Terveyden edistämisen menetelmät eri toimintaympäristöissä

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG09AIHE931
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Palo, Raija
Opettajatiimi: Tolonen, Raija ; Toukola, Marja ; Vierre, Else
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
HOITOTYO-2013TH   3-K   3.0   2017-01-01   2017-07-31  
TH-2014   3-K   3.0   2018-01-01   2018-07-31  

Osaamistavoitteet

TERVEYDEN EDISTÄMISOSAAMINEN

Opiskelija osaa perustaa työnsä terveyden edistämisen ja kansanterveystyön strategioihin ja ohjelmiin sekä vastuualueensa ja yhteisönsä tuntemiseen. Opiskelija osaa käyttää työssään yksilö-, perhe-, yhteisö- ja väestölähtöisen sekä kuntotuttavan työotteen menetelmiä. Opiskelija osaa osallistua terveydenhoitajatyön asiantuntijana moniammatillisiin työryhmiin ja koordinoida niiden toimintaa.
Opiskelija osaa dialogisen keskustelun ja asiakaslähtöisten toimintatapojen käytön. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä eri asiakasryhmien terveydenhoitajatyössä. Opiskelija osaa arvioida, perustella ja kehittää terveyden edistämisen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta työssään yksilö-, ryhmä- ja väestötasolla.
Opiskelija soveltaa erilaisia terveyden edistämisen menetelmiä eri asiakasryhmien terveydenhoitajatyössä. Opiskelija osaa arvioida, perustella ja kehittää terveyden edistämisen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta työssään yksilö-, ryhmä- ja väestötasolla.

Opiskelijan työmäärä

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Terveydenedistämisen haasteet terveyspolitiikassa. Terveyskäyttäytymisen muutoksen tukeminen. Varhainen puuttuminen ja puheeksiotto. Vanhemmuuden ja parisuhteen tukeminen. Yhteisön ja ryhmien terveyden edistäminen. Teknologian hyödyntäminen menetelmänä

Opiskelumateriaali

Haarala, P., Honkanen, H., Mellin, O.-K. & Tervaskanto-Mäentausta, T. 2008. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita. Helsinki.

Pietilä, A-M. 2010. Terveyden edistäminen.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luento, laboraatio-opetus

Arviointikriteerit

Samat arviointikriteerit kuin Terveydenhoitajatyön syventävien opintojen opintokokonaisuudessa.

Arviointimenetelmät

Koe, aktiivinen osallistuminen.

Takaisin