2015 aikana (oman sektorin kirjallisuutta ei voi suorittaa). Tentti suoritetaan yleisinä tenttipäivinä.

Opiskelumateriaali

- Heikkinen, E. & Marin M. 2002. Vanhuuden voimavarat. Tammi s.6-32, 89-260.

- Sarvimäki, A., Heimonen, S., Mäki-Petäjä-Leinonen A. 2010. Vanhuus ja haavoittuvuus. Edita,s. 33-155.

- Erkinjuntti, T. & Huovinen, M. 2008. Kun muisti pettää: muistihäiriöt ja etenevät muistisairaudet. WSOY.

- Näslindh-Ylispangar,A. 2012. Vanhuksen terveyden, hyvinvoinnin ja hyvän elämän edistäminen. Edita,s. 41-105

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Kirjallisuuteen perustuva tentti.

Arviointikriteerit

Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä vanhuutta ja ikääntymistä fyysisenä, psykososiaalisena, hengellisenä ja kokemuksellisena elämänkulun vaiheena. Opiskelija osaa nimetä ikäihmisen hyvään arkeen, sosiaaliseen osallisuuteen ja toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä ja niiden suhteita toisiinsa. Hän osaa hankkia tietoa ikääntymisestä ja siihen liittyvistä asioista.

Taso 3-4:
Opiskelija osaa selittää ja perustella ikäihmisen/vanhuksen hyvään arkeen/toimintakykyyn/sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia yksilöllisiä, yhteisöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja niiden yhteyksiä toisiinsa. Opiskelija osaa havainnoida ja hankkia tietoa, pohtia ja raportoida omia käsityksiään ikääntymiseen, ikäihmisiin ja vanhuksiin. Hän osaa käyttää hankkimaansa tietoa ja käsitteitä ja selittää ikäihmisten/vanhusten hyvinvoinnin/toimintakyvyn mahdollisia esteitä kriittisesti arvioiden. Opiskelija osaa pohtia omia arvojaan ja asenteitaan ikäihmisiä ja vanhuksia kohtaan.
Taso 5:
Opiskelija osaa analysoida historiallisia, kulttuurisia, taloudellisia, kansanterveydellisiä ja elämäntarinallisia tekijöitä, jotka vaikuttavat ikääntymisen kokemiseen, ikääntyvien tarpeisiin, toimintakykyyn, sosiaaliseen osallisuuteen ja arjen jatkuvuuteen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasoilla. Opiskelija osaa käyttää oppimaansa tietoa ja perustella kriittisesti sen käyttöä. Hän osaa pohtia ikäihmisten/vanhusten hyvinvoinnin esteitä (turvattomuus, yksinäisyys, syrjäytyminen, sairaudet) yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasoilla perustellen näkemyksiään. Hän osaa havainnoida ja hankkia tietoa kriittisesti ja analysoivasti sekä reflektoida/pohtia monipuolisesti omia käsityksiään suhteessa ikääntymiseen, ikäihmisiin/vanhuksiin.. Opiskelija osaa arvioida omia arvojaan ja asenteitaan sekä toimintaansa ammattieettisestä näkökulmasta. Opiskelija osaa perustellen arvioida omaa sosiaaligerontologista osaamistaan monipuolisesti, kriittisesti ja kehittävästi.

Arviointimenetelmät

Arviointi 1-5 -asteikolla.

Takaisin