Typografia
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KH14BAGR16 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 10.0 op |
Vastuuopettaja: | Savola, Esa |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
MK-2013   |
1-K   |
10.0   |
2014-01-02   |
2014-07-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa typografian perusteet
- Opiskelija tietää kirjoituksen varhaishistorian ja painokirjaimen historian pääpiirteet ja osaa yhdistää ne muotoilun muihin tyylisuuntiin. Opiskelija osaa soveltaa näitä tietoja myös konkreettisiin suunnittelutehtäviin.
- Opiskelija tunnistaa kirjainluokat ja osaa nimetä ainakin joitain kyseisten kirjainluokkien kirjaintyyppejä. Hän tietää joitain yleisiä suunnitteluperiaatteita koskien ladontatapoja ja kirjaintyyppien yhdistelyä sekä sijoittelua peruspinnalle: hän tunnistaa nämä valmiista graafisista tuotteista ja pystyy noudattamaan niitä omissa suunnittelutehtävissään
- Opiskelija tuntee typografisen suunnittelun pääperiaatteet. Opiskelija osaa laatia taittopohjan /gradin ja noudattaa sitä. Hän myös tunnistaa valmiista (muiden suunnittelemista) graafisista tuotteista, millaiseen gridiin ne perustuvat.
- Opiskelija osaa yhdistää useiden hierarkiatasojen typografiaa ja yhdistää typografiaa kuvaan. Hän näkee, miten erityyppiset tekstit vaativat erilaista typografista käsittelyä. Hän osaa käyttää kuvia useilla tavoilla ja luoda jännitteisiä kuvan ja typografian yhdistelmiä. Parhaimmillaan opiskelija kykenee hyödyntämään monentasoisia jännitteitä samassa graafisessa kokonaisuudessa kokonaisuuden visuaalisen yhtenäisyyden kärsimättä.
- Opiskelija pystyy ottamaan huomioon viestinnällisen sisällön luodessaan typografista kokonaisuutta. Hän kykenee ottamaan huomioon viestin lähettäjän/asiakkaan vaatimukset, viestimen (esim. lehtitaitto>< esite) luonteen ja viestin vastaanottajan esim. tekstimassojen jäsentelyssä ja kuvituksen valinnassa.
Opiskelijan työmäärä
Luennot, joista oppimispäiväkirja 10 h, ohjatut harjoitukset 80 h, itsenäinen opiskelu 40 h
Sisältö
Typografian historiallisiin
- Kirjainluokat ja kirjaintyyppien valinta/yhdistäminen
- Typografisen sommittelun perusteet
- Taittopohjan laatiminen
- Useita hierarkiatasoja käsittävä typografia
- Kuvan ja tekstin yhdistäminen
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa
+ opettajan jakama materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
luennot, tehtävät, harjoitukset, itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
T1
Suunnitteluprosessi etenee väkinäisesti, sen eri vaiheet eivät kytkeydy toisiinsa, oman tekemisen ja ohjauksen suhde on epätasapainossa, tuotoksen tavoitteet ja vaatimukset eivät jäsenny selkeästi, toimeksiannon taustat ja muotoilutyön tiedonkeruu ja analysointi puutteellista, tuotoksen määrä ja laatu (tuotos rutiininomainen, väkinäinen ja iteraatio vähäistä) vaatimattomia suhteessa tehtävään käytettyyn aikaan, esittelyt (esim. asiakastapaamiset, portfoliot, välipalautukset, ohjauskritiikit, loppupalautus, täydentävät palautukset yms.) vaatimattomia (kattavuus, visuaalinen ja kirjallinen laatu) ja väkinäisiä.
T2
Suunnitteluprosessi etenee tyydyttävästi, sen eri vaiheiden kytkeytymisessä on puutteita, oman tekemisen ja ohjauksen suhde on joiltakin osin puutteellista, tuotoksen tavoitteet ja vaatimukset jäsentyvät keskeisiltä osiltaan tyydyttävästi, toimeksiannon taustat ja muotoilutyön tiedonkeruu ja analysointi tyydyttävää mutta kritiikitöntä, tuotoksen määrä ja laatu (tuotos rutiininomainen, piirteitä persoonallisuudesta ja vaatimatonta iteraatiota) tyydyttäviä suhteessa tehtävään käytettyyn aikaan, esittelyt (esim. asiakastapaamiset, portfoliot, välipalautukset, ohjauskritiikit, loppupalautus, täydentävät palautukset yms.) tyydyttäviä (kattavuus, visuaalinen ja kirjallinen laatu) ja melko luontevia.
H3
Suunnitteluprosessi etenee melko hyvin, sen eri vaiheet erottuva hyvin toisistaan, oman tekemisen ja ohjauksen suhde on pääosin tasapainossa, tuotoksen tavoitteet ja vaatimukset jäsentyvät keskeisiltä osiltaan hyvin, toimeksiannon taustat ja muotoilutyön tiedonkeruu ja analysointi hyvää ja lähdekritiikki tyydyttävää, tuotoksen määrä ja laatu (tuotoksessa omaleimaisuutta, persoonallisuutta ja hyvää iteraatiota) enimmäkseen hyviä suhteessa tehtävään käytettyyn aikaan, esittelyt (esim. asiakastapaamiset, portfoliot, välipalautukset, ohjauskritiikit, loppupalautus, täydentävät palautukset yms.) hyviä (kattavuus, visuaalinen ja kirjallinen laatu) ja luontevia.
H4
Suunnitteluprosessi etenee hyvin, sen eri vaiheet hallitaan hyvin ja ne tukevat toisiaan, oman tekemisen ja ohjauksen suhde on hyvin hallittu, tuotoksen tavoitteet ja vaatimukset jäsentyvät kaikilta osiltaan hyvin, toimeksiannon taustat ja muotoilutyön tiedonkeruu ja analysointi hyvää, monipuolista ja lähdekritiikki hyvää, tuotoksen määrä ja laatu (tuotos selkeästi omaleimainen, persoonallinen ja rikas iteraatioltaan) kiistattoman hyviä suhteessa tehtävään käytettyyn aikaan, esittelyt (esim. asiakastapaamiset, portfoliot, välipalautukset, ohjauskritiikit, loppupalautus, täydentävät palautukset yms.) erittäin hyviä, (kattavuus, visuaalinen ja kirjallinen laatu) luontevia ja omaleimaisia.
K5
Suunnitteluprosessi itsenäisesti hallittu, sen eri vaiheet hallitaan hyvin ja ne tukevat toisiaan,, oman tekemisen ja ohjauksen suhde on erinomaisessa tasapainossa, tuotoksen tavoitteet ja vaatimukset jäsentyvät kaikilta osiltaan erinomaisesti, toimeksiannon taustat ja muotoilutyön tiedonkeruu ja analysointi erinomaista, monipuolista ja lähdekritiikki erinomaista, tuotoksen määrä ja laatu (tuotoksessa erittäin omaleimainen, persoonallinen ja loppuun asti iteroitu) erinomaisia suhteessa tehtävään käytettyyn aikaan, esittelyt (esim. asiakastapaamiset, portfoliot, välipalautukset, ohjauskritiikit, loppupalautus, täydentävät palautukset yms.) kiitettäviä, (kattavuus, visuaalinen ja kirjallinen laatu) luonnekkaita ja omaleimaisia
Arviointimenetelmät
työpajatyöskentelyn tuotokset ja itsenäiset tehtävät 85%, oppimispäiväkirja 15%.
Takaisin