Esteetön toimintaympäristö

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG10BP053
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 2.0 op
Vastuuopettaja: Svahn, Tarja
Opettajatiimi: Finne, Merja ; Kiili, Riitta
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
FYSTER-2015   3-S   2.0   2017-08-01   2017-12-31  
FYSTER-2016   3-S   2.0   2018-08-01   2018-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija: osaa toimia alansa asiantuntijana moniammatillisissa kuntoutustyöryhmissä; osaa huomioida esteettömyyden toimintaympäristöjen suunnittelussa ja käyttää ergonomian menetelmiä ihmisen tarpeita vastaaviksi; osaa hyödyntää hyvinvointiteknologiaa suunnitellessaan ja kehittäessään erilaisia tomintaympäristöjä; osaa käyttää laadullista tutkimusotetta

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Työfysioterapian opinno.

Sisältö

esteettömän toimintaympäristön kartoitus; laadullinen tutkimus; T&K-toiminta

Opiskelumateriaali

Opiskelijat saavat kirjallisuuslistan.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Asiantuntijaluennot, tutortyöskentely, harjoitukset, itsenäinen opiskelu, seminaarityöskentely, T&K-toiminta

Arviointikriteerit

Kiitettävä taso
Opiskelija osaa valita ja perustella eri vaihtoehtoja esteettömän toimintaympäristön suunnittelussa, sekä käyttää hyvinvointiteknologiaa suunnitellessaan erilaisia toimivia toimintaympäristöjä. Opiskelija osaa käyttää projektityöskentelyä yhtenä työmenetelmänään. Hän perustelee ammatillisia ratkaisujaan näyttöön perustuvan fysioterapiatutkimuksen mukaisesti . Hän osaa toimia alansa asiantuntijana kuntoutustyöryhmissä.
Hyvä taso
Opiskelija osaa huomioida esteettömyyden toimintaympäristön suunnittelussa sekä hyödyntää hyvinvointiteknologiaa suunnittelunsa tukena. Opiskelija tietää projektityöskentelyn perusteet ja osin soveltaa projektityöskentelyä toimintaympäristön suunnittelutyössä. Opiskelija osaa toimia alansa kuntoutustyöryhmissä.
Tyydyttävä taso :
Opiskelija osaa osittain huomioida esteettömyyden toimintaympäristön suunnittelussa sekä hyödyntää suppeasti hyvinvointiteknologiaa toimintaympäristön suunnittelussa. Opiskelija tunnistaa suppeasti projektityöskentelyn merkityksen ja tieteellisen tutkimuksen hyödyn fysioterapiatyössä. Hän osaa toimia ohjattuna alansa kuntoutustyöryhmissä.

Arviointimenetelmät

Arviointi koostuu seuraavista osioista: Tutortyöskentelyyn osallistuminen ja seminaarityö.

Lisätietoja

Oppiaineet: Fysioterapia 7 op, Toimintaympäristön suunnittelu 2 op, Apuvälineet 0,5 op, Neurologia 1,5 op, Gerontologia ja geriatria 1,5 op, Soveltava liikunta 1,5 op, Tutkimusmenetelmien perusteet 1 op.

Takaisin