Markkinoinnin ja myynnin perusteet

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KD07APMA123
Tyyppi: Vapaasti valittava
Taso: AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Laine, Päivö
Opettajatiimi: Juppo, Merja
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
PK-2014   1-S   5.0   2015-08-01   2015-12-31  
PK-2015   1-S   5.0   2016-08-01   2016-12-31  
PK-2016   1-S   5.0   2017-08-01   2017-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija hallitsee markkinoinnin peruskäsitteet, hänelle kehittyy markkinointilähtöinen ajattelutapa ja hän osaa myös toimia asiakassuuntaisesti muuttuvassa toimintaympäristössä. Opintojakson suoritettuaan opiskelija: ymmärtää asiakassuuntaisen toimintatavan ja markkinoinnin merkityksen organisaation toiminnan kehittämisessä, osaa analysoida muuttuvaa markkinoinnin toimintaympäristöä, osaa toimia joustavasti erilaisten sisäisten ja ulkoisten asiakkaiden kanssa, ymmärtää markkinoinnin kilpailukeinojen kokonaisuuden ja osaa soveltaa markkinoinnin keinoja käytännön tilanteissa.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 135 h, josta kontaktiopetusta 25 h ja itsenäistä työskentelyä 110 h.

Sisältö

Markkinoinnin merkitys ja tehtävät, nykyaikainen markkinointiajattelu, markkinoinnin toimintaympäristöt, segmentointi, markkinoinnin kilpailukeinot

Opiskelumateriaali

Bergström, S & Leppänen, A. (2003). Yrityksen asiakasmarkkinointi

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot ja pienryhmätyöskentely

Arviointikriteerit

Kiitettävä (5)
Opiskelija on tehnyt harjoitustyöt kiitettävästi ja osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti kurssilla opiskeluun. Opiskelija hallitsee kiitettävästi markkinoinnin peruskäsitteet, hänelle in kehittynyt syvällinen markkinointilähtöinen ajattelutapa ja hän osaa myös toimia kiitettävästi asiakassuuntaisesti muuttuvassa toimintaympäristössä. Opiskelija ymmärtää syvällisesti asiakassuuntaisen toimintatavan ja markkinoinnin merkityksen organisaation toiminnan kehittämisessä. Opiskelija osaa kiitettävästi analysoida muuttuvaa markkinoinnin toimintaympäristöä. Hän osaa toimia joustavasti erilaisten sisäisten ja ulkoisten asiakkaiden kanssa. Opiskelija ymmärtää markkinoinnin kilpailukeinojen kokonaisuuden ja osaa soveltaa kiitettävästi markkinoinnin keinoja käytännön tilanteissa.
Hyvä (4-3)
Opiskelija on tehnyt harjoitustyöt hyvin ja osallistunut aktiivisesti kurssilla opiskeluun. Opiskelija hallitsee markkinoinnin peruskäsitteet, hänelle on kehittynyt markkinointilähtöinen ajattelutapa ja hän osaa myös toimia kiitettävästi asiakassuuntaisesti muuttuvassa toimintaympäristössä. Opiskelija ymmärtää asiakassuuntaisen toimintatavan ja markkinoinnin merkityksen organisaation toiminnan kehittämisessä. Opiskelija osaa hyvin analysoida muuttuvaa markkinoinnin toimintaympäristöä. Hän osaa toimia joustavasti erilaisten sisäisten ja ulkoisten asiakkaiden kanssa. Opiskelija ymmärtää markkinoinnin kilpailukeinojen kokonaisuuden ja osaa soveltaa hyvin markkinoinnin keinoja käytännön tilanteissa.
Tyydyttävä (2-1)
Opiskelija on tehnyt harjoitustyöt ja osallistunut kurssilla opiskeluun. Opiskelija hallitsee tyydyttävästi markkinoinnin peruskäsitteet, hänelle on kehittynyt markkinointilähtöinen ajattelutapa ja hän osaa myös toimia tyydyttävästi asiakassuuntaisesti muuttuvassa toimintaympäristössä. Opiskelija ymmärtää asiakassuuntaisen toimintatavan ja markkinoinnin merkityksen organisaation toiminnan kehittämisessä. Opiskelija osaa tyydyttävästi analysoida muuttuvaa markkinoinnin toimintaympäristöä. Hän osaa toimia joustavasti erilaisten sisäisten ja ulkoisten asiakkaiden kanssa. Opiskelija ymmärtää markkinoinnin kilpailukeinojen kokonaisuuden ja osaa soveltaa tyydyttävästi markkinoinnin keinoja käytännön tilanteissa

Arviointimenetelmät

Opintojakson arvosana muodostuu kahdesta osasta: tentti 50 % ja ryhmätyöt 50 %. Kummatkin osiot on suoritettava hyväksyttävästi

Harjoittelu

Opintojakso ei sisällä harjoittelua.

Takaisin